Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 oktober 2010, 09:22
mkalkhov mkalkhov is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2010
Berichten: 7
Standaard Dividend uitkeren vanuit mijn stamrecht-bv

Beste freelancers,

Ik heb vanuit mijn stamrecht BV 1,5 jaar als freelancer gewerkt waarbij ik mijzelf normaal salaris uitbetaalde.
Omdat freelance werk op dit moment uitblijft wil ik vanaf 2010 uit de opgebouwde winst mezelf winst uit gaan keren in de vorm van dividend.




Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is en wat mijn verplichtingen zijn, vragen die ik heb;
  1. is een dividend nota verplicht en hoe ziet deze eruit
  2. wanneer dividend belasting betalen bij uitkeren of einde jaar
  3. voordelen eenmalig of maandelijks dividend uitkeren
Alvast bedankt voor jullie reactie
Marcel
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 oktober 2010, 12:10
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Beste Marcel,

De dividendnota is sinds kort niet meer verplicht in een situatie waarbij het dividend aan de DGA wordt uitgekeerd.
De dividendbelasting moet binnen 1 maand na de datum van de uitkering worden afgedragen aan de Belastingdienst. De BV moet aangifte doen en 15% dividendbelasting inhouden en afdragen aan de Belastingdienst. (Je weet, neem ik aan, dat je ook nog 10% via je aanslag IB gaat betalen in box 2?)
Het maakt niet uit of je het dividend periodiek of in 1 keer krijgt, de belastingdruk is identiek. Het scheelt je uiteraard wel werk door in 1 keer uit te keren, dan hoef je slechts 1 x aangifte voor de dividendbelasting te doen.

Groeten,

Louis
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 oktober 2010, 14:15
mkalkhov mkalkhov is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2010
Berichten: 7
Standaard

Louis,

Bedankt voor de snelle reactie, antwoord is helemaal duidelijk, 10% IB bovenop de 15% dividendbelasting is mij bekend, 25% altijd nog beter dan 33,45%

Ik heb inmiddels het "aangifte dividendbelasting" formulier gedownload en ga puzzelen wat ik waar in moet vullen.

Met vriendelijke groet,
Marcel
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 oktober 2010, 19:11
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Heb je er al aan gedacht om je stamrecht uit te gaan keren?

Als het een ontslag vergoeding is kan dit.

Wel alles volgens de regels en actuarieel berekenen anders krijg je een flinke aanslag
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 oktober 2010, 12:01
mkalkhov mkalkhov is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2010
Berichten: 7
Standaard

Hallo Joas,

Mijn stamrecht BV bestaat deels uit een ontslagvergoeding en deels uit winst door freelance werk in 2008 en 2009.

Volgens mij wordt de ontslagvergoeding belast middels de IB schijven, dus minimaal 33,45% bij het uitkeren van dividend (eerdere gemaakte winst) betaal ik 15% dividend belasting en later nog eens 10% IB, oftewel 25%

Deze laatste optie lijkt dus goedkoper uit te pakken, wanneer het resultaat (winst) nihil is geworden zal ik mijn stamrecht aan gaan spreken en hierover loonbelasting gaan betalen.

Mocht ik de zaken verkeerd zien daan hoor ik dat graag

mvgr,
Marcel
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 oktober 2010, 13:29
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

OP zich zie je dit goed.
Je moet allleen met de volgende dingen rekening houden:

Divident is in box 2, stamrecht uitkeing is in box 1

Box 1 zit ook je eventuelerente aftrek eigen woning en andere aftrek posten. het is altijd fijn dat je daar ook wat inkomsten tegenover hebt.

Stamrecht dient aan de 1% sterfte kans te voldoen dat betekend dat je enigszins beperkt bent met betrekking tot de hoogte hievan. Als je dan geen dividend meer kan uikeren zit je met je inkomsten. Stamrecht moet actuarieel afgewaardeerd worden en niet liniair.

Ik heb geen inzicht in jouw persoonlijke siuatie maar mogelijk is een combinatie in j0uw geval het beste.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 oktober 2010, 18:48
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Waar ik me enigszins zorgen over maak bij jou is of je de gebruikelijk loon regeling wel goed toepast. in principe moet je als je werkzaamheden als DGA uit een bv verricht een gebruikelijk loon aan jezelf uitkeren van minimaal 41.000 euro per jaar. Over een deel van dit inkomen word 42% belasting geheven. Jij hebt het consequent over 33,45% belasting.

Als je opgenomen salaris minder dan 41.000 euro is (of 70% van je freelance inkomsten als dat meer is) hebt uitgekeerd dan zal de belastingdienst bij controle dividenduitkeringen tegen 25% in box 2 niet zomaar accepteren en mogelijk naheffen in BOX 1 voor het verschil.

kortom. zonder je te vragen hoeveel salaris je hebt opgenomen moet je dit wel in de gaten houden of met je boekhouder bespreken of je jezelf wel voldoende salaris hebt uitgekeerd uit hoofde van de gebruikelijk loon regeling
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 oktober 2010, 19:20
mkalkhov mkalkhov is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2010
Berichten: 7
Standaard

Roel,

Bedankt voor je reactie, toen ik nog als freelancer werkte (gemiddeld 27 uur p/wk) heb ik het salaris relatief laag gehouden maar wel boven de € 41.000 en dus netjes boven de schijf van 17.878 de 2e belastingschijf van 42% betaald. De loonregeling is mij bekend

Omdat freelance opdrachten momenteel uitblijven ben ik voornemens in 2010 uit de BV te gaan putten echter zonder dat daar werk tegenover staat.
Ik heb daarvoor een aantal mogelijkheden, stamrecht aanspreken, dividend opnemen of zoals Joas al aangaf (hypotheek rentelasten en inkomen partner mee nemende) een slimme combinatie van beide.

Mvgr,
Marcel
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 oktober 2010, 20:07
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Scherp van je Marcel, Echter als er onvoldoende inkomsten zijn kun je ontheffing vragen bij de belasting dienst.

Dividend uitkeren heeft een hogere belastingdruk dan de door jou genoemde 25%. Je betaald eerst 20% venootschaps belasting en over de overgbleven 80% betaal je 25% divident belasting.

Verlies kun je ik dacht 2 jaar verekenen dus as je, loon opneemt en daarover 32% inkomsten belasting betaald en je draait verlies kun je dit verlies verekenen met de betaalde vennootschaps belasting. en krijg je daarover in je bv vennooschaps belasting terug

Kortom laat er een deskundige naar kijken
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 oktober 2010, 12:08
mkalkhov mkalkhov is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2010
Berichten: 7
Standaard

Hallo Timo,

Eveneens bedankt voor je inbreng, door alle reacties heb ik een goed beeld gekregen van de mogelijkheden en de regels waar aan ik me dien te houden.
Ik ga nu in ieder geval goed voorbereid het gesprek aan met mijn accountant/belasting adviseur.

Mvgr,
Marcel
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
dividend


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe bereken ik vanuit mijn uitgaven wat ik moet verdienen? Catherine Administratie 1 1 oktober 2010 08:59
Mijn webaanwezigheid op de schop NowHow Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 8 25 mei 2010 19:25
EMZ/BV vanuit WW + 1 freelance opdracht? cmedh Freelancepraktijk starten 2 24 juli 2009 14:27
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Hoe kom ik onder de opzegtermijn van mijn baan uit? Niekie Al die andere praktische dingen 19 25 september 2008 22:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon