Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 3 augustus 2011, 14:01
hbakker hbakker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Ok, ik was niet op het tweede minder serieuze gedeelte in gegaan.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 3 augustus 2011, 15:13
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hbakker Bekijk bericht
Volgende vraag: Stel ik splits het pand op in een zakelijkdeel en een prive deel. Mag het dan wel?

Indien het pand bouwkundig of administratief is gesplitst zou het zakelijk deel ervan wel voor aftrek in aanmerking komen. Echter, zoals ik al eerder aangaf, moet er een goede reden zijn om de eenmaal gekozen etikettering (volledig privé) te herzien. Het creëren van aftrekmogelijkheden wordt niet gezien als goede reden maar is puur een fiscale aangelegenheid.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 3 augustus 2011, 16:16
hbakker hbakker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Indien het pand bouwkundig of administratief is gesplitst zou het zakelijk deel ervan wel voor aftrek in aanmerking komen. Echter, zoals ik al eerder aangaf, moet er een goede reden zijn om de eenmaal gekozen etikettering (volledig privé) te herzien. Het creëren van aftrekmogelijkheden wordt niet gezien als goede reden maar is puur een fiscale aangelegenheid.
Maar een ingrijpende verbouwing waardoor het wel opsplitsbaar is geworden is wel een goede reden?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 3 augustus 2011, 18:44
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Als die ingrijpende verbouwing betekent dat je een zelfstandig deel van het huis als werkruimte creëert ja, zie:
http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P92_8908
Met citaat reageren
  #15  
Oud 4 augustus 2011, 00:09
hbakker hbakker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Als die ingrijpende verbouwing betekent dat je een zelfstandig deel van het huis als werkruimte creëert ja, zie:
http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P92_8908
Ik had bedacht dat het in de nabije toekomst wel mogelijk is meer vanuit huis te werken. Met een dag in de week plus andere werk in de avond zou ik op zo'n 30% uit komen

Als is dan ook ingrijpend verbouw

Is dan het enkel het feit dat dit verrekend wordt via de prive aansluiting maar wel met een extra meter nog een probleem?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 januari 2012, 21:38
Smartbart Smartbart is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2012
Berichten: 2
Standaard

Ondanks dat er al even geen reactie is op dit onderwerp toch nog maar een uitbreiding van de discussie. Ik heb sinds kort in mijn BV een elektrische auto gekocht (die ik zowel zakelijk als privé gebruik). Mijn idee was om voor het opladen thuis (iedere nacht) zonnepanelen te gebruiken. Deze zonnepanelen wil ik in de BV (met alle fiscale voordelen) aanschaffen. Wat denken jullie zou dit wel kunnen, er is immers een directe relatie te leggen tussen het (zakelijk) opladen van de accu's van de auto en de opbrengst van de zonnepanelen.

Groet
Bart
Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 januari 2012, 10:49
hbakker hbakker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smartbart Bekijk bericht
Ondanks dat er al even geen reactie is op dit onderwerp toch nog maar een uitbreiding van de discussie. Ik heb sinds kort in mijn BV een elektrische auto gekocht (die ik zowel zakelijk als privé gebruik). Mijn idee was om voor het opladen thuis (iedere nacht) zonnepanelen te gebruiken. Deze zonnepanelen wil ik in de BV (met alle fiscale voordelen) aanschaffen. Wat denken jullie zou dit wel kunnen, er is immers een directe relatie te leggen tussen het (zakelijk) opladen van de accu's van de auto en de opbrengst van de zonnepanelen.
Groet
Bart
Bart,

Ik heb blijkbaar niet de enige die op dit idee is gekomen. Ik ben geen fiscalist maar ik heb het wel met diverse mensen die er wat vanaf weten (bevriend accountant, ex-belasting inspecteur, belasting telefoon) en op diverse fora het besproken.

Dit is wat ik er uit gedestilleerd heb.

Als je zonnepanelen op het dak van je woonhuis legt dan kan de belastingdienst dat gaan zien als een onderdeel zeg maar verbetering van je eigen woning. Niks zakelijk dus. Men is daar echter nog niet helemaal over uit. Als je redelijker wijs ook weer van je huis af te halen is (en dat is het meestal) dan hoeft je het niet perse te zien als onderdeel van je woning.

Een ander probleem is dat als je geen zakelijke werkruimte hebt voor de belastingdienst je geen energie kosten mag aftrekken.

Een oplossing is dus om een fysiek deel van je woning zakelijk te maken. (met alle voor en nadelen). Op dat dak van dat deel moet je dan je panelen leggen. Dit moe maar net goed uitkomen.

Mijn oplossing is een andere optie namelijk je hoeft een deel van je woning niet fysiek af te scheiden als dit niet eenvoudig te doen is. (is het feit dat dit niet kan vanwege de plek waarop je zonnepanelen moet leggen voor een goede opbrengst een redelijk excuus?)

Letterlijk : "
Een pand dat u niet bouwkundig kunt splitsen, maar dat u wel
'gesplitst' gebruikt (namelijk deels privé en deels voor uw onderneming),
mag u in uw administratie verdelen in een privégedeelte en
een ondernemingsgedeelte. De verhouding tussen de grootte van
de twee gedeelten stelt u vast aan de hand van het gebruik dat u van
het pand maakt. Vervolgens rekent u het privégedeelte toe aan uw
privévermogen en het ondernemingsgedeelte aan het vermogen
van uw onderneming."


Maar dan moet je wel aantonen dat je minimaal ik dacht 20% van je geld vanuit huis verdient. Dit is met bijvoorbeeld 1 dagin de week thuiswerken op te lossen. (ik kan het nu even niet terug vinden)

Nog een punt is wat je doet moet bedrijfs economisch nut hebben. Als je alleen maar panelen koopt en die leveren stroom op dat je redelijke wijs nooit kan gebruiken met je laptop en je buro lamp dan kom je er niet mee weg Maar inderdaad een bedrijfsmiddel als een auto op naam van de zaak (dat laatste is denk ik belangrijk) is wel van bedrijfseconomisch belang.

Daarbij is ook de vraag of het er wel toe doet dat je belastingstechnisch thuis een werkruimte hebt dat als zakelijk wordt aangemerkt. Het heeft immers niets met je werk ruimte te maken. Eigenlijk moet je een zakelijke parkeerplaats thuis hebben maar dat is sinds een paar jaar niet meer mogelijk.

Verder moet je aan kunnen tonen hoeveel stroom je gebruikt hebt om je auto op te laden. Oplossing 1: Een meet unit voor thuis van the new motion maar die kost 30 Euro per maand.
Oplossing 2: Een eigen meter (uit de bouwmarkt) voor het stopcontact van de auto plaatsen. Nu kan daar mee gerommeld worden dus is dat acceptabel voor de belastingdienst? Ik denk van wel. Immers bij twijfel kan men aan de hand van de km-stand van je auto en de benzinebonnen die je aftrekt (bij een plugin hybride ) nagaan of je de boel belazerd of niet.

Conclusie:
Kan het nu of niet? Zoals je leest zijn er een hoop onderzekerheden. Wil je zeker weten dat je goed zit zorg dan voor een fysiek afgescheiden werkruimte met daarop de panelen en een zakelijk auto.
Voor het overige blijft het een gok die je wellicht moet verdedigen tegen over de fiscus. Pas als de eerste ondernemers dit hebben gedaan is er zekerheid over de verschillende contructies.

Overigens ik doe het wel. De panelen liggen op het dak en de auto is besteld. (Opel Ampera)
Denk ook aan de KIA, MIA, VAMIL en EIA regelingen.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 13 januari 2012, 11:41
Smartbart Smartbart is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2012
Berichten: 2
Standaard

Hallo hbakker,

Thx voor je uitgebreide antwoord. Volgens mij zitten er wel een aantal aanknopingspunten in je verhaal. Zonnepanelen zijn redelijk eenvoudig (en zonder schade) weer te verwijderen van mijn (prive) huis. De auto (Opel Ampera) staat op naam van de BV en volgens mij is ingeval van de electrische auto redelijk eenvoudig aan te tonen dat je de opbrengst van de zonnepanelen daarvoor wil gebruiken. Zonder deze panelen zou ik anders een factuur van verbruikte KWH's naar de BV moeten sturen (op basis van verbruik).

Je noemt aan het eind van je verhaal de verschillende regelingen: voor de auto (aanschaf) heb ik MIA en VAMIL aangevraagd (en pas ik KIA toe). De (eventuele) aanschaf van de zonnepanelen vallen volgens mij onder de EIA, VAMIL en KIA. (klopt dit?)

Ik heb (nog geen) werkruimte in mijn huis als zakelijk aangemerkt. Heeft dit nog andere voordelen? Ik werk wel 1 a 2 dagen per week thuis.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 januari 2012, 12:33
hbakker hbakker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smartbart Bekijk bericht
Hallo hbakker,

Thx voor je uitgebreide antwoord. Volgens mij zitten er wel een aantal aanknopingspunten in je verhaal. Zonnepanelen zijn redelijk eenvoudig (en zonder schade) weer te verwijderen van mijn (prive) huis. De auto (Opel Ampera) staat op naam van de BV en volgens mij is ingeval van de electrische auto redelijk eenvoudig aan te tonen dat je de opbrengst van de zonnepanelen daarvoor wil gebruiken. Zonder deze panelen zou ik anders een factuur van verbruikte KWH's naar de BV moeten sturen (op basis van verbruik).

Je noemt aan het eind van je verhaal de verschillende regelingen: voor de auto (aanschaf) heb ik MIA en VAMIL aangevraagd (en pas ik KIA toe). De (eventuele) aanschaf van de zonnepanelen vallen volgens mij onder de EIA, VAMIL en KIA. (klopt dit?)

Ik heb (nog geen) werkruimte in mijn huis als zakelijk aangemerkt. Heeft dit nog andere voordelen? Ik werk wel 1 a 2 dagen per week thuis.
Je moet het echt per geval uitzoeken welke regeling van toepassing is. Ik heb KIA, MIA en VAMIL voor 2011 voor de Opel Ampera en EIA, KIA en VAMIL voor de zonnepanelen voor 2011.

Per jaar kunnen de regelingen veranderen en per model.

Werkruimte thuis heeft als voordeel dat je alles voor deze werkruimte mag aftrekken (Gas,Water, licht, Opstal verzekering, inboedel, verzekering, Inrichting, vloerbedekking, gordijnen, schoonmaak kosten en hypotheekrente) en dat het niet mee telt in de WOZ waarde en dus ook niet voor de gem. belastingen en eigenwoning forfait

Nadeel: Stel je huis is nu 300.000 waard en dat is ook de WOZ waarde. Je gebruikt 1/6 voor je werkruimte. Dan is je prive gedeelte 250.000 waard en je zakelijk gedeelte 50.000. Stel in de komende tien jaar verdubbeld de waarde van het hele huis en je gaat verkopen. Dan is het zakelijke gedeelte 100.000 waard. M.a.w. je bedrijf heeft 50.000 Euro winst hierop gemaakt en daarom moet je ca de helft (52% tarrief) inleveren bij de belastingdienst.
Had je dit niet gedaan dan kon je 50.000 Euro onbelast prive in je zak steken. Dit nadeel kan ook een voordeel worden namelijk als de huizen prijzen zakken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Video wordt steeds belangrijker als zakelijke informatiebron WalterBrokx Marketing en acquisitie 10 5 februari 2015 20:38
Zakelijke investering voorafgaand aan inschrijving KvK Mijke Coebergh Al die andere praktische dingen 3 9 februari 2010 23:04
Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken René Belasting 66 28 oktober 2009 20:26
Wat als zakelijke kosten bij werken thuis? Rimbo Administratie 8 8 december 2008 23:08
Btw aftrekken van investering ter orientatie ThAlmighty Belasting 5 31 oktober 2007 22:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon