Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 14 december 2010, 16:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Da's waar, er zijn verschillen tussen allerlei beroepen wat betreft aansprakelijkheid, dat zal de rechter wel meewegen.

Maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat de klant verantwoordelijkheid neemt voor jouw beroepsfouten, doordat hij e.e.a. test. Er zijn vast allerlei softwarefouten in het eindproduct denkbaar waarvoor elgwappo in deze situatie niet aansprakelijk is, maar dat neemt niet weg hij juridisch gezien aansprakelijk kan zijn voor zijn eigen beroepsfouten. Wat dat precies zijn en in welke gevallen hij in welke mate aansprakelijk is voor welke gevolgen, daar gaat de rechter over.

Let wel, het gaat hier niet over verantwoordelijkheid voor het eindproduct van zijn opdrachtgever (laat staan verderop in de keten), maar voor zijn werk dat hij aan zijn klant levert. Daarvoor blijft hij zelf verantwoordelijk.
__________________
René
Met citaat reageren
  #12  
Oud 15 december 2010, 19:12
elgwappo elgwappo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 12
Standaard

Bedankt voor jullie reacties !

Het blijft een lastige kwestie, naar mijn mening. Aan de ene kant is het zo dat er maar een minieme kans is dat ik voor een dergelijke fout aansprakelijk gesteld zal worden terwijl het toch om een behoorlijke verzekeringspremie gaat (geloof rond de 800 euro per jaar in mijn geval). Aan de andere kant: de kans, hoe miniem hij ook is, bestaat wel en in dat geval gaat het meteen om (erg) grote bedragen. Ik ga er dus nog even over dubben...

Even nog een reactie op Rene's opmerking:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je kunt je afvragen of het wijs is om als zelfstandige te werken onder de voorwaarden van de opdrachtgever. Die zou ik dan minimaal eens goed tegen het licht houden.
Ik ben het er mee eens dat het geen ideale situatie is en dat je de voorwaarden van de klant goed moet doorlichten. Echter, het alternatief is dat je de grote bedrijven uitsluit van je pool van potentiële klanten (= dus geen alternatief)...
Met citaat reageren
  #13  
Oud 15 december 2010, 19:16
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Beschouw het als een brandverzekering voor je huis. Niemand denkt hem ooit nodig te hebben, maar er is ook niemand die hem niet heeft. Het risico staat niet in verhouding tot de premie. Verder eisen heel wat opdrachtgevers een dergelijke verzekering. Helemaal uit vrije wil is het dus ook niet.

P.s. waar kun jij die verzekering afsluiten voor € 800,-? Ik betaal 500 meer, dus zou het graag willen weten!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 15 december 2010, 19:40
elgwappo elgwappo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 12
Standaard

Het ging hier om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering bij Nassau met een verzekerd bedrag per aanspraak van 500.000,- euro. Moet er wel bij zeggen dat het hier ging om een premie indicatie van een assurantie tussenpersoon en nog niet om de definitieve offerte (die hoop ik een dezer dagen binnen te krijgen)...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 15 december 2010, 22:32
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Da's interessant. Moet ik ook maar eens informeren. Dank!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 15 december 2010, 23:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elgwappo Bekijk bericht
terwijl het toch om een behoorlijke verzekeringspremie gaat (geloof rond de 800 euro per jaar in mijn geval)
Ach, da's niks. Ik had de pech dat ik in 1998 voor mezelf begon als ict-consultant, terwijl het y2k-probleem enorm werd opgeblazen. Er was nauwelijks een verzekeraar te vinden die een zelfstandig ict'er wilde verzekeren en de premie was aanzienlijk hoger. Toen mijn business na een jaar of wat nogal veranderde kon ik het ding gelukkig opzeggen. Prijs je gelukkig dat we jaartallen inmiddels met alle 4 de cijfers schrijven
__________________
René
Met citaat reageren
  #17  
Oud 16 december 2010, 10:01
elgwappo elgwappo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 12
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Prijs je gelukkig dat we jaartallen inmiddels met alle 4 de cijfers schrijven
Dan zitten we in ieder geval de komende 8000 jaar gebakken...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Beroepsaansprakelijkheid: welke verzekeraars en premies kan ik als ICT'er verwachten PM4IT Al die andere praktische dingen 10 2 juni 2010 09:15
Algemene voorwaarden Swielen Al die andere praktische dingen 3 15 april 2009 09:09
Eigen algemene voorwaarden i.p.v. inkoopvoorwaarden bemiddelaar (ICT): wat regelen? Adriaan Omgaan met opdrachtgevers 1 22 juli 2008 20:54
(rechter) Verwijzing naar Algemene Voorwaarden volstaaat tijn1978 Al die andere praktische dingen 3 5 september 2007 19:51


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon