Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 juli 2015, 15:25
Oona Oona is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 juli 2015
Berichten: 2
Standaard Urencriterium achteraf niet gehaald

Hallo,

Ik heb een brief ontvangen van de belastingdienst met als
onderwerp: Voornemen afwijking.

Het gaat over het jaar 2012.
Bij het bepalen van de winst uit onderneming heb ik blijkbaar verzocht om een toepassing van de zelfstandigen en startersaftrek tot een bedrag van 9403 euro.
Aangezien ik de urencriterium niet gehaald heb en een omzet behaald heb van 2500 euro is dat een logische conclusie van de belastingdienst. Ik ben ook aan het eind van dat jaar gestaakt met de onderneming.

Maar omdat er bij het invullen van de belasting het bepalen van de winst uit onderneming wel rekening is gehouden met de zelfstandigen en startersaftrek, staat er in de brief dat de aangeven winst uit de onderneming te laag is. De inspecteur zegt dat hij/zij van plan is om de aangifte af te wijken met een bedrag van 9403 euro.

Wat ik nu probeer te achterhalen is hoeveel ik nou eventueel moet terugbetalen. Ik heb niet veel winst gemaakt en heb daarnaast partime in loondienst gezeten.

Natuurlijk kan ik maandag even bellen, maar kreeg de brief vandaag en zit er een beetje mee.Ik heb in de onderneming 2500 omzet gemaakt waarbij ik blijkbaar in de aangifte de zelfstandigen en startersaftrek heb toegepast.

Weet iemand wat ik eventueel kan verwachten?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juli 2015, 21:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

wat je kan verwachten is dat je extra belasting moet betalen. hoeveel is zo niet te zeggen.

maar je had 2500 winst, door toepassing van zelfstandigen en startersaftrek word dat 2500-9403 = 6903 verlies en omdat je startersaftrek toepast mag je dit verlies verrekening met andere inkomsten uit werk, dus in dit geval je parttime baan. de kans bestaat dat je dus over 6903 euro inkomen alsnog belasting moet betalen. als je het verlies hebt verrekend met je loondienst inkomsten.

wat je kan doen is het aangifte programma 2012 opnieuw downloaden


http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...programma_2012


en dan daar alles van je aangifte opnieuw invoeren behalve de zelfstandigen aftrek, dan heb je een idee van wat je moet betalen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juli 2015, 10:56
Oona Oona is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 juli 2015
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor je antwoord! Ik zal dat even proberen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdracht achteraf niet haalbaar webdev Omgaan met opdrachtgevers 0 2 oktober 2014 11:46
Urencriterium niet behaald Amber Belasting 2 14 augustus 2014 10:59
Wel of niet urencriterium, zelfstandigenaftrek en startersaftrek. PetraVB Belasting 6 26 maart 2014 14:25
Urencriterium niet gehaald, wel inkomstenbelasting ondernemers invullen? mwitlox Belasting 4 1 februari 2012 17:09
Inkomstenbelasting Urencriterium: belastinginspecteur staat meetellen uren voor de start niet toe snaber Belasting 2 23 februari 2010 16:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon