Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 september 2011, 20:56
Avdh Avdh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2011
Berichten: 11
Standaard 1e btw aangifte: hoe privé betaalde bonnen opvoeren?

Even een hulp vraagje. Ik ben 1 september van start gegaan als eenmanszaak en ik ga nu begin oktober 1e btw aangifte doen. Deze is tot nu toe nog zo simpel, grootste gedeelte van de maand bezig geweest met opstarten / website / briefpapier en ander regelwerk, en 1 opdracht afgerond.

1) Ik heb voor een aantal bonnen / fakturen liggen die ik uit prive betaald heb, ook een paar van voor 1 september, maar wel duidelijk zakelijk gericht, nu inmiddels wel een zakenrekening.
- Hoe voer ik deze bonnen / fakturen op. (KVK, Webhostingpakket, studieboek zijn de enige uitgaven) Ik heb inmiddels een excel btw administratie gevonden hier, die heel duidelijk is en die ik voorlopig wil gaan gebruiken, zolang ik zelf het overzicht nog goed hierin kan hebben.

Tabblad inkoopfakturen. Kan ik de prive betaalde fakturen hier ingeven? En zo ja, de btw afrondingsregel is mij niet geheel duidelijk.
9,95 pakt hij niet en moet ik afronden. Naar 10 euro?
en 59,40 naar 59,00?

Ik krijg nog hulp ;-), maar ik wil het eerst zelf goed door hebben.
Groet
annemieke
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 oktober 2011, 13:15
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Ik weet niet precies in wat voor Excel boekhouding je werkt, maar als je het boekt via inkoop dan komt het onder de crediteuren te staan, wat niet goed is. Je kan het beter boeken bij overige journaalposten of vjp's of memoriaal.

Dan boek je gewoon de facturen (in de kosten) aan privé. Dat afronden is mierenneuken, maar je mag het totaalbedrag dat je in gaat voeren op de BTW aangifte afronden in jouw voordeel.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 oktober 2011, 14:14
Avdh Avdh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2011
Berichten: 11
Standaard

Dank voor je reactie!
Ik gebruik het excel bestand van deze site

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/btw/berekenen

spreadsheet voor btw aangifte

Groet!
Annemieke
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 oktober 2011, 14:34
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Ah oke nou in dat geval zet je die prive betaalde facturen natuurlijk ook gewoon bij de inkoop. Het is immers zakelijk en dus mag je de btw terugvorderen
Maar dat is dan puur voor de btw-aangifte en niet voor je boekhouding.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Hoe kleine-ondernemersregeling toepassen in aangifte 4e kwartaal? Harry Belasting 6 26 maart 2009 02:39
Eerste keer BTW aangifte..wat vraagjes Allard88 Belasting 1 6 november 2008 22:13
VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte? Liz Freelancepraktijk starten 4 19 mei 2008 14:54
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 16:21
Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet? Verwijderd account Administratie 22 1 juli 2007 16:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon