Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 april 2006, 20:41
anneke anneke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2006
Berichten: 13
Standaard Payroll

Ik heb contact gehad met een payrollorganisatie, maar heb na een aantal dagen nog steeds niet ontvangen waar ik om gevraagd heb. Zelf hou ik me altijd aan afspraken en werk ik snel en efficient, dus...zoek ik een ander payrollbedrijf, waar men snapt dat afspraken nakomen en snel werken klanten oplevert.Wie heeft positieve ervaring met payroll en kan mij de naam van dat bureau tippen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 april 2006, 11:45
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Payroll

Beste Anneke,

Er zijn legio payroll bedrijven wij doen het zelf ook, meestal voor onze klanten. Het is voornamelijk erg populair in de artiesten en muzikanten wereld waar we veel mee werken. Je mag altijd even een bericht sturen en als je bij een groot buro wilt zitten kun je kijken bij payrollservices maar er zijn er dus meerdere.

De reden dat we dit zelf zijn gaan doen is omdat het vaak bleek dat artiesten die verloond zijn achteraf bijvoorbeeld geen jaaropgaaf ontvingen. Of een voor hun nadelige belastingtechnische constructie hadden gebruikt. En door het payroll buro wordt hier vaak geen aandacht aan gegeven.

In feite is payroll een soort van loondienst. Je hebt een overeenkomst, je krijgt een loonstrook en je betaald net als bij een gewoon bedrijf alle belastingen en premies via de verloning. Het is zelfs zo dat je over het algemeen mee kunt doen in allerlei regelingen voor 'het personeel' als je wilt. Het is veelal voor werknemers die op projectbasis werken.

Alfred Cohen
RAAD Amsterdam
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 april 2006, 12:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Payroll

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anneke
Zij berekenen 5%
Zie het verhaal van Alfred; ik denk niet dat dit de hele waarheid is Ze houden ook loonheffing en premies werknemersverzekeringen in. En misschien een bijdrage ziektekosten.

Je kunt het zo zien dat de opdrachtnemer eigenlijk gewoon werknemer is, maar dat de opdrachtgever het hele fiscale werkgeversgebeuren heeft uitbesteed aan de payrollservice. Je krijgt als gepayrollde freelancer netto betaald, in plaats van bruto zoals een zelfstandig ondernemer.

Ik weet niet hoe het arbeidsrechtelijk zit (recht op ww, flexwet, rechtspositie bij reorganisatie etc.).
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 april 2006, 13:54
anneke anneke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2006
Berichten: 13
Standaard Re: Payroll

Bedankt Alfred en Rene!

Fijn dat iedereen zo meedenkt
Heb even op de site van RAAD gekeken en ga morgen bellen, is toch de handigste manier van communiceren en RAAD maakt op mij een kwalitatief goede indruk.
Het concept is me inmiddels wel duidelijk (dienstverband, inhoudingen en bonus voor payrollbedrijf).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 april 2006, 19:54
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Payroll

Hi Rene .. pfff valt ook niet altijd mee om alles 100% helder aan te geven!



maar ik bedoelde dat idd wel. Wat de rechtspositie betreft hangt het een beetje van de situatie af. Als je langdurige projecten verricht en daarvoor opvolgende contracten afsluit kom je arbeidsrechterlijk in principe in een situatie van loondienst terecht ook al heet 't verloning.

Het originele verlonen van artiesten overigens dat zijn vaak optredens voor 1 avond of 1xtje dat is een ander soort verloning dus dan de projectmatige verloning die vaak langer doorloopt en ook kwa tijd langer duurt.

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 april 2006, 20:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Payroll

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred
Hi Rene .. pfff valt ook niet altijd mee om alles 100% helder aan te geven!
Sorry Alfred, ik was onduidelijk Met "ik denk niet dat dit de hele waarheid is" doelde ik op de uitspraak "zij berekenen 5%" van Anneke, niet op jouw verhaal.

De payrollservice zal waarschijnlijk 5% marge/fee rekenen, maar als verloonde heb je ook te maken met de inhouding van loonheffing en premies etc., kortom het verschil bruto/netto. Dat is de rest van het verhaal waar ik even op wilde wijzen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 april 2006, 21:43
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Payroll

Aha...nou ja das mooi, maar daar vertel je wel iets. Ik kom namelijk nogal wat artiesten tegen die verloond worden voor een optreden. Binnen dat wereldje is er een speciale regeling dat je van de verloning €136 netto mag verlonen en alleen over het meerdere betaal je premies en belastingen.

Velen worden verloond voor precies €136 en denken : das mooi ik heb netto toch niet slecht verdiend met die €136 voor m'n optreden.

Dan nadert de dag dat ze hun belastingaangifte moeten doen en wordt die €136 meegenomen in de aangifte als inkomen. Over dat inkomen betalen ze vervolgens zo'n 40% belasting et voila er is nog maar €80 netto overgebleven. Als ze dat hadden geweten....kwestie van jezelf vooraf goed informeren.

zomaar even als voorbeeld
alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 april 2006, 22:40
Marieke Marieke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Berichten: 5
Standaard Re: Payroll

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anneke
Ik heb contact gehad met een payrollorganisatie, maar heb na een aantal dagen nog steeds niet ontvangen waar ik om gevraagd heb. Zelf hou ik me altijd aan afspraken en werk ik snel en efficient, dus...zoek ik een ander payrollbedrijf, waar men snapt dat afspraken nakomen en snel werken klanten oplevert.Wie heeft positieve ervaring met payroll en kan mij de naam van dat bureau tippen?
Hallo Anneke,

Ik heb, voordat ik echt startte als zelfstandig ondernemer, een paar maanden gewerkt via Payroll Services in Amsterdam. Daar heb ik goede ervaringen mee.

Groet, Marieke
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 april 2006, 00:31
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Payroll

Payroll is kwalitatief inderdaad een goede organisatie hoewel ze wel wat duur zijn over het algemeen rekenen ze 6% fee en je wordt er niet geadviseerd.

Een voorbeeld.

Een freelancer, ze is styliste, is al jaren bezig en heeft een aardig netwerk opgebouwd. Is op enig moment uit loondienst gegaan om zelfstandig te kunnen werken. Heeft zich aangemeld bij Payroll Services en daar een aantal jaar gewerkt. Ze had genoeg opdrachtgevers, uren etc... om echt zelfstandig te worden zonder verloning.

Inmiddels is ze overgestapt naar zelfstandigheid. Er veranderde niets voor haar behalve dat het haar een paar duizend euro per jaar opleverde omdat ze niet meer verloond werd. Ze had wel 's geinformeerd bij PS of het voordelig was maar het antwoord was vaag...

Tsja het doel van een verloningsburo is meestal niet om te adviseren je moete de situatie goed in eigen hand houden

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon