Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2013, 11:25
Max61 Max61 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 maart 2013
Berichten: 4
Standaard Vrijgesteld van BTW, maar BTW bij 1 opdrachtgever verplicht. Hoe regelen?

Goedemorgen,

Ik werk al jaren als freelancer in de media en ben vrijgesteld van BTW.
Ik ga nu een klus doen via een interim-bureau en in het contract staat dat een BTW-nummer (heb ik dus niet) verplicht is en dat ik BTW moet rekenen over mijn normale uurtarief.

Ik baal hier goed van, want het maakt mijn administratie een stuk ingewikkelder. Ik ga de Belastingdienst morgen bellen maar mogelijk weet iemand hier al raad.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld eenmalig een BTW-nummer aan te vragen voor deze klus, BTW snel te storten en weer van die BTW af te komen?

En welk effect heeft het hebben van die (tijdelijke?) BTW-verplichting op mijn andere, vrijgestelde opdrachten?

En waar moet ik rekening mee houden straks bij mijn aangifte inkomstenbelasting?

Iemand advies, ervaring, tips?
Groeten
Max
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 maart 2013, 18:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max61 Bekijk bericht
in het contract staat dat een BTW-nummer (heb ik dus niet) verplicht is en dat ik BTW moet rekenen over mijn normale uurtarief.
Dat is onzin. Btw-plicht volgt uit de wet op de omzetbelasting, niet uit een contract met een opdrachtgever.

Bij het formuleren van het contract hebben ze waarschijnlijk niet gedacht aan vrijstellingen e.d.

Heb je een verklaring van de Belastingdienst dat je bent vrijgesteld?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2013, 21:27
Max61 Max61 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 maart 2013
Berichten: 4
Standaard

Beste René,
Ja, ik heb deze vrijstelling op papier staan. Opdrachtgever weet van deze vrijstelling maar wil echter wel dat ik BTW reken. Volgens mij snapt hij ook niet hoe het precies werkt.
Ik heb inmiddels de BD gebeld en ik kan weer een BTW-nummer aanvragen. Ze wisten niet hoe gemakkelijk ik weer van de BTW-verplichting af kom. Ik denk er nog even over na. Of de klus wel alle moeite waard is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 maart 2013, 21:49
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Wat is het voordeel voor de opdrachgever om te eisen dat je btw rekent? Het lijkt mij dat als je dat niet doet (vanwege je vrijstelling) de opdrachtgever ook geen btw hoeft af te dragen. Zo moeilijk is dat toch niet?
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 maart 2013, 21:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max61 Bekijk bericht
Ik heb inmiddels de BD gebeld en ik kan weer een BTW-nummer aanvragen.
Ik vraag me af of dit zinnig is. Je kunt wel een btw-nummer aanvragen (wat handig kan zijn als je ook btw-belaste diensten aan andere opdrachtgevers levert), maar voor je vrijgestelde diensten blijft gelden:
Citaat:
U brengt geen btw in rekening aan uw klanten. U vermeldt dus geen btw op uw facturen.
Bron: Wat moet u doen als u vrijgestelde goederen of diensten levert? (Belastingdienst)

Een opdrachtgever kan niet eisen dat je btw in rekening brengt. Als het volgens de regels niet moet, dan zegt de Belastingdienst dat je het niet moet doen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, interim, vrij werk


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever uit de VS. Hoe werkt dat met BTW en facturatie e.d.? DZTC Belasting 0 10 februari 2012 12:01
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 15:21
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon