Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 december 2010, 23:02
luisterrijk luisterrijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 december 2010
Berichten: 11
Standaard Als onderaannemer bij zorgboerderij BTW-vrij?

Ik ben zelfstandig ondernemer in de zorg en kan nu misschien als freelancer aan het werk op een zorgboerderij. Ik ben dan begeleider (net zoals ik zou zijn als ik daar in loondienst was). De diensten van de zorgboerderij vallen onder BTW vrijstelling, want alle inkomsten komen uit AWBZ gelden.
Nu wordt ik daar in feite 'onderaannemer'. Zijn mijn diensten ook BTW vrij, of moet ik aan hen BTW rekenen in mijn facturen?
(Dit zou mijn uurtarief nog hoger maken en aangezien zij de betaalde BTW niet kunnen aftrekken, zullen ze dit niet willen betalen denk ik....)

Ik ben heel blij met een spoedig antwoord van jullie, want ik moet z.s.m. mijn offerte opstellen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 december 2010, 13:52
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard

In mijn beleving is het zo dat als jij btw plichtig bent je gewoon de btw moet rekenen. Als ze dingen kopen in de winkel tbv de zorgboerderij moeten ze toch ook gewoon btw betalen?!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 december 2010, 13:59
luisterrijk luisterrijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 december 2010
Berichten: 11
Standaard

Dank je wel Hanzup. Het punt is dat ik nog helemaal niet weet of de diensten die ik lever vanuit mijn onderneming maken dat ik BTW plichtig zal zijn. Het is in de nonprofitwereld van de AWBZ zorg namelijk nogal ingewikkeld.

Mijn vraag is misschien meer of voor de uitvoering van diensten in onderaanneming bij de zorgboerderij, dezelfde BTW regels zullen gelden als voor uitvoering van de zorgboerderij zelf (die dus BTW vrijgesteld is!)
En omdat zij geen voorbelasting kunnen aftrekken zullen ze mijn offerte met BTW dus verwerpen verwacht ik....
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 december 2010, 14:04
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard

Deze vraag kun je het beste aan de belastingdienst stellen.

Succes.

Groeten van Hetty
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 december 2010, 14:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luisterrijk Bekijk bericht
Mijn vraag is misschien meer of voor de uitvoering van diensten in onderaanneming bij de zorgboerderij, dezelfde BTW regels zullen gelden als voor uitvoering van de zorgboerderij zelf (die dus BTW vrijgesteld is!)
Zo'n juridisch/fiscale analyse kan behoorlijk ingewikkeld zijn, door al die bijzondere regels, uitzonderingen, uitzonderingen op uitzonderingen, van toepassing zijnde algemene maatregelen van bestuur en uitspraken van rechters.
Dit is denk ik niet zomaar even te zeggen.

Toch waag ik een poging... op het eerste gezicht ben ik geneigd te denken dat jij niet bent vrijgesteld. De bedoelde vrijstelling is denk ik artikel 11.g.3 van de wet op de omzetbelasting. En daarin staat
Citaat:
de diensten door landbouwers, veehouders, tuinbouwers en bosbouwers bestaande in het verlenen van dagbesteding, arbeidstraining of dagopvang aan
Jij bent neem ik aan geen landbouwer o.i.d., dus dan is het niet van toepassing, zou ik denken. Maar ik ben er bepaald niet zeker van.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 december 2010, 14:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luisterrijk Bekijk bericht
Ik ben zelfstandig ondernemer in de zorg
Misschien geldt voor jou wel een andere vrijstelling, namelijk artikel 11.g.1.a:
Citaat:
gezondheidskundige verzorging van de mens door beoefenaren van een medisch of paramedisch beroep die een op dit beroep gerichte opleiding hebben voltooid waarvoor regels zijn gesteld [enz. enz.]
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 december 2010, 14:32
luisterrijk luisterrijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 december 2010
Berichten: 11
Standaard

Ja, precies Rene. je hebt gelijk met de reglementen die je aanhaalt. Die ken ik ook. Mijn diensten vallen onder vrijgestelde AWBZ-zorg (of PGB hulpverlening) indien ik ze lever aan particulieren met een PGB.
Dat weet ik wel! Maar ik vraag me dus af of die dienst ook vrijgesteld is als ik die (in onderaanneming) uitvoer ten behoeve van de clienten van de zorgboerderij. Mijn opdrachtgever is dan dus de zorgboerderij. De dienst / de VAR werkzaamheden, blijven natuurlijk wel hetzelfde: namelijk ik begeleid clienten !

alvast bedankt voor het meedenken....het is idd lastig!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 december 2010, 14:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luisterrijk Bekijk bericht
Maar ik vraag me dus af of die dienst ook vrijgesteld is als ik die (in onderaanneming) uitvoer ten behoeve van de clienten van de zorgboerderij. Mijn opdrachtgever is dan dus de zorgboerderij.
Op grond van welk wetsartikel zou dat dan vrijgesteld zijn?
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 december 2010, 14:38
luisterrijk luisterrijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 december 2010
Berichten: 11
Standaard

ja....uh...in wetsartikelen ben ik niet thuis, maar er zijn natuurlijk talloze ZZP-ers in de zorg die via onderaanneming in de thuiszorg of zelfs op freelance basis voor instellingen werken die ZIN (zorg in natura) bieden.
Moeten zij allemaal BTW factureren vraag ik me af?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 december 2010, 14:44
luisterrijk luisterrijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 december 2010
Berichten: 11
Standaard

Zou het niet zo zijn dat de BTW plicht gekoppeld is aan de dienst. Dus begeleiding geven aan AWBZ gefinancierde verstandelijk gehandicapten is bij wet BTW vrij. Dan maakt het misschien niet uit of die dienst uitgevoerd word door de zorgboerderij zelf of dat de zorgboerderij mij die opdracht geeft als freelancer / ZZP-er?
Is dat logisch binnen de wetgeving?
Dan zou ik dus geen BTW hoeven heffen. De Zorgboerderij heft immers ook geen BTW op die diensten.

Ik blijf maar even hardop brainstormen hoor.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
BTW afdragen bij buitenlands bedrijf als "opdrachtgever" nl04537 Belasting 0 15 november 2007 09:14
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 14:44
Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag? Art Belasting 7 12 augustus 2007 01:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon