Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 mei 2008, 13:02
Arina's schermafbeelding
Arina Arina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Berichten: 48
Standaard BTW op eten en drinken vragen

Beste mensen,

Op deze website is te lezen dat BTW over eten en drinken in o.a. restaurants of in een cafe niet aftrekbaar zijn.

Vraag 1 = Geldt dit ook voor eten en drinken wat gekocht wordt in een supermarkt?
Vraag 2 = Ik ga er vanuit dat broodjes winkels (zoals de V&D ze op het station hebben) onder restaurants en dergelijken vallen en dat de BTW niet afgetrokken mag worden. Klopt dit?
Vraag 3 = De BTW die je niet mag aftrekken, mag je wel opvoeren als kosten toch?

Alvast bedankt!
__________________
Arina Evenementenorganisatie
evenementen@arinabakker.nl
www.arinabakker.nl


Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 mei 2008, 02:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arina Bekijk bericht
Geldt dit ook voor eten en drinken wat gekocht wordt in een supermarkt?
Dat denk ik niet, want een supermarkt is geen horeca en er is geen sprake van consumptie ter plaatse.

Citaat:
Ik ga er vanuit dat broodjes winkels (zoals de V&D ze op het station hebben) onder restaurants en dergelijken vallen en dat de BTW niet afgetrokken mag worden. Klopt dit?
Dat lijkt me zeer aannemelijk.

Citaat:
De BTW die je niet mag aftrekken, mag je wel opvoeren als kosten toch?
Ja, maar dit soort kosten zijn wel weer een bijzondere categorie, meen ik (consumptieve bestedingen, Oort-regels).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 mei 2008, 11:03
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ja, maar dit soort kosten zijn wel weer een bijzondere categorie, meen ik (consumptieve bestedingen, Oort-regels).
Da's nou net een puntje waar bij mij verwarring over bestaat - wel of niet of gedeeltelijk op te voeren als kosten?
Volgens mij werd dit vroeger wel "verteer" genoemd.

Heeft één van de pro's hier een antwoord op? Bij voorkeur met een verwijzing - kan ik het fijn uitprinten en bewaren.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 mei 2008, 12:24
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Tsja dit is nou echt een onderwerp waarvan je je afvraagt...voor wie is het wel duidelijk :-), 101 mogelijkheden want broodjes voro de lunch van het personeel kopen ... daarvan mag je de btw weer wel verrekenen.

Supermarkt: voedsel en drank is zoals het is al koop je het direct bij de boer de BTW blijft niet aftrekbaar. Als ondernemer heb je op zich ook niks
bij de super te zoeken voor tussendoortjes dus wat mij betreft zijn de kosten sowieso niet aftrekbaar. Tenzij je een pak koekjes koopt voor je klanten op kantoor. In het algemeen als ondernemer is BTW niet aftrekbaar op voedsel en drank.

restaurant/broodjes: dit valt onder de 'btw niet aftrekbaar' regeling inderdaad

als btw niet aftrekbaar is zijn het inderdaad gewoon bedrijfskosten

Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 mei 2008, 12:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Supermarkt: voedsel en drank is zoals het is al koop je het direct bij de boer de BTW blijft niet aftrekbaar.
Ehm... is dat zo? Als iemand een paar pakken koffie, thee, suiker, zoetjes, koffiemelk, bekertjes, lepeltjes, koekjes, servetjes, vuilnisbakzakken e.d. koopt voor de kantoorvoorraad, dan is de btw toch gewoon aftrekbaar?

Het niet-aftrekbaar betreft vziw alleen consumptie ter plaatse in de horeca (en daarmee vergelijkbaar). En als het om directe consumptie gaat dan zal de supermarkt en de boer inderdaad wel gelijk worden gesteld aan de horeca. De aard van gebruik is bepalend, niet het verkooppunt.

Of is er nog een regeling die ik niet ken?
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 mei 2008, 16:32
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Je hebt hier nog een reactie tegoed zie ik .
Op zich helemaal correct een beetje kosten voor zakelijk gebruik koffie enz zin op te voeren als kosten is geen probleem. Maar waar ik op doelde is meer dat sommige ondernemers vanuit huis werken en dan elke dag voor enkele euro's aan eten en drinken opvoeren omdat ze zelf thuiswerken. Dat eten en drinken is dus prive en niet zakelijk, maar dat is wat anders dan een koekje en koffie voor als er bezoekers enz zijn.

Uiteraard verwacht je niet dat de fiscus moeilijk doet als je op jaarbasis 100euro opvoert maar elke dag 5euro is wel aanzienlijk
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 mei 2008, 14:00
Arina's schermafbeelding
Arina Arina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Berichten: 48
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Dus als ik het goed begrijp mag ik de BTW op zaken die ik in de horeca nuttig nooit aftrekken, maar wel als kosten opvoeren. En mag ik de BTW van zaken die ik in de supermarkt koop wel aftrekken, maar tot in het redelijke.

Maar.. nu heb ik broodjes en drinken in de supermarkt gekocht om het meteen op te eten. Ik zat middenin de coordinatie van een festival, er was die dag geen lunch geregeld en ik had geen tijd om ergens ervoor te gaan zitten. Dus.. is de BTW niet aftrekbaar?
__________________
Arina Evenementenorganisatie
evenementen@arinabakker.nl
www.arinabakker.nl


Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 mei 2008, 15:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Volgens mij vat je het zo precies goed samen Arina
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 mei 2008, 15:59
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Ik denk dat je het ruim moet zien. Wat staat er (o.a.) in de almanak voor de BTW :

===quote===
20.4.6 Verstrekken van spijzen en dranken aan personeel (art. 3 BUA)

Veel ondernemers verstrekken aan hun personeel spijzen en dranken vanuit bedrijfskantines, automaten enz. Het personeel betaalt voor die spijzen en dranken meestal een betrekkelijk lage vergoeding. //knip//
Daarom wordt de aftrek van voorbelasting (gedeeltelijk) uitgesloten bij de ondernemer als hij spijzen en dranken verstrekt onder de prijs.

Om te bepalen of de aftrek (gedeeltelijk) moet worden uitgesloten is een bijzondere regeling getroffen. In de loop van het jaar mag alle voorbelasting worden afgetrokken, maar aan het einde van het jaar wordt bezien of wellicht een gedeelte van de afgetrokken voorbelasting moet worden terugbetaald.
===unquote===

Want naast een restaurant hebben we inderdaad ook nog het broodje bij het pompstation, maar ook een (bedrijfs-)"kantine".

Als ik bovenstaand stukje meelees in het licht van de discussie, lijkt het mij dat BTW in alle gevallen van eten niet aftrekbaar is.
(afgezien van die herrekening aan het einde van het jaar, voor het gemak)

Of lees ik het te ruim, in het voordeel van de fiscus !?!?
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 mei 2008, 17:08
Arina's schermafbeelding
Arina Arina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Berichten: 48
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Nou dacht ik het redelijk te begrijpen, nu ben ik weer heftig in de war

Volgens mij moet je dus maar 'zelf' bepalen wat redelijk is bij supermarkt uitgaven. Als jij heel af en toe koekjes en koffie betaald van je zakelijke rekening, omdat je dat je klanten aanbiedt gaat de fiscus niet flippen. In dat geval denk ik ook dat de fiscus niet wakker zal liggen als ik die paar keer per jaar dat ik mijn lunch bij de supermarkt koop en daarna meteen naar binnen werk (een festival is altijd druk druk druk) de BTW aftrek.

Echt duidelijk zijn de regels over dit onderwerp niet. Veel te veel ruimte voor interpretatie!
__________________
Arina Evenementenorganisatie
evenementen@arinabakker.nl
www.arinabakker.nl


Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 22:20
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 02:36
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 22:18
BTW aftrek, voorbelasting Helga Belasting 3 30 maart 2007 22:15
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 23:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon