Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 mei 2015, 22:02
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard Inkomstenbelasting: de balans

Beste mensen,

Ik probeer zelf mijn aangifte te doen, ik heb me best wat ingelezen, maar heb verder geen echte kennis. Ik kom een heel eind, maar bij de balans wordt het lastig.

Mijn situatie.
Ik ben psycholoog in eigen praktijk. Ik verstuur facturen aan zorgverzekeraars en aan cliënten. Ik heb naast huur, algemene kosten, wat inventaris etc geen kosten.

Op de winst en verlies heb ik dus alleen maar staan:
- omzet
- kosten

Op de balans moet volgens mij alleen:
Bij de activa: vorderingen (ik dacht: de in 2014 ingediende facturen over in 2014 geleverde diensten die in 2015 zijn betaald). En ook liquide middelen (het totaal van mijn zakelijke betaal- en spaarrekeningen).
Klopt dit?
En dan bij bij passiva weet ik het niet. Hoe vaak ik ook de '?' stukjes bij de omschrijvingen lees: ik herken mijn diensten/dingen er niet in en weet dus niet wat ik in moet vullen. Ik dacht eerst dat ik het ook gewoon leeg kon laten, maar dan krijg ik (uiteraard) een foutmelding. Toen dacht ik: aha, ik vul daar mijn hele eigen vermogen in. Maar bij de uitleg over eigen vermogen, staat alleen het eigen vermogen dat je hebt geïnvesteerd. En ik heb het niet geïnvesteerd. Nou ja, ik loop dus vast.

Wie o wie snapt waar ik het over heb en kan iets zinnigs zeggen? Of moet ik toch maar langs iemand die het echt snapt, ipv zelf te proberen.
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 mei 2015, 16:09
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Gebruik je een boekhoudprogramma om je kosten en uitgaven bij te houden? Bij een aantal programma's krijg je dan al een voorzet voor een beginbalans en eindbalans. Als je alles zelf wilt doen wel zo handig.

Als je alles handmatig wilt doen is een mooi startpunt een beginbalans. Misschien zijn beide kanten in jouw geval wel leeg? Gedurende het jaar maak je kosten en boek je omzet. Eventuele winst kan dan op de eindbalans het vermogen van je bedrijf verhogen, waarbij je onder andere corrigeert voor onttrekkingen en stortingen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 juni 2015, 21:18
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Dank voor je antwoord. Ik ben weer wat verder gelukkig. Klopt het wat ik schreef over vorderingen? Zijn dat inderdaad inkomsten ontvangen in 2015 over werkzaamheden van 2014 waarvoor in 2015 een factuur is gestuurd?

Behandelingen moesten (van gemeenten) worden afgesloten per 31-12-2014, maar die heb ik dus gedeclareerd in 2015.

Pfff... ja, ik heb voor 2015 een boekhoudprogramma, maar 2014 is dus een zooitje. En ik wil het uitbesteden, als ik het zelf goed snap (en ik snap het dus nog niet goed).

Alvast bedankt weer!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 juni 2015, 10:09
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je stuurt op 31-12-2014 een factuur voor diensten in 2014. Als deze dezelfde dag zou zijn betaald zou dat bijvoorbeeld je liquide middelen of banksaldo hebben verhoogd. Zoals je zelf al aangeeft is het nu een vordering. Pas als deze betaald wordt maak je een boeking waardoor de vordering lager wordt en bijvoorbeeld je banksaldo of liquide middelen hoger.

Eigen vermogen is meer dan alleen hetgeen je initieel geïnvesteerd hebt. Dit bedrag wordt ook beïnvloed door je jaarresultaat, privé onttrekkingen, privé stortingen.

Wat ik me afvraag, waarom besteed je pas uit als je het zelf goed snapt? Een boekhouder zou je perfect kunnen helpen om je boekhouding op te zetten en je uit te leggen hoe alles werkt. In ieder geval voldoende zodat je bedrijfsbeslissingen kan nemen gebaseerd op je financiële cijfers.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 juni 2015, 22:31
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Dank voor je antwoord. Inderdaad helemaal niet handig om het pas uit te besteden als ik het snap. Volgend jaar doe ik dat anders. Ik heb wel tot nu toe heel veel geleerd (met mijn broertje in Italie via Skype op de achtergrond).
En ik ben nu echt een heel eind. Ik heb een kloppende balans! En ik snap alles wat erop staat. WV rekening snap ik nu ook helemaal.
Nu nog uitvogelen hoe het nou precies zit met die privé-onttrekkingen en stortingen. Daar ben ik nog niet helemaal achter. Ik ga weer door ermee.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting en omzetbelasting als beginnend ondernemer Ineke Belasting 4 30 april 2015 15:06
Openstaande facturen ivm. KOR op IB balans botervlootje Belasting 5 3 augustus 2013 18:33
Voorbeeld Balans Erik Janssens klopt niet? Bel_Eng Belasting 8 29 augustus 2010 18:21
Wat in balans op aangifte IB voor ondernemers? annet2008 Belasting 4 15 april 2009 00:08
Aangifte IB 2007: balans Matthe Belasting 2 23 februari 2008 12:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon