Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 mei 2012, 12:13
Eline Eline is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 mei 2012
Berichten: 2
Question KvK voor enkele opdracht?

Ik ben op het moment werkloos en (natuurlijk) op zoek naar een baan. Nu heb ik een kleine opdracht aangeboden gekregen en de opdrachtgever wil dit graag op freelance basis doen. Wellicht zijn er in de toekomst meer opdrachten van deze opdrachtgever, maar dat is niet zeker.

Ik wilde mij al gaan inschrijven bij de KvK, maar opdrachtgever dacht dat een VAR voldoende is. VAR wilde hij sowieso, om te voorkomen dat hij allerlei belastingen voor mij af moeten dragen.

Mijn vraag is: moet ik voor een enkele opdracht mij aanmelden bij de KvK? en wat als ik in de toekomst wellicht wel meer opdrachten krijg (mss ook wel andere opdrachtgevers)?

Ik heb t internet al afgespeurd, maar overal lees je weer andere dingen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 mei 2012, 12:55
terpstra6 terpstra6 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 mei 2012
Berichten: 1
Standaard

een inschrijving bij de KvK is nodig, je bent immers ondernemer. De kvK verzorgt ook de aanvraag voor een BTW nummer voor je. De KvK heeft daarnaast ook veel informatie over de verschillende rechtsvormen, de verplichtingen ten aanzien van de belastingafdracht, facturatie e.d.

Succes
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 mei 2012, 13:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eline Bekijk bericht
Mijn vraag is: moet ik voor een enkele opdracht mij aanmelden bij de KvK?
Nee, want:

Citaat:
Criteria voor een onderneming: [...] U heeft meer dan 1 opdrachtgever.
Bron: KvK.

Dit zelfde staat dan ook hier op Lancelots in het artikel over Aanmelden bij de Kamer van Koophandel.

Citaat:
en wat als ik in de toekomst wellicht wel meer opdrachten krijg (mss ook wel andere opdrachtgevers)?
Als je daarnaar streeft, of als dat de realiteit wordt, dan wel.

De wetgever is er nu eenmaal van uitgegaan dat een onderneming iets is dat je willens en wetens, met intenties vooraf begint. Niet iets waar je langzaam maar zeker inrolt. Je moet dus zelf ergens je plan trekken en overstappen van een los klusje naar het volwaardig ondernemerschap.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terpstra6 Bekijk bericht
een inschrijving bij de KvK is nodig, je bent immers ondernemer.
Eh nee, Eline voldoet niet aan minstens een van de criteria voor het ondernemerschap.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 mei 2012, 14:47
Eline Eline is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 mei 2012
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor de reacties! Dus weer twee verschillende verhalen

Ik heb toch maar even zelf de KvK gebeld. Zij vertelde mij dat ik mij voor een enkele opdracht niet hoef in te schrijven en wel een VAR aan kan vragen. Mocht ik in de toekomst meer (voor hen) gaan doen, dan is het verstandig mij wel in te schrijven, anders ziet KvK 't als een soort van loondienstverband.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 mei 2012, 17:38
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Eline, bedenk goed wat je doet want zodra je je inschrijft bij de kvk vervalt je recht op WW, tenzij je word toegelaten tot het startersprogramma van de WW, dan kun je 26 weken met behoud van uitkering starten, maar de hoofdregel is dat je als je ondernemer word geen recht meer hebt op WW.

lijkt me geen onbelangrijke factor in je keuze nu of in de toekomst.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Incidentele freelance opdracht tijdens ww: VAR en KvK nodig? joepdecock Freelancepraktijk starten 6 7 februari 2012 13:03
Starten, wanneer naar KvK? kozw Al die andere praktische dingen 12 3 februari 2009 22:45
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 16:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon