Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2013, 11:25
Max61 Max61 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 maart 2013
Berichten: 4
Standaard Vrijgesteld van BTW, maar BTW bij 1 opdrachtgever verplicht. Hoe regelen?

Goedemorgen,

Ik werk al jaren als freelancer in de media en ben vrijgesteld van BTW.
Ik ga nu een klus doen via een interim-bureau en in het contract staat dat een BTW-nummer (heb ik dus niet) verplicht is en dat ik BTW moet rekenen over mijn normale uurtarief.

Ik baal hier goed van, want het maakt mijn administratie een stuk ingewikkelder. Ik ga de Belastingdienst morgen bellen maar mogelijk weet iemand hier al raad.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld eenmalig een BTW-nummer aan te vragen voor deze klus, BTW snel te storten en weer van die BTW af te komen?

En welk effect heeft het hebben van die (tijdelijke?) BTW-verplichting op mijn andere, vrijgestelde opdrachten?

En waar moet ik rekening mee houden straks bij mijn aangifte inkomstenbelasting?

Iemand advies, ervaring, tips?
Groeten
Max
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 maart 2013, 18:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max61 Bekijk bericht
in het contract staat dat een BTW-nummer (heb ik dus niet) verplicht is en dat ik BTW moet rekenen over mijn normale uurtarief.
Dat is onzin. Btw-plicht volgt uit de wet op de omzetbelasting, niet uit een contract met een opdrachtgever.