Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juli 2010, 14:26
liesbeth83 liesbeth83 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2010
Berichten: 4
Standaard FENIT-voorwaarden en beroepsaansprakelijkheid ICT'er

Hoi lancelotters,

Ik wil op kleine schaal gaan freelancen (zie topic: http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=9375), maar een heikel punt blijft voor mij de persoonlijke aansprakelijkheid -met privebezit- die je als eenmanszaak hebt.
Ik ben langsgeweest bij een assurantiepersoon en die zei dat het erg lastig wordt om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten omdat ik geen gediplomeerd ICT'er ben. Ik heb weliswaar meer dan 10 jaar werkervaring als programmeur, maar ben daar nooit officieel voor opgeleid.
Hoedanook, deze assurantiepersoon adviseerde mij de algemene voorwaarden van FENIT (ICT~office) (http://www.issue.nl/images/stories/i...oorwaarden.pdf) te gebruiken en nimmer de inkoopvoorwaarden van de opdrachtgever te accepteren (omdat ze daarmee mijn AV zouden kunnen overrulen.). Is dit juist?

Nu staat er in de FENIT-voorwaarden het volgende:
"10.1 De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van
de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de
voor die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een
duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor de overeenkomst
bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In
geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan € 500.000
(vijfhonderd duizend Euro).
"


Klopt mijn interpretatie van bovenstaande dat ik -mits ik geen duurovereenkomst langer dan 1 jaar aanga- alleen aansprakelijk kan worden gesteld voor het offertebedrag. Dus als ik een klus doe ter waarde van 1000,= dit ook het maximale bedrag is wat ik moet vergoeden in geval van veroorzaakte schade door bijv. een programmeerfout?

Kan iemand van jullie hier aub feedback op geven?

Alvast bedankt en groetjes, Lies
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 juli 2010, 15:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: FENIT en beroepsaanspr. ICT

Het is inderdaad zo dat die Fenit-voorwaarden je aansprakelijkheid in hoge mate beperken, voor zover dat onder Nederlands recht kan. Maar in hoeverre dat effectief is, is nog maar de vraag. Lees bijvoorbeeld hoofdstuk 11 Aansprakelijkheid eens in Cliënt niet beter af met de nieuwe FENIT-voorwaarden. Dit is nu eenmaal complexe materie.

Los daarvan, de Fenit-voorwaarden zijn zodanig uitgebreid, complex en juridisch discutabel, dat ik ze als eenvoudige freelancer niet zou willen gebruiken. Je schrikt er klanten enorm mee af (zie de Conclusie in bovengelinkte analyse). Deze voorwaarden zijn ontwikkeld voor en door grote ict-clubs die meedingen op overheidsaanbestedingen en die beschikken over juridisch adviseurs.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juli 2010, 15:27
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: FENIT-voorwaarden en beroepsaansprakelijkheid ICT'er

Je zou ze ook op maat kunnen laten maken, kost wat, heb je ook wat. Ik kon ook niet leven met de 'standaard' AV voor webbureau's, die moesten aangepast en uitgebreid worden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 juli 2010, 15:38
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard Re: FENIT-voorwaarden en beroepsaansprakelijkheid ICT'er

Daarnaast is het nog de (juridische) vraag in hoeverre je aansprakelijk kunt worden gesteld voor schade. Schade doordat je programmatuur het niet doet kan, maar gevolg schade wordt al weer een stuk lastiger.

De klant moet je werk formeel accepteren (neem ik toch aan). Dan is het maar de vraag of de schade zomaar op jou verhaald kan worden Gaat de verantwoordelijkheid daarmee niet over naar de andere partij

Blijft voor mij erg duister of voorwaarden en verzekeringen nu werkelijk iets bijdragen of overbodige last zijn
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 juli 2010, 20:04
liesbeth83 liesbeth83 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2010
Berichten: 4
Standaard Re: FENIT-voorwaarden en beroepsaansprakelijkheid ICT'er

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Het type klussen dat ik wil gaan doen is vrij low-risk (kantoorautomatisering). Ik ga er natuurlijk van uit dat ik de opdrachten die ik krijg feilloos afwerk.
Ook snap ik dat ik aansprakelijk ben voor het werk dat ik lever.
Maar ik weet uit ervaring ook dat een foutje snel gemaakt is en enorme gevolgen kan hebben. Daarom wil ik mij indekken, zeker als ik geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan afsluiten omdat ik niet gediplomeerd ben.
Ik heb geen zin dat ik straks mijn huis moet verkopen of mijn spaargeld kwijt ben omdat ik ergens een komma ben vergeten en een torenhoge claim moet inlossen.
Dus ook al zou ik mijn AV op maat laten maken -zoals Ramon voorstelt- dan zou ik mijn aansprakelijkheid in sterke mate beperken -zoals in de FENIT- het geval is.

Dit hele aansprakelijkheids gedoe is voor mij het grootste stuikelblok om een onderneming te beginnen.
Klopt mijn interpretatie van 10.1 (openingspost) overigens?

groetjes, Lies
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 juli 2010, 20:58
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard Re: FENIT-voorwaarden en beroepsaansprakelijkheid ICT'er

Lies,

Ik begrijp je zorg, maar je moet realistisch zijn. Totaal uitsluiten van aansprakelijkheid kan niet. Zie ook: www.ictoffice.nl/Files/TER/10vragen_FENIT_2003.pdf. Enig risico op een claim loop je altijd. De vraag is in hoeverre jij verantwoordelijk gehouden kan worden voor schade en hoe dit in de praktijk uitpakt. Als je je daar werkelijk erge zorgen over maakt zou ik eens met een advocaat gaan praten. Die kan je betere antwoorden geven dan dat wij dat hier kunnen.

P.s. zou nog eens verder gaan zoeken naar een andere verzekeraar. Ik ben nog nooit gevraagd om bewijs te leveren dat ik voldoende opgeleid zou zijn
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 juli 2010, 22:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: FENIT-voorwaarden en beroepsaansprakelijkheid ICT'er

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liesbeth83 Bekijk bericht
Klopt mijn interpretatie van 10.1 (openingspost) overigens?
Die vraag probeerde ik te beantwoorden met mijn verwijzing. Ik begrijp dat je liever het eenvoudige antwoord "ja" dan wel "nee" krijgt, maar als je dat al krijgt dan klopt het niet. Het is nu eenmaal ingewikkeld en niet eenduidig. Er zijn verschillende soorten aansprakelijkheid, verschillende omstandigheden, verschillende soorten schade. En uiteindelijk telt het oordeel van de rechter, die redelijkheid en billijkheid zwaar laat meewegen.

Verder is het allemaal nogal theoretisch. Ik denk dat als we hier freelancers oproepen te vertellen over die keer dat ze daadwerkelijk formeel aansprakelijk zijn gesteld voor een beroepsfout, we niet zoveel verhalen te horen krijgen. Het komt in de praktijk niet zo vaak voor.

Goede algemene voorwaarden hanteren die de aansprakelijkheid in redelijke mate inperken, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten en bij risicovolle zaken de bv in. Meer kun je nu eenmaal niet doen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 december 2010, 21:20
elgwappo elgwappo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 12
Standaard

Ik ben zelf momenteel ook een beetje dolende in het woud van de beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen.

Ik start zelf binnenkort als freelancer (software engineer). Echter, op het moment dat je niet alleen advies uitbrengt, maar ook software ontwikkelt haken er al een boel (beroepsaansprakelijkheids)verzekeraars af (zeker als je ook nog medische producten maakt). Als je daarna ook nog eens niet met je eigen leveringsvoorwaarden kunt werken (een Philips of ASML hebben echt geen boodschap aan de leveringsvoorwaarden van een ZZP-er, je zult daar gewoon met de algemene voorwaarden van de klant moeten werken), blijft er helemaal weinig over (tot nu toe kwam ik alleen op de verzekering van Nassau uit).

Ik vraag me echter nog wel af, in hoeverre is voor een software engineer die zelf geen projecten aanneemt, maar 'meedraait' in de software projecten van diverse klanten, het hele punt 'beroepsaansprakelijkheid' wel echt relevant ? B.v.: als ik bij mijn huidige werkgever de software oplever, volgen er nog diverse officiële verificatie en validatie rondes voordat er een stempel op de software wordt gezet voor acceptatie. In hoeverre ben je als 'simpel software engineer-tje' dan nog aansprakelijk voor fouten die na lancering van het product boven komen drijven als de klant de software formeel heeft geaccepteerd ?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 december 2010, 14:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elgwappo Bekijk bericht
Ik vraag me echter nog wel af, in hoeverre is voor een software engineer die zelf geen projecten aanneemt, maar 'meedraait' in de software projecten van diverse klanten, het hele punt 'beroepsaansprakelijkheid' wel echt relevant?
Als zelfstandig dienstverlener kun je aansprakelijk worden gesteld voor beroepsfouten, dat is een feit. En als zich dat daadwerkelijk voordoet, dan heb je in jouw geval te maken met grote partijen, met veel juristen, en met hun verzekeraars, met nog meer juristen, die proberen te halen wat er te halen valt. Dat is je risico. Je vangnet is de rechter, die allerlei omstandigheden kan meewegen.

Het algemene advies is daarom altijd om te zorgen voor goede algemene voorwaarden, voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en eventueel voor een rechtsbijstandsverzekering (voor zover die aansprakelijkheidskwesties bij beroepsfouten dekt). Dit is echt niks bijzonders, zelfstandig medici, advocaten etc. hebben dit ook en software engineers zijn er niet van uitgezonderd.

Ja, het zal wel lastig zijn om een BAV te vinden voor een software-engineer in de medische hoek. Daar is weinig aan te doen.

Je kunt je afvragen of het wijs is om als zelfstandige te werken onder de voorwaarden van de opdrachtgever. Die zou ik dan minimaal eens goed tegen het licht houden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 december 2010, 15:00
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

@René: Ben het op zich met je eens dat er niets bijzonders aan is. Ik heb ook een BAV als IT consultant.

Er is m.i. echter wel een groot verschil tussen een advocaat of een medicus en een software engineer in de zin zoals elgwappo dat bedoeld. De laatste zal nooit een product (in de meest brede zin) op kunnen leveren zonder dat de klant dit getest heeft en kwalitatief akkoord bevonden (en daarmee verantwoordelijkheid genomen) heeft. Dat ligt voor medici en advocaten toch wat anders. Die laatste nemen vanuit hun professie besluiten ten behoeve van en in naam van hun cliënt.

Ik kan me de vraag van elgwappo dus heel goed voorstellen. Ik acht de kans dat het ooit tot een daadwerkelijke claim en veroordeling zal komen dan ook zeer klein. De klant moet immers heel wat steken hebben laten vallen als het product niet voldoet.

Desondanks stellen veel klanten het bezit van een BAV wel verplicht. Bovendien, mocht het ooit zover komen heb je tenminste professionele hulp in de strijd. Geen enkele verzekeraar wil immers graag uitkeren.

Daarnaast geldt in deze de wet van de zwakste. Degene die zich niet of nauwelijks kan verdedigen zal de schuld krijgen (of dat nu terecht is of niet). Zonder verzekering kun jij wel eens de zwakste zijn. Het kost je in ieder geval heel veel geld om je te verdedigen, meer dan de premie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Beroepsaansprakelijkheid: welke verzekeraars en premies kan ik als ICT'er verwachten PM4IT Al die andere praktische dingen 10 2 juni 2010 08:15
Algemene voorwaarden Swielen Al die andere praktische dingen 3 15 april 2009 08:09
Eigen algemene voorwaarden i.p.v. inkoopvoorwaarden bemiddelaar (ICT): wat regelen? Adriaan Omgaan met opdrachtgevers 1 22 juli 2008 19:54
(rechter) Verwijzing naar Algemene Voorwaarden volstaaat tijn1978 Al die andere praktische dingen 3 5 september 2007 18:51


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon