Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 april 2012, 02:15
kappl01 kappl01 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 8
Standaard Klussen en de belasting, welk vorm?

Beste mensen,

Ik wil jullie advies vragen over de "belasting" vorm die ik moet kiezen om naast mijn vaste inkomen klussen
uit te voeren. Ik heb veel gegoogled en dit forum doorzocht en kom er toch niet goed
uit wat verstandig is.

Mijn situatie is als volgt.
Ik heb een nulurencontract van mijn werkgever. Mijn salaris is verlaagd naar 80 % en ik "mag
thuis blijven". Een soort VUT dus die mij goed bevalt. De werkgever heeft toestemmng gegeven extra inkomen
te verwerven tot 120% van het salaris, ik kan dus 40% bijverdienen.

Enkele relaties hebben mij nu gevraagd klussen voor hen te doen. Het betreft 2 bedrijven die redelijk continu werk hebben.
Mijn inschatting 100 respectievelijk 500 uur per jaar.

Mijn vraag is hoe moet ik dit fiscaal vormgeven?
Ik kom niet aan die ZZP uren norm . Ik hoef ook geen belasting voordelen te hebben, ik wil gewoon op een simpele manier
mijn werkzaamheden kunnen factureren en daarover belasting betalen.

Is het mogelijk zzp'er te zijn zonder die uren norm? Of gewoon "resultaatgenieter" (Inkomsten uit overige werkzaamheden). Of payrolling?
Of een andere vorm?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie adviezen.

Groet, Ko
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 april 2012, 11:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het hangt er een beetje van af wat je toekomstplannen zijn.

Als je gewoon werknemer wilt blijven en deze klusbedrijven als extra werkgevers ziet, dan zou het het makkelijkst zijn een tijdelijk dienstverband aan te gaan of via een payroller te werken.

Maar als het freelancen je wel wat lijkt en je in de toekomst misschien verder wilt als volwaardig zelfstandige (inclusief het urencriterium halen), dan zou je nu als zzp'er kunnen beginnen. Dat kan weer op twee manieren:
  • De hele mikmak: aanmelden kvk, btw, VAR aanvragen, administratie etc.
  • Een VAR-ROW aanvragen, de werkgevers factureren zonder btw en de inkomsten aangeven als "Inkomsten uit overig werk" (ofwel: resultaatgenieter zijn).

Die laatste is het makkelijkst, maar biedt minder perspectief op doorstarten naar het volwaardig zelfstandigenbestaan.

Of je vrij bent in je keuze is een twijfelgeval. Je zit al snel aan de criteria voor btw-plicht. Het hangt er ook een beetje van af hoe je het allemaal insteekt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 april 2012, 12:43
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je hebt het over een soort vut die goed bevalt, dit doet mij vermoeden dat je geen 30 meer bent en mogelijk nog maar een paar jaar zou moeten werken.

Als dat zou is dan zou payrolling in mijn ogen de beste oplossing zowel voor jou als je opdrachtgevers. Je opdrachtgever krijgt 1x per maand een factuur voor jou gewerkte uren en heeft dus weinig rompslomp of risico's van werknemerschap.

Voor jou is het voordeel dat je ook gewoon werknemer blijft en simpel gezegd in plaats van 1 werkgever op te geven in je belastingaangifte geef je nu een 2e op (de payroller) daarnaast behoud je alle voordelen van werknemer zijn. Hooguit kan er jaarlijks een kleine naheffing of teruggave zijn om dat je bij 2 werkgevers soms een kleine overlap hebt van heffingen of vrijstellingen.

Payrolling geeft dus weinig verplichtingen voor de werkgever ten opzichte van een normale werknemer en het geeft de werknemer behoud van rechten op sociale zekerheid en daarnaast ook de vrijheid om contracten aan te gaan met werkgevers en dus ook om een project wel of niet aan te nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 april 2012, 11:56
kappl01 kappl01 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 8
Standaard

Rene en Roel,

Bedankt voor jullie snelle reactie!

In aanvulling op mijn situatie: ik ben inderdaad iets ouder als 30 namelijk 59.
Als ik 62 wordt gaat een levensloop uitkering in tot mijn 65 gevolgd door AOW/Pensioen.
Zoals ik al vermeldde dit bevalt mij goed en we kunnen er goed van leven.
Strikt genomen heb ik de extra inkomsten niet nodig om te “overleven” maar het zijn leuke klussen in mijn (ICT) vakgebied.
De extra inkomsten zijn dan meer voor (extra) vacantie, hobbies e.d.

Mijn uren prognose is ook een maximum wat ik wil hanteren. Enerzijds door het door mijn werkgever gestelde 40% criterium, anderzijds wil ik ook voldoende tijd hebben voor andere leuke dingen.
Duidelijk is dat ik geen volwaardig zelfstandige wil/hoef te worden. Zoals gezegd, ik wil gewoon simpel en belastingtechnisch correct mijn werkzaamheden in rekening kunnen brengen.

Aan de hand van jullie antwoorden is mijn conclusie dat ik moet denken aan Resultaatgenieter op basis van een VAR-ROW of Payrolling.
Rene noemt nog het btw criterium, geldt dit boven een bepaald (factuur) bedrag?
Zijn er gezien vanuit mijn klanten nog voor/nadelen bij de beide opties?

Laatst gewijzigd door kappl01; 15 april 2012 om 11:59 Reden: Lettergrootte aangepast
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 april 2012, 15:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kappl01 Bekijk bericht
Rene noemt nog het btw criterium, geldt dit boven een bepaald (factuur) bedrag?
De belastingdienst legt de criteria uit: Wanneer bent u ondernemer voor de btw?

Citaat:
Zijn er gezien vanuit mijn klanten nog voor/nadelen bij de beide opties?
Bij een VAR-ROW moet de opdrachtgever beoordelen of hij loonheffing moet inhouden. Dat is gedoe en levert onzekerheid op (doen we het wel goed). Sommige opdrachtgevers werken daarom liever niet met ROW'ers, zeker niet voor langere tijd.

Bij Payrolling moet de opdrachtgever bereid zijn een overeenkomst met de payroller aan te gaan.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 april 2012, 00:13
kappl01 kappl01 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 8
Standaard

Duidelijk Rene,

Ga beide opties met de klanten bespreken. Payrolling lijkt mij, ondanks dat hier natuurlijk kosten aan zijn verbonden, de meest
duidelijke en "zonder-gedoe" optie.

Nogmaals dank voor de tips en het meedenken (ook voor Roel).

Groet,

Ko
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Even voorstellen Inhoud en vorm - redactie, opmaak en schrijven inhoud en vorm Marktplaats 0 2 maart 2012 14:07
Twee klussen bij verschillende afdelingen, telt dat als 1 of 2 opdrachtgevers? ophelia Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 23 oktober 2011 21:13
Amerikaanse klant: belasting? Webdesigner Belasting 3 4 december 2008 13:00
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 01:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon