Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 juli 2009, 15:04
ludo ludo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 juli 2009
Berichten: 1
Standaard freelance of loondienst

Mogelijk is dit onderwerp al eens aangekaart, maar dan kan ik het niet zo snel vinden, vandaar deze nieuwe topic.

Momenteel ben ik nog full-time werkzaam in loondienst. Ik krijg echter de kans om mijn broer te komen werken binnen zijn bedrijf. Hij heeft een vof en is handelaar in klassieke auto's. Wegens toenemende werkzaamheden is hij op zoek naar een monteur en heeft dit aan mij gevraagd. Het liefst zou hij mij aannemen op freelance basis. Hij heeft voor ongeveer 16 uur per week werk voor mij. Ik vind dit op zich wel een mooi plan maar vraag me nog een paar dingen af.

Ik ga uitsluitend voor mijn broer werken op zijn locatie en met zijn gereedschap aan zijn auto's. Is dit mogelijk op freelance basis of ben ik dan 'in dienst'?

ik ben geen ondernemer, sta niet ingeschreven bij KvK en heb geen BTW-nummer. Volgens mij val ik dus onder VAR-ROW. Moet ik dan wel of geen BTW rekenen?

En tot slot heef iemand enig idee wat een normaal uurtarief is in deze branche?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 juli 2009, 15:38
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: freelance of loondienst

Hallo Ludo,

wbt andere topics, zoek even op je eigen topictitel "freelance of loondienst" en dan denk ik dat je relevante topics gaat vinden.

Wbt BTW rekenen kan ik kort en duidelijk in zijn. Als je nog geen BTW plicht hebt ontvangen van de belastingdienst of kamer van koophandel is het verboden om BTW te rekenen. ( anders zou iedereen / iedere particulier dit kunnen ) ...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 juli 2009, 23:00
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: freelance of loondienst

Ludo,

Zoals jij het omschrijft worden jouw werkzaamheden gezien als werken in loondienst. Je hebt maar één opdrachtgever, je staat niet als onderneming ingeschreven, enz. Dus presenteer jij je ook niet als ondernemer. De VAR-ROW kan dan niet eens, maar biedt ook niet de gewenste bescherming.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Loondienst + Freelance, aangifte Sam3284 Belasting 3 22 oktober 2008 17:20
Freelance of loondienst? Caro Omgaan met opdrachtgevers 8 18 mei 2008 19:18
Loondienst of Freelance? Stylism Omgaan met opdrachtgevers 1 25 maart 2008 23:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon