Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 mei 2012, 19:43
webmeneer65 webmeneer65 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2012
Berichten: 13
Standaard Van werknemer naar ZZP - Zorgverzekering...

Zoals de onderwerpregel al aangeeft: ik ben nu werknemer en wil binnenkort 'voor mezelf beginnen'. Ik blijf niet 'een beetje in dienst', dus er is geen werkgever meer, straks.

Nu is het op dit moment zo dat mijn gezin een zorgverzekering heeft, en ik begrijp dat de premie zorgverzekeringen die mijn werkgever nu inhoudt, straks door mijzelf moet worden afgedragen.

Vraag is echter: kan ik de lopende (particuliere, niks bedrijfsmatige) zorgverzekering van mijn gezin gewoon aanhouden, en krijg ik voor het deel "premie zorgverzekeringen" straks een 'naheffing'? En zo ja: van wie dan?

Of begrijp ik er helemaal geen zák van? (Wat me niet zou verbazen want ik word af en toe duizelig van alle begrippen en formulieren die op me afkomen... Maar wat een zegen dat Lancelots er dan is!)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 mei 2012, 19:55
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Bart, je maakt het in elk geval een stuk ingewikkelder als het is.

Als jij zzp-er word dan houd je gewoon je huidige zorgverzekering
maar je gaat wel via een belastingaanslag een bijdrage zorgverzekeringswet betalen en dit bedrag word nu inderdaad door je werkgever betaald / ingehouden op je loonstrook.

Je geeft zelf al aan geen collectieviteitskorting via je werkgever te hebben maar gewoon een eigen verzekering dus word in dit geval je zorgverzekering ook niet duurder.

Kortom het enige wat voor jou veranderd is dat je een belastingaanslag erbij krijgt voor de bijdrage zorgverzekeringswet die nu nog via je loonstrook gaat, deze extra aanslag word automatisch opgelegd als je een voorlopige aanslag aanvraagt met inkomsten anders dan loon, pensioen of een uitkering. Je hoeft dus niet zelf apart aangifte te doen. de bijdrage word afgeleid uit je aangifte inkomstenbelasting of de aanvraag voorlopige aanslag.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 mei 2012, 22:54
webmeneer65 webmeneer65 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2012
Berichten: 13
Standaard

Dank je wel Roel! Fijn dat het uiteindelijk minder ingewikkeld is dan ik vreesde
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
verzekering, zorgverzekering, zzp


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 10:39
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
Van WUO naar ROW... Benny van de Werfhorst Belasting 2 24 januari 2010 06:36
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon