Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 maart 2011, 15:39
JohnDDD JohnDDD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2011
Berichten: 8
Standaard Cursus voor taaldocent opvoeren als bedrijfskosten en -uren?

Beste mensen,

ik heb een afgeronde masteropleiding in een moderne Europese taal. Ik ben momenteel ook freelancer in het geven van taallessen.

In december-januari heb ik een cursus gevolgd en heb ik een examen afgelegd waarmee ik officieel een diploma kan krijgen dat mij min of meer diplomeert als docent in deze taal (verduidelijking: het diploma zegt uiteraard niet "JohnDDD is nu docent huppelepup" maar het betreft wel een gerenommeerde cursus die door veel instituten erkend wordt).

Kan ik de gemaakte uren nu zonder meer opvoeren in mijn urenadministratie? Kan ik de kosten van de cursus zonder meer aftrekken van de belasting? (350 euro)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 maart 2011, 11:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

De hamvraag is: met welke bedoeling heb je de cursus gedaan?

Als je een werknemer als taaldocent in dienst zou hebben, zou je hem dan op kosten van de zaak deze cursus laten doen?

Als je niet freelance taalles zou geven, had je deze cursus dan ook gedaan?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 maart 2011, 12:24
JohnDDD JohnDDD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2011
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
De hamvraag is: met welke bedoeling heb je de cursus gedaan?

Als je een werknemer als taaldocent in dienst zou hebben, zou je hem dan op kosten van de zaak deze cursus laten doen?

Als je niet freelance taalles zou geven, had je deze cursus dan ook gedaan?
Dag Rene
ik heb de cursus gedaan met als doel een betere basis te hebben als taaldocent en hopelijk makkelijker werk te kunnen vinden als taaldocent.

Ik had de cursus niet gedaan als ik geen freelance taalles zou geven, wat had ik er dan aan gehad?

Groet
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 maart 2011, 12:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnDDD Bekijk bericht
ik heb de cursus gedaan met als doel een betere basis te hebben als taaldocent en hopelijk makkelijker werk te kunnen vinden als taaldocent.
Als je daarmee zou bedoelen: een baan in loondienst als taaldocent vinden, dan zou deze cursus in de privésfeer vallen (waar misschien een fiscale aftrekpost is, dat weet ik niet precies).

Maar als je bedoelt: makkelijker opdrachten vinden als zelfstandig ondernemer, dan lijkt me dat je dit heel goed als zakelijke kosten en uren kunt verantwoorden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 maart 2011, 12:47
JohnDDD JohnDDD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2011
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Als je daarmee zou bedoelen: een baan in loondienst als taaldocent vinden, dan zou deze cursus in de privésfeer vallen (waar misschien een fiscale aftrekpost is, dat weet ik niet precies).

Maar als je bedoelt: makkelijker opdrachten vinden als zelfstandig ondernemer, dan lijkt me dat je dit heel goed als zakelijke kosten en uren kunt verantwoorden.
Ik formuleerde dat nogal wat onhandig, in plaats van "makkelijker werk vinden" had ik inderdaad moeten spreken over "makkelijker cliënten vinden".

Bedankt...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uren meerekenen als ik wacht terwijl de computer langdurig aan het werk is? MrMartinH Administratie 18 5 augustus 2011 12:35
Kan ik reiskosten opvoeren naar cliënten als ik deze Pro Deo help (geen factuur)? Grover Belasting 3 22 december 2010 14:14
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 11:39
Inkomstenbelasting In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen? Rdebokx Belasting 8 5 maart 2009 12:34
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon