Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 mei 2011, 13:36
art2levi art2levi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 mei 2011
Berichten: 1
Standaard Freelance vormgever naast een vaste baan naar studie

Hallo,

Over een paar maanden ben ik klaar met me studie grafisch vormgever. Naast mijn studie ontvang ik vaak vraag voor opdrachten. Ik heb hier lang over nagedacht en wil graag voor mezelf beginnen. Mijn doel is om uiteindelijk helemaal freelance te gaan. Maar dit vind ik nog te risicovol en wil eerst meer ervaring en een portfolio opbouwen. Met dit in gedachte wil ik 4 dagen bij een bedrijf werken en de rest van me tijd als freelancer. En dit langzaam uitbreiden naar volledig voor mezelf.

Nu wil ik me graag inschrijven als freelancer vormgever, kan iemand mij tips geven hoe te beginnen, ook qua verzekeringen en zaken waar ik op moet letten. Wat heb ik nodig, wat is belangrijk?

Arthur
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 mei 2011, 14:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Hoi Arthur,

Welkom op Lancelots!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door art2levi Bekijk bericht
kan iemand mij tips geven hoe te beginnen, ook qua verzekeringen en zaken waar ik op moet letten. Wat heb ik nodig, wat is belangrijk?
Als je het zo in het algemeen vraagt, kun je denk ik beter eerst even de artikelen over Starten als freelancer lezen. Die staan vol met zulke tips.

Misschien bedoel je het specifieker? Dan moet je denk ik je vraag nog even toespitsen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juni 2011, 13:35
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Je moet er in elk geval opletten dat in het contract van je vaste baan staat dat je mag freelancen. Mag soms niet door concurrentiebeding.

Het lijkt mij trouwens moeilijker een succesvol bedrijf op te starten 1 keer in de week dan dat je je er fulltime in stort. Je bent moeilijk bereikbaar voor klanten (vooral in de reclamewereld, als je telefoon niet opneemt ben je opdracht kwijt. Dat je wel op mail zou reageren maakt niet uit). Grote opdrachten, spoedopdrachten en samenwerkingsopdrachten zijn erg moeilijk naast een vaste baan. Naar de klant toe gaan, netwerken en bijeenkomsten bezoeken is ook vrij lastig. Ga je die ene dag dat doen of ga je werken?

Oftewel stel wel een bedrijfsplan op (er zijn wel voorbeelden op internet te vinden) zodat je ook echt op papier hebt wat je die ene dag kan doen.

Qua verzekering is alleen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering echt aan te raden, dus dat valt wel mee.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Partime ondernemen naast vaste baan... Hoe zit het met de auto? BartsBeplanting Al die andere praktische dingen 1 27 april 2010 23:12
Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week DikkieDick Freelancen iets voor mij? 11 12 december 2009 18:13
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Onderneming met verlies naast baan: inkomstenbelasting terug? Henk4free Belasting 6 21 december 2008 17:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon