Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 juni 2006, 09:21
ysolde ysolde is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 2
Standaard Ondernemingsplan voor jezelf?

Veel freelancers slaan het over: het schrijven van een ondernemingsplan. Ze vinden het te veel gedoe en hebben geen geld nodig van de bank. Eigenlijk is dit onterecht. Bij het schrijven van het plan kom je erachter of je wel aan alles hebt gedacht en of je plannen voldoende hout snijden, niet alleen financieel, maar juist ook inhoudelijk.
Het is een misvatting dat je het ondernemingsplan ook alleen maar bij de start van je bedrijf schrijft. Elke paar jaar je plannen overdenken, bijstellen en toetsen op haalbaarheid is geen overbodige luxe. Er is nu een checklist aan de hand waarvan je je ondernemingsplan kunt opstellen: http://www.lancelots.nl/starten/ondernemingsplan.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zo'n plan schrijven voor zichzelf en niet speciaal voor de bank, en of dat in hun gevoel bijdraagt aan het succes van de onderneming. Ikzelf vind dat ik het zou moeten doen, maar in de drukte van alledag staat dit eeuwig op het lijstje 'to do'. Hoe is dat bij jullie?

Ysolde
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 juni 2006, 15:55
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Ondernemingsplan voor jezelf?

Ik vrees dat het ondernemingsplan bij mij al lange tijd op het ' todo-lijstje' staat. Bij het begin van mijn freelancebedrijf dacht ik ook dat het maken van een ondernemingsplan alleen iets was voor ondernemers met grootste plannen (internationaal zaken doen bijvoorbeeld) en niet voor een freelancer met een eenmanszaak. Helpt zo'n ondernemingsplan je nu echt richting geven aan je plannen?

Groet,

janine
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 juni 2006, 17:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ondernemingsplan voor jezelf?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janine
Helpt zo'n ondernemingsplan je nu echt richting geven aan je plannen?
Ik heb bij mijn start als freelance ICT-er een ondernemingsplan gemaakt, omdat ik dacht dat ik geld moest lenen. Het hielp mij vooral om financiële rekensommetjes te maken. Welk uurtarief moet je vragen? Hoeveel kun je bij de start investeren in spullen? Hoelang mag het duren voor je een eerste opdracht hebt? Hoeveel facturabele uren moet je per jaar maken? Dat soort dingen. Dat was wel nuttig.

Om je verhaal helder te krijgen kun je volgens mij beter een website schrijven, dan een ondernemingsplan. Het verhaal voor je (potentiële) klanten, daar gaat het om!

Volgens mij een interessante oefening: probeer eens een website over je dienstverlening te bedenken waarop jijzelf als persoon niet voorkomt (geen cv, profiel, portfolio e.d.). Je mag het alleen over de klantbehoeften en jouw dienstverlening als product hebben. Maak die website eerst, voeg er daarna pas een stuk over jezelf aan toe (want personal branding doet natuurlijk wél ter zake).
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 juni 2006, 10:32
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ondernemingsplan voor jezelf?

Tijdens mijn start halverwege 1999 heb ik veel plannen gemaakt en opgeschreven. Het waren geen echte ondernemingsplannen, maar wel lijstjes met:
  • wie ga ik benaderen als potentiele opdrachtgevers
  • hoe gaat mijn website er uit zien
  • welke zaken moet ik allemaal regelen (KvK, briefpapier, business cards...)
  • welke tarieven worden er door mijn concurrenten gehanteerd
  • wie zijn mijn contactpersonen bij prospects
Kortom, informatie verzamelen.
Een ondernemingsplan is vooral nuttig als je financiering nodig hebt (mijn ega schreef een plan met haar business partner en op basis daarvan was een gesprek voldoende om ondernemersfaciliteiten + $$$ te kijgen voor haar nieuwe onderneming bij de bank) en als je niet precies weet wat je allemaal wel en niet wil doen. Een plan heeft in dat opzicht de nuttige functie van vragen stellen, afbakenen en focussen.

Ik heb voor een landelijk opleider ca. 2 jaar lang ondernemingsplannen van starters beoordeeld en van feedback voorzien. Ook dat kwam neer op (veel) vragen stellen. Vaak schoten ondernemers-in-spé alle kanten op met hun plannen en waren bepaalde facetten van hun idee veel beter onderbouwd dan andere facetten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Online cursus Ondernemingsplan René Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 23 maart 2006 20:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon