Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 mei 2015, 10:57
NAS NAS is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2012
Berichten: 2
Question Factuur voor vrijwilligerswerk

Hallo Allemaal,

Ik ben ZZP'er. Voor een stichting doe ik vrijwilligerswerk en kan ik drie maanden € 150 / maand vrijwilligersvergoeding ontvangen. De stichting vraagt of ik hiervoor een factuur wil sturen. Tot nu toe heb ik voor ander vrijwilligerswerk nooit een factuur hoeven sturen, en daarom twijfel ik of ik dit wel moet doen, en waar ik dan rekening mee moet houden. Online vind ik de juiste informatie niet. Ik heb hierover de volgende vragen:

- Als ik een factuur stuur, moet ik dan btw rekenen? Welk tarief?
- Als ik een factuur stuur, worden de inkomsten dan als werk uit onderneming gerekend?
- Wat moet ik op de factuur vermelden?
- Waar moet ik verder rekening mee houden?

Het gaat om werk dat ik graag betaald wil gaan doen. Met name vrijwilligerscoördinatie, productie en opbouw/afbouw-werk (heftruck) voor festivals. Door het vrijwillig te doen, hoop ik een netwerk en CV op te bouwen voor toekomstig betaald werk. Dit heeft al een betaalde klus opgeleverd.

Mocht er in dit forum al eerder over gesproken zijn, dan ben ik blij met een link daarheen. Ook zo voor andere links waar ik informatie kan vinden.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Fijne dag en met hartelijke groet,

Nadja
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 mei 2015, 10:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Vrijwilligerswerk is een fiscaal begrip, met zo zijn eigen regels in de inkomstenbelasting. Als je iets voor je beroep doet en factureert (wat wijst op winstoogmerk), dan is het geen vrijwilligerswerk, maar gewoon werk dat je als zelfstandige doet voor een laag tarief, of met een flinke korting.

Als je dat laatste doet, dan stuur je een normale factuur, die niet anders is dan al je andere facturen (behalve dat er een laag tarief of grote korting op staat).

Met het oog op vervolgwerkzaamheden lijkt het me het beste om je normale uurtarief in rekening te brengen en op het totaal een (grote) korting te geven.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 mei 2015, 23:29
NAS NAS is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2012
Berichten: 2
Standaard Factuur voor vrijwilligerswerk

Beste René,

Dank voor je antwoord. Ik ben de hele week onderweg geweest, vandaar mijn late reactie. Mijn opties zijn nu duidelijk. Of ik hou het op een vrijwilligersvergoeding waar ik geen factuur voor maak (zoals bij ander vrijwilligerswerk), of ik maak een normale factuur.

Fijne avond,

Met hartelijke groet,

Nadja
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Krijg geen BTW-factuur van marktplaats.nl simoon Belasting 7 12 juli 2013 19:35
Factuur leverdatum markgeleen Administratie 3 15 maart 2013 11:50
Factuur naar foutief adres verstuurd viviane_bronkhorst Administratie 6 1 december 2011 23:36
Factuur opnieuw uitreiken op andere naam? marlies84 Administratie 9 13 oktober 2011 17:57
Factuur in verkeerde jaar geboekt - wat nu? Melusine Administratie 6 3 november 2010 10:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon