Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 december 2009, 21:27
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Aftrekposten en urencriterium

Hallo,

Ik onlangs een Var WUO gekregen en ik ben op 24-11 begonnen met een freelance opdracht, website ontwikkeleing.

Omdat het voor mij de 1e keer is dat ik freelance werk en ik graag alles zelf wil weten heb ik wat zitten lezen hier en op www.belastingdienst.nl en ik vroeg me af of de conclusies die ik daaruit getrokken heb kloppen:
  1. dat ik dit jaar niet voor de ondernemersaftrek en de startersaftrek in aanmerking omdat ik in 2009 nooit 1225 uur kan werken als ik op 24/11 ben begonnen;
  2. dat ik vrijgesteld ben van afdracht van door mij geheven BTW wanneer het in 2009 af te dragen btw bedrag onder de E1883 is;
  3. dat wanneer ik goedreen koop voor mijn onderneming ik de btw daarover kan verrekenen met de door mij af te dragen btw, onafhankelijk van of ik in 2009 1225 uur gewerkt heb;
  4. dat wanneer ik bijv een pc koop voor mijn onderneming ik de waarde in de 1e 3 jaar willekeurig kan afschrijven, dus dat ik zelf kan bepalen in welk jaar ik die kosten kan aftrekken. Dit onafhankelijk van of ik 1225 uur gewerkt heb.
Zijn er nog regelingen waarvoor ik in aanmerking om mijn winst over 2009 te verlagen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Marc
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 december 2009, 23:57
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Exclamation Re: Aftrekposten en urencriterium

Hallo Marc,

punt 2 klopt niet. Ik verwijs je naar http://www.belastingdienst.nl/zakeli...en_btw-07.html
Punt 4 klopt ook niet. Willekeurig afschrijven is alleen toegestaan als je recht hebt op startersaftrek en dit is o.a. weer afhankelijk van het urencriterium. Als je in 2010 wel aan de uren voldoet, mag je de pc aanmerken als een investering in 2010 en vanaf 2010 alsnog willekeurig afschrijven.

Er zijn nog meer mogelijkheden zoals: kilometervergoeding voor zakelijk gebruik van de priveauto, 75% btw aftrek van autokosten onder voorwaarden, aftrek zakelijk gebruik mobiele telefoon en zakelijke gesprekskosten huistelefoon, zakelijk deel internetkosten en je mag in 2009 een voorschot nemen op de kosten van een belastingadviseur/administrateur die je misschien in 2010 inhuurt om jouw jaarrekening en aangifte echt goed te maken

Als je meer info wilt, mag je me bellen op 055-533 22 33 (even apeldoorn bellen)
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 december 2009, 00:42
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Aftrekposten en urencriterium

Dag Cor,

Bedankt voor je reactie. Ik had dat stukje op de site van de belastingdienst ook gelezen over de kleine ondernemersregeling en dacht dat ik aan alle voorwaarden voldeed. Ik las het iig nog eens maar zie niet waarom dit niet op mij van toepassing zou zijn.

Groeten,
Marc
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 december 2009, 05:13
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Aftrekposten en urencriterium

Ik denk dat Cor doelt op de nuancering op de website van de Belastingdienst:

"U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar € 1.883 of minder btw."

Het gaat dus niet om de door jou in rekening gebrachte BTW alleen, het gaat om het saldo van in rekening gebrachte BTW en betaalde voorbelasting.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 december 2009, 10:12
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Aftrekposten en urencriterium

Dat ook, maar pas onder het saldo van 1.345 is geen btw verschuldigd.
Tussen de 1.345 en 1.883 euro is wel btw verschuldigd, maar mag een vermindering o.g.v. de kleine ondernemersregeling worden toegepast.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 december 2009, 23:03
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Aftrekposten en urencriterium

Ik had over het hoofd gezien dat complete BTW vrijstelling is onder de € 1.883 en gedeeltelijke vrijstelling geldt wanneer het saldo van het de te betaalen btw tussen de € 1.345 en € 1.883 is.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 december 2009, 23:10
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Af te dragen BTW

Komt mijn volgende vraag:
In 2009 heb ik zo weinig gewerkt dat mijn af te dragen belasting net onder de € 1.345 komt. Dat bedrag mag ik dus houden. Ik kan echter een aantal zaken aftrekken (betaalde btw). Om zoveel mogelijk over te houden wil ik niet te veel voorbelasting aftrekken. Kan ik daarom btw voorbelasting die ik in het 4e kwartaal van 2009 heb betaald pas in het 1e kwartaal van 2010 in mindering brengen?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 december 2009, 01:54
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Af te dragen BTW

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zbigniew Bekijk bericht
Kan ik daarom btw voorbelasting die ik in het 4e kwartaal van 2009 heb betaald pas in het 1e kwartaal van 2010 in mindering brengen?
Het antwoord daarop is heel simpel: nee.

De BTW die je moet afdragen of die je mag terugvragen (voorbelasting) is 'gerelateerd' aan een (aangifte)tijdvak (maand/kwartaal/jaar), maar in ieder geval aan een boekjaar.

Natuurlijk kan het gebeuren dat je een keer een factuur (ontvangen of verstuurd) vergeet bij je aangifte, maar dat trek je dan recht in een suppletie-aangifte. Die dien je weliswaar in een later stadium in, maar die heeft nog steeds betrekking op in ieder geval het juiste boekjaar.

De constructie die jij voor ogen hebt, is niet toegestaan.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 december 2009, 00:21
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Aftrekposten en urencriterium

Ok, dankjewel voor je antwoord. Ik kan de factuur betalen in het kwartaal dat ik de BTW ook in mindering wil brengen op mijn af te dragen omzetbelasting, zolang er binnen 30 dagen betaald wordt natuurlijk.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 december 2009, 18:02
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Aftrekposten en urencriterium

Ja, dat mag wel - niks mis mee, zelfs. Als je je echt in hele rare bochten moet gaan wringen om toch dat Belastingvoordeeltje mee te pikken, wordt het weer een ander verhaal (fraus legis = rechtshandeling(en) met als belangrijkste doel het ontgaan/ontwijken van belastingheffing), maar zolang jij je keurig aan de betaaltermijn van de betreffende factuur houdt, is er niks aan de hand.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Urencriterium belastingdienst Wamor Belasting 2 13 juli 2009 13:51
Inkomstenbelasting Kolfrecht (borstvoeding) en urencriterium Hadewich Belasting 5 19 april 2009 14:15
Inkomstenbelasting Urencriterium & kredietcrisis Markie Belasting 8 12 februari 2009 23:32
Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst? Kees_ASB Belasting 3 29 januari 2009 19:04
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 12:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon