Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 mei 2015, 14:09
IvanEssen IvanEssen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 mei 2015
Berichten: 4
Standaard Belasting over koffiemachine

Beste,

Ik heb wat hulp nodig.

Ik heb voor mijn medewerkers gratis koffie en thee. Deze machine wordt bijgevuld door een extern bedrijf. Voorheen betaalde ik altijd 6% belasting over de facturen die mij werden toegestuurd. De leverancier rekent mij nu 21% belasting aan en geeft aan dat ik dit nog altijd mag aftrekken.

1. Klopt het dat mijn leverancier mij 21% belasting hiervoor mag aanrekenen?
2. Kan ik dit nog altijd aftrekken?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Fijne werkdag
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 mei 2015, 09:59
www.ad-zn.nl www.ad-zn.nl is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 mei 2015
Berichten: 2
Standaard

Het extern bedrijf mag aan jou 21% btw berekenen voor de diensten (het vullen van de koffiemachine). Als het bedrijf ook de koffie en thee levert, moet 6% btw berekend worden over de koffie en thee.
Welk antwoord kreeg je van je leverancier, toen je vroeg waarom het eerst 6% was, en nu ineens 21%?. Het lijkt mij duidelijk dat je altijd moet vragen over het waarom, als er iets veranderd.


En ja, je kunt de btw altijd aftrekken (mits het bedrijf natuurlijk een btw-nummer heeft).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 mei 2015, 15:07
IvanEssen IvanEssen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 mei 2015
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door www.ad-zn.nl Bekijk bericht
Het extern bedrijf mag aan jou 21% btw berekenen voor de diensten (het vullen van de koffiemachine). Als het bedrijf ook de koffie en thee levert, moet 6% btw berekend worden over de koffie en thee.
Welk antwoord kreeg je van je leverancier, toen je vroeg waarom het eerst 6% was, en nu ineens 21%?. Het lijkt mij duidelijk dat je altijd moet vragen over het waarom, als er iets veranderd.


En ja, je kunt de btw altijd aftrekken (mits het bedrijf natuurlijk een btw-nummer heeft).

Super bedankt voor uw antwoord! Dit helpt mij echt verder. Als reden gaven ze mij dat dit door de overheid kwam en hun regels aangepast zouden moeten worden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 mei 2015, 23:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het gerekende percentage is in elk geval niet van invloed op het recht op aftrek, ja of nee. al moet je je zelf wel enigszins overtuigen dat het correct word gedaan, maar dat doe je al door de vraag te stellen.

of er 6 of 21% rekent moet worden hangt af van verschillende factoren en het kan afhangen van het soort contract met de leveranciers.

- is de koffie machine jou eigendom of is het een huur / lease overeenkomst
- is die overeenkomst incl koffie en thee of krijg je daar aparte rekeningen voor.
- is het vullen van de machines een apart berekende dienst of krijg je een all-in prijs per maand en zorgen zij dat de machine op vaste tijden word gevuld.

in principe is de inhoud van de machine (koffie, thee, suiker) laag tarief goederen
de dienst vullen en het evt huur/lease contract vallen vrijwel zeker onder 21% tarief, als jij een all in contract hebt dan worden de koffie en thee ondergeschikte producten in het geheel, je betaalt er niet apart voor en er is niet exact duidelijk hoeveel verbruikt zal worden op moment dat het contract is gesloten en dan mag/moet de verhuurder over de hele prijs 21% rekenen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 mei 2015, 12:17
IvanEssen IvanEssen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 mei 2015
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Het gerekende percentage is in elk geval niet van invloed op het recht op aftrek, ja of nee. al moet je je zelf wel enigszins overtuigen dat het correct word gedaan, maar dat doe je al door de vraag te stellen.

of er 6 of 21% rekent moet worden hangt af van verschillende factoren en het kan afhangen van het soort contract met de leveranciers.

- is de koffie machine jou eigendom of is het een huur / lease overeenkomst
- is die overeenkomst incl koffie en thee of krijg je daar aparte rekeningen voor.
- is het vullen van de machines een apart berekende dienst of krijg je een all-in prijs per maand en zorgen zij dat de machine op vaste tijden word gevuld.

in principe is de inhoud van de machine (koffie, thee, suiker) laag tarief goederen
de dienst vullen en het evt huur/lease contract vallen vrijwel zeker onder 21% tarief, als jij een all in contract hebt dan worden de koffie en thee ondergeschikte producten in het geheel, je betaalt er niet apart voor en er is niet exact duidelijk hoeveel verbruikt zal worden op moment dat het contract is gesloten en dan mag/moet de verhuurder over de hele prijs 21% rekenen.

Beste Roel,


U ook super bedankt! Het is een all-in contract. Het is hun koffiemachine en alles wordt betaald in een maandelijkse prijs. Echter op het einde van het jaar krijg ik wel een totaalafrekening.
In deze totaalafrekening is wel opgedeeld in verschillende onderdelen.


MachinekostenIngrediëntenAfvalbeheersbijdrageTotaal kosten




Wat voor mij van belang is dat als ze mij totaal 21% aanrekenen ik dit totaal ook kan aftrekken. Ik wil niet namelijk dat het een kost voor mij wordt. Kan dat?

Fijne dag gewenst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 mei 2015, 15:05
IvanEssen IvanEssen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 mei 2015
Berichten: 4
Standaard

Beste Roel,


Ik had nog een vraag voor u. Waar kan ik dit terugvinden deze regel? Ik probleer het zelf te zoeken op belastingdienst.nl echter kan ik het niet vinden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ben freelancer met meerdere opdrachtgevers, hoe werk de belasting? memorytapes Belasting 5 30 april 2012 11:57
Klussen en de belasting, welk vorm? kappl01 Freelancepraktijk starten 5 16 april 2012 23:13
Student, 2 freelance opdrachten [max] Belasting? Djoizz Freelancepraktijk starten 4 29 maart 2010 17:28
Amerikaanse klant: belasting? Webdesigner Belasting 3 4 december 2008 12:00
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 00:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon