Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 oktober 2007, 15:03
Cinderella Cinderella is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Berichten: 1
Standaard Blanco...

Beste Allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld die freelancer heet, omdat ik regelmatig word gevraagd voor projecten lijkt het me zeker niet gek om als freelancer aan de slag te gaan. Echter als ik zie wat er allemaal bij komt kijken mbt de te voeren administratie vraag ik me af of het wel uit te voeren is. Graag jullie bevindingen en of advies. Is het wel te doen? of laat je het doen? Er zijn bijvoorbeeld belastingtechnisch zoveel regels of lijkt het nu zo omdat ik me er voor het eerst in verdiep?

Groeten Cinderella
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 oktober 2007, 15:08
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Blanco...

Gaat best hoor. Ik ben ook zo begonnen.

Belastingtechnisch valt het ook wel mee, zijn gewoon de spelregels waar je je aan moet houden.

Als het je enige vorm van inkomsten is, is het wat eenvoudiger. Je moet voor de belasting kunnen aantonen dat je echt zelfstandig bent, hiervoor hebben ze spelregels opgesteld die je op deze site wel kan vinden. Denk aan meerdere opdrachtgevers, een website, jezelf verkopen, etc. Om voor aftrekposten in aanmerking te komen moet je ook nog eens aantonen dat je iets van 1250 uur met je bedrijf bezig bent per jaar.

Dan ben je al een heel eind op weg!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 oktober 2007, 15:12
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: Blanco...

Ik heb een tijdje als freelancer naast een parttime baan gewerkt en vond de adminstratie e.d. goed te doen. Je moet je gewoon even inlezen. Het valt wel mee
__________________

Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 oktober 2007, 15:15
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Blanco...

Die administratie komt in de praktijk voor velen van ons neer op één ordner, met een jaartal er op. En dan elk jaar een nieuwe kopen en je administratie er in stoppen. Went wel!
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 oktober 2007, 19:29
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: Blanco...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peet Bekijk bericht
Ik heb een tijdje als freelancer naast een parttime baan gewerkt en vond de adminstratie e.d. goed te doen. Je moet je gewoon even inlezen. Het valt wel mee
en onthouden dat je alles moet opschrijven
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 oktober 2007, 00:10
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Blanco...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annedien Hoen Bekijk bericht
Die administratie komt in de praktijk voor velen van ons neer op één ordner, met een jaartal er op. En dan elk jaar een nieuwe kopen en je administratie er in stoppen. Went wel!
Grappig, die van mij past ook altijd in één ordner: inkoop, verkoop. Plus een mapje afschriften natuurlijk. Is dat een kenmerk van de ware freelancer, het één-ordner business model?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 november 2007, 22:06
Nanda Nanda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 november 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Blanco...

Hallo

Ik ben ook helemaal blanco en vraag me eigenlijk steeds af hoe ik in godsnaam moet beginnen...

en hoe jullie dat hebben gedaan ook m.b.t het thuisfront etc.

Eigenlijk wil ik namelijk alles een goede vaak thuiszijnde moeder zijn en een leuke carriere, geen idee waar ik beginnen moet..


Iemand tips.....

Groet Nanda
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 november 2007, 03:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Blanco...

Vroeg me al af of ik iets vergat aangezien ook ik maar 1 ordner per boekjaar heb

@Nanda: in je overwegingen om te gaan freelancen moet je zeker niet als hoofdpunt de administratie nemen, deze kun je namelijk ook via een administratiekantoor laten doen.
Ik denk dat jij eerst eens goed bij jezelf te rade moet gaan of je niet te hoge eisen stelt aan jezelf, dit is namelijk een bekende valkuil (niet alleen voor freelancers). Ben je in staat een goed evenwicht te vinden in de dingen die je doen wilt. Extra aandachtspunt bij freelancen is dat het werk zelden netjes verdeeld over het jaar zich aandient (is althans mijn ervaring). Kun je piekbelastingen opvangen en heb je hierin voldoende steun van het thuisfront? Ik ben zelf pas met freelancen begonnen toen mijn zoon al uit huis was en ik een partner vond die goed en graag kookt .

Probeer voor jezelf eens in kaart te brengen hoe jouw "ideale" (werk)week eruit ziet zodat je weet wat je eigen wensen en verwachtingen zijn en probeer dan eens een freelance bestaan hierin onder te brengen. Gaat dat lukken of moet je teveel concessies doen?
Succes!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 november 2007, 12:53
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: Blanco...

Voordeel van freelancen is dat je min of meer zelf je werkdruk bepaald en wanneer je werkt

Je kan je bedrijfje bewust klein houden
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 5 november 2007, 17:53
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Blanco...

Citaat:
Voordeel van freelancen is dat je min of meer zelf je werkdruk bepaald en wanneer je werkt
Dit geldt wel meer voor mensen die veel thuis kunnen werken. Als trainer ben ik toch gebonden aan de wensen van het bedrijf en daar moet ik de deur voor uit.

Wat voor soort projecten wil je gaan doen, Cinderella?
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon