Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 mei 2006, 09:44
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Overname weblogberichten: mag dat als nieuwsgaring?

Stel: iemand publiceert middels een applicatie één op één (integraal) een post van mijn weblog op haar eigen website, met bronvermelding.
Kan ik mij dan beroepen op mijn auteursrecht en haar verbieden dit op haar website te publiceren of kan zij zich beroepen op 'nieuwsgaring'?
In mijn idee mag je nooit het hele artikel (post/stuk) overnemen, wel stukjes citeren (mits voorzien van bron/wiens citaat het is).
Het voorhanden materiaal op Ius mentis impliceert dit ook, maar misschien zijn er inmiddels andere uitspraken/jurisprudentie over?
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 mei 2006, 10:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Auteursrecht en nieuwsgaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annedien Hoen
Stel: iemand publiceert middels een applicatie één op één (integraal) een post van mijn weblog op haar eigen website, met bronvermelding.
Kan ik mij dan beroepen op mijn auteursrecht en haar verbieden dit op haar website te publiceren of kan zij zich beroepen op 'nieuwsgaring'?
Je kunt dat waarschijnlijk verbieden op grond van de auteurswet. Mits je de auteur(srechthouder) bent natuurlijk en mits het een onderscheidende creatieve tekst is.

Een beroep op 'nieuwsgaring' zou een beroep op artikel 15 van de auteurswet moeten zijn. Dan moet het om te beginnen naar zijn aard om een nieuwsbericht gaan (dat is actueel en veel meer feitelijk dan creatief) en moet de overname geschieden in een nieuwsmedium. En dit artikel biedt jou de mogelijkheid om het auteursrecht uitdrukkelijk voor te behouden. Hoe dat moet kun je lezen op de site van het Koninklijk Huis:
"Het auteursrecht op de website over het Koninklijk Huis wordt door de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) - mede ten behoeve van eventuele auteursrechthebbende derden - uitdrukkelijk voorbehouden"
Om wat voor soort artikel gaat het?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 mei 2006, 10:24
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Auteursrecht en nieuwsgaring

Het zou hypothetisch (kuch) gaan om een recente entry van mij op netwerken.blogspot.com

Inmiddels is mijn hypothetische verzoek ingewilligd, maar ik wil toch nog graag weten hoe het precies zit, ook voor toekomstige situaties.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 mei 2006, 10:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Auteursrecht en nieuwsgaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annedien Hoen
Het zou hypothetisch (kuch) gaan om een recente entry van mij op netwerken.blogspot.com
Dat lijkt me zeker een tekst met een "eigen, oorspronkelijk karakter die het persoonlijk stempel van de maker draagt" en geen nieuwsbericht.

Paragraaf 4.6 van de uitspraak rond kranten.com is wel interessant. Hoewel het daar over titels en linken ging en niet over overname van de tekst, geeft het toch een indruk van hoe artikel 15 van de auteurswet wordt gehanteerd.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrecht

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Wat is intuïtie (en kan je het trainen?) Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 35 22 november 2008 00:08
Wie kan adviseren over starten als freelancer vanuit de WAO, maar zonder IRO-traject? anja Al die andere praktische dingen 6 29 mei 2008 23:01
Uurtje - factuurtje Wendy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 17 22 november 2007 14:46
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon