Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 januari 2011, 16:45
art schilling art schilling is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 5
Standaard Auto privé of op de zaak welk ingezet wordt als visitekaartje

Ik heb een eenmansbedrijfje en heb verder geen loon uit dienstbetrekking. Toch zijn de werkzaamheden nog niet dermate hoog maar heb ik een buffer omdat ik nog in het ouderlijk huis woon. Nu wil ik een nieuwe auto kopen voor mijn reclamebedrijf maar er zullen niet echt veel kilometers mee worden gemaakt gezien het werk veelal grafisch achter de computer wordt gedaan. De auto wordt daar integen wel beletterd met het bedrijfslogo en dient dus tevens als een reclame object voor mijn bedrijf. Het kan immers voor de woning uitstekend dienst doen als reclamebaken zonder een groot bord in de tuin te zetten wat van de gemeente immers niet mag.
Is het financieel aantrekkelijk de auto op het bedrijfje te zetten of gewoon prive in mijn geval?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 februari 2011, 00:02
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Als je geen kilometers maakt en er ook privé mee rijdt lijkt me privé beter (en dan kan je nog steeds 19 ct per kilometer krijgen en benzinebonnetjes declareren). Ook kan je de reclame gewoon aftrekken van de belasting, ook al komt de reclame op een privé auto. Oftewel al die dingen zijn gewoon mogelijk met een privé auto.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 februari 2011, 12:55
art schilling art schilling is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 5
Standaard

Maar als je de auto dus niet wilt inzetten voor de zaak als vervoermiddel maar puur als uithangbord zoals een reclamezuil.
Het moet immers dienst doen voor klanten dat op dat adres zich een reclamebedrijf bevind (een groot billboard in de tuin mag immers niet in een woonwijk) en om naamsbekendheid op te bouwen.
Is het dan niet mogelijk om toch belastingtechnisch financiele voordelen eruit te halen (al is het maar alleen de btw aftrek van een nieuwe auto). De auto zal meer stil staan dan dat die rijdt en ben dus ook niet van plan om kilometers en dergelijke bij te houden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 februari 2011, 14:17
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Als je hem op de zaak zet moet je alle privé kilometers bijhouden (supermarkt, etc.). Als je hem privé doet mag je alle zakelijke kilometers bijhouden. Ook mag je 75% van de benzine en onderhoudskosten opgeven als BTW. Dat is dus al heel wat.

Als je dus geen kilometers wil bijhouden moet je hem absoluut niet op de zaak zetten.

Als je een nieuwe auto gaat kopen moet je even googlen naar wat rekenvoorbeelden en dan kan je uitrekenen of auto op de zaak zetten of privé veel geld oplevert of niet.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 februari 2011, 14:20
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, voor auto's gelden bijzondere regels binnen de belastingwetgeving. Het is dus niet mogelijk om een auto te kopen en het daarna reclamebord te noemen (om je eigen termen te gebruiken)

Als je een auto koopt dan zul je aan de regels moeten voldoen om de kosten zakelijk aftrekken.

Het lijkt me trouwens ook een absurd dure oplossing een auto kopen omdat een bord niet in de tuin mag. Plak een poster achter je raam.. is geen reclamebord, vraag of een vlag overdag wel mag..

lijken me genoeg minder dure oplossingen te bedenken..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 februari 2011, 17:22
art schilling art schilling is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 5
Standaard

Ik bezit nu nog een oud golfje en dat straalt helaas naar klanten toe niet echt uit dat de zaken geweldig gaan (ik ga net zo lief met de fiets naar de klant maar helaas in dit soort tijden leven we dat dat niet meer kan, dus dan maar een nieuwe moderne minicooper voor de uitstraling ).
Deze zal dan geheel beletterd worden vandaar dat ik dacht dat je deze ook kon in zetten als 'reclame/marketingsmiddel' belastingtechnisch.
Om 25% van de cataloguswaarde van de auto bij mijn inkomsten te tellen schiet momenteel niet op dus dan maar prive kopen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 februari 2011, 18:03
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

tsja, als uitstraling zo belangrijk is.. moet het maar zo..
Voor IB ondernemers is de bijtelling namelijk niet beperkt tot 25% maar gaat over het werkelijk privegebruik en als jij vrijwel niet zakelijk rijd kan die correctie zomaar oplopen tot 60-70% van de cataloguswaarde en welliswaar beperkt tot de werkelijke autokosten maar effectief gezien kun je dan niets aftrekken.

Voor de zakelijke kilometers kun je wel 19ct per km aftrekken.

De 75% btw aftrek die nancy noemt, zou ik in jou specifieke geval voorzichtig mee zijn. Hoewel word veronderstelt dat dit een algemeen toepasbare regel als de verhouding prive-zakelijk niet uit de administratie blijkt, maar als het werkelijk prive gebruik (substantieel) hoger is als 25% word ook de btw aftrek mogelijkheid beperkt. dan blijkt dat ook sneller (indirect) uit je administratie. In jou geval zou ik het niet doen. Als je met een nieuwe auto begint (en dus met km stand 0) hoeft men alleen even naar buiten te lopen om de huidige kilometerstand op te nemen of op 1 donderhoudsfactuur te kijken waar bijna altijd de km stand op staat (vanwege de garantiebeurten enzo). Vervolgens zetten ze gedeclareerde kilometers af tegen gereden kilometers en hebben ze een goede schatting van het werkelijk privegebruik.

Kortom in jou geval zou ik mij beperken tot het aftrekken van 19 cent per kilometer en de btw aftrek laten voor wat het is. Een nieuwe auto heeft nauwelijks onderhoudskosten en het voordeel van de btw aftrek is dermate gering dat het niet opweegt tegen het risico op correctie bij een controle.

De kosten van het beletteren van de auto kun je wel zakelijk verantwoorden.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 februari 2011, 21:45
art schilling art schilling is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 5
Standaard

Heldere uitleg bedankt, laten we de auto gewoon particulier aanschaffen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 februari 2011, 08:48
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
Ik bezit nu nog een oud golfje en dat straalt helaas naar klanten toe niet echt uit dat de zaken geweldig gaan
Ik vraag me altijd af of dat echt zo is. Volgens mij gebeurt het zelden dat je opdrachtgever ziet in welk vervoermiddel je rijdt. Meestal is de parkeerplaats immers niet zichtbaar vanuit het bedrijf? Dus over de uitstraling zou ik me geen zorgen maken.

Natuurlijk is die uitstraling wel belangrijk als je reclame maakt op je auto.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 februari 2011, 22:19
art schilling art schilling is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 5
Standaard

Toch wel, vaak genoeg al meegemaakt als ik een bedrijfsterrein op reed om een opdracht weg te brengen dat ze me aankeken met een gezicht van 'met welk bedrijf zijn wij in zee gegaan'.
Nogmaals vroeger was het een kwestie van werk gunnen zeker als je met je fietsje aan kwam tegenwoordig is uiterlijk vertoon (niet op een patserige manier natuurlijk) best wel een belangrijke factor geworden.
Als een vertegenwoordiger in een oud autootje aankomt straalt het betreffende bedrijf geen vertrouwen uit wordt toch ook vaak gesuggereerd.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling MarketMind Belasting 29 1 juli 2015 11:29
Inkomstenbelasting Auto van de zaak achteraf privé maken barry64 Belasting 6 26 september 2009 04:54
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 12:39
Auto importeren uit Duitsland: BPM, BTW, zaak of privé? Greef Belasting 0 1 juni 2008 10:52
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 19:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon