Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juli 2011, 16:57
viviane_bronkhorst viviane_bronkhorst is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juli 2011
Berichten: 2
Standaard Factuur naar foutief adres verstuurd

Beste allemaal,

Ik heb een vraag.
1 juli 2011 heb ik een factuur verzonden naar een opdrachtgever.
Deze factuur heb ik echter naar een foutief adres verzonden (verkeerde postcode). De opdracthgever heeft de factuur nooit ontvangen.

Wat nu te doen?
- Zelfde factuur nogmaals sturen?
- Nieuwe factuur sturen met nieuw factuurnummer en/of factuurdatum?
- Begeleidende brief meesturen?

Als ik een nieuwe factuurdatum op de factuur zet, dan voldoe ik niet meer aan de eis van de belastingdienst "factureren voor de 15e van de volgende maand".

Als ik de oude factuurdatum laat staan, wordt het heel krap voor de opdrachtgever om aan de betalingstermijn van 30 dagen te voldoen.

Graag jullie hulp, hoe dit wettelijk juist op te lossen?
Alvast bedankt.

Mvg, Viviane
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juli 2011, 17:11
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Viviane,

Er is niks bijzonders aan de hand, gewoon simpel houden en de originele factuur sturen met gecorrigeerde postcode. Een factuur met de verkeerde postcode leid niet tot een (wettelijk) onjuiste factuur.

Even contact hebben met de opdrachtgever dat de factuur onderweg is omdat er iets mis is gegaan met de verzending. De meeste bedrijven hebben echt geen 30 dagen nodig om een factuur te verwerken, uiteraard ga je niet gelijk aannamen als ze niet betaald hebben op 31 juli. Dan wacht je in dit geval gewoon even tot 15 augustus.. maar verder is dat geen probleem.

Je kunt eventueel vertellen dat je er geen probleem mee hebt als ze de factuur betalen 30 dagen na ontvangstdatum word betaald. Maar meestal is het geen probleem als de klant tevreden is gaan ze niet zeuren als een factuur een keer aan de late kant stuurt.

Ik heb veel ervaring met grote(re) administraties en het komt maar al te vaak voor dat facturen pas na 2 of 3 weken op de administratie komt, soms door een fout van de leverancier, maar vaak ook omdat facturen naar contactpersonen worden gestuurd binnen het bedrijf die het dan pas heel laat doorsturen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 juli 2011, 17:20
viviane_bronkhorst viviane_bronkhorst is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juli 2011
Berichten: 2
Standaard

Hartelijk dank voor je snelle reactie.
Ik heb reeds contact gehad met de opdrachtgever dat hij de factuur niet ontvangen had en dat ik een nieuwe factuur zou toesturen.
Ik zal dan gewoon de originele factuur nogmaals sturen.

Tnx
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 december 2011, 22:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Alsnog (na de 15e) sturen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 december 2011, 22:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darius Bekijk bericht
Hoe zit het trouwens als je door omstandigheden een factuur na de 15e (dus te laat) opstuurt? Ik heb begrepen dat dit eigenlijk niet mag, maar welke opties heb je dan nog?
Tsja dan heb je pech gehad, dan krijg je je geld niet meer..

Nee, dat is onzin natuurlijk.. Je mag gewoon altijd een factuur sturen, ook als het voor de btw te laat is, sterker nog beter te laat als niet.
Deze regel is voor al een richtlijn, je moet je er wel aan houden maar als je een factuur te laat stuurt (wat altijd pas bij een controle blijkt) dan krijg je niet snel een boete ervoor. Alleen als je structureel te laat factureert kan het eventueel leiden tot een sanctie. Deze richtlijn is er vooral op gericht om te voorkomen dat je btw afdrachten uitstelt naar een volgend tijdvak. Bijvoorbeeld dat jij in februari werkzaamheden verricht maar pas 1 april factureert zodat je de btw pas eind juli (in de aangifte 2e kwartaal) hoeft af te dragen. Nu vrijwel alle ondernemers in de kwartaalaangiftecyclus zitten is deze regel een stuk minder belangrijk geworden (er zijn minder kansen om uit te stellen). maar toen veel ondernemers nog verplicht maandaangifte deden was die anti uitstel richtlijn wel heel nuttig omdat je elke maand kon proberen wat te schuiven met je omzet om zo later de btw af te dragen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 december 2011, 22:54
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

@Roel
Juist bij de kwartaalaangifte heeft het zin om later (net na afloop van het anagiftetijdvak) te factureren. Dan heb je immers drie maanden "winst". Voor de maandaangifte (ik ben nog zo'n ondernemer) maakt het weinig uit. De periode dat je rente kan trekken is minimaal en later factureren betekent in de regel ook pas later geld ontvangen. Wat mij betreft, zeker bij maandaangifte, niet de moeite.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 december 2011, 23:36
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ach ja, das ook weer zo maar met een 1 maands euribor rentetarief van 1,2% word je van die rente ook niet rijk, maar ging me meer om het principe en de achtergrond van de richtlijn uit te leggen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan ik reiskosten opvoeren naar cliënten als ik deze Pro Deo help (geen factuur)? Grover Belasting 3 22 december 2010 13:14
BTW bij factuur naar buitenland CrammC Belasting 3 12 november 2010 19:55
Verkeerde factuur verstuurd Maurice65 Administratie 2 24 oktober 2010 14:29
factuur naar UK; wel of geen VAT/BTW? cleverway Belasting 7 17 december 2008 21:18
Factuur naar Engeland bartpronk Administratie 1 28 augustus 2008 13:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon