Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 mei 2012, 14:42
KarinO KarinO is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 mei 2012
Berichten: 1
Standaard 'Studiereis' zakelijke kosten?

In juli ga ik met mijn vader een aantal dagen naar Barcelona. Gewoon, voor de fun, niet zakelijk. Alhoewel we mogelijk wel wat exposities willen bezoeken die raken aan mijn vakgebied. Nu tipte iemand me dat ik de kosten van ticket, hotel en eten/drinken etc. zakelijk kan boeken als bedrijfskosten, onder het mom van studiereis om mijn kennis op peil te houden of het volgen van nieuwe ontwikkelingen op mijn vakgebied. Ik werk in de reclamewereld, als zelfstandige.

Ik zou dan een soort van 'programma' op moeten stellen van wat we zoal gaan doen, wat volgens mij alleen te controleren is adhv toegangsbewijzen van bijv. musea. Die heb ik dan, dus dat is geen probleem. Ook zou ik eventueel slechts de helft vd kosten kunnen opvoeren (dus niet die v mijn pa, die dan alleen ter gezelschap meegaat).

Hoe zit dit? Wat zijn de criteria voor een studiereis of 'reis ter inspiratie'? Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs maar als ik het braafste jongetje vd klas was geweest, was ik wel in loondienst gebleven. Graag jullie reactie, tips en advies. Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 mei 2012, 16:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Karin,

Kort en simpel er is een groot verschil tussen niet het braafste jongetje willen zijn (wat gezien jou voornaam al een bijzondere prestatie zou zijn) en willens en wetens feiten verdraaien om een privereis als zakelijk aan te merken.

Wat jij voorstelt valt simpelweg onder belastingfraude, en nee het zal je geen gevangenisstraf opleveren en waarschijnlijk zelfs geen boete, maar het kan je wel veel grotere problemen opleveren. Het doen van aangifte en voeren van een administratie word naast bewijstukken ook gebaseerd op eigen verklaringen waarbij uitgegaan word van jou eerlijkheid. Als jij betrapt word op leugens en dus aantoonbaar niet eerlijk verklaard zul je ook met andere wel zakelijke kosten met zwakke bewijsstukken veel sneller tegen een weigering van de aftrek aanlopen, om nog maar te zwijgen van het feit dat de jaarlijkse afhandeling van je aangifte langer duurt en je ook nog jaren geconfronteerd word met extra controles of vragen van de inspecteur.

Voorbeelden van niet het braafste jongetje zijn is als je zaken die je zowel prive als zakelijk gebruikt volledig zakelijk aan te merken (bijv je hebt 1 printer in huis waar je zowel zakelijk als prive op print maar alle papier en inktcartridges zet je op de zaak. Of je hebt een kerstborrel voor je klanten georganiseerd en neemt de 2 overgebleven fles wijn en de zak borrelnootjes mee naar huis.
ze klinken misschien een beetje suf, maar dat is niet het braafste jongetje (willen) zijn want formeel al niet toegestaan.. feiten verdraaien of zelf verzinnen om het zakelijk te laten lijken is van heel andere orde.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis ErikR Belasting 5 3 april 2012 23:11
Zakelijke kosten buitenland Sam3284 Belasting 1 10 januari 2012 19:09
Activiteiten uitbreiden: zijn cursussen hiervoor zakelijke kosten? Maria363 Administratie 2 9 januari 2010 10:22
BTW Kosten zakelijke rekening Tamara Belasting 6 19 november 2009 12:13
Wat als zakelijke kosten bij werken thuis? Rimbo Administratie 8 8 december 2008 23:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon