Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 6 oktober 2011, 20:21
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Haha, mijn bezwaarschrift zou binnen moeten zijn op 7 oktober 2011. Morgen dus, die 300 euro kan ik dan sowieso als "verloren" beschouwen.

Kan ik wel een verzoek indienen bij de BD om straks over 2011 WUO aangifte te mogen doen ipv ROW?

Winst 2007: 3500
Winst 2008: 5500
Winst 2009: 7500
Winst 2010: 7900
Met citaat reageren
  #12  
Oud 6 oktober 2011, 20:38
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Er is in ieder geval een stijgende lijn te zien en als je voldoet aan de eisen zoals aangegeven (dus niet alleen websites voor familie/vrienden, je maakt ook wat reclame, hebt meerdere opdrachtgevers/klanten en je hebt ondernemersrisico) dan zie ik geen reden waarom de Belastingdienst het zou gaan weigeren . Met terugwerkende kracht gaat niet meer lukken vrees ik.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 6 oktober 2011, 22:17
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Over 2010 kun je dus nog wel bezwaar maken (morgen faxen en per post nasturen). Doe dit in ieder geval "pro forma" als je meent wel als ondernemer voor de IB beschouwd te moeten worden. Zet er gewoon in dat je bezwaar maakt en de motivering later nog zult geven, je hebt dan in ieder geval je rechten veilig gesteld en je hebt even rspijt om je bezwaar inhoudelijk goed te verwoorden.

Over de jaren daarvoor heeft het geen zin omdat toen de MKB winstvrijstelling alleen van toepassing was als je voldeed aan het urencriterium.

Je kunt de BD inderdaad verzoeken om voor 2011 aangifte te doen als ondernemer.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 6 oktober 2011, 22:48
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Marjan, hartelijk dank voor je tip! Dat is inderdaad een goede optie.

Ik denk dat ik dan beste het morgen pro forma bezwaar in dien, en daarna bel met de Belastingdienst hoe ik het beste dit aan kan pakken?

Of is er een standaard manier om hier nog bezwaar op te kunnen maken en een her/nacalculatie over 2010 te doen?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 6 oktober 2011, 23:04
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Ik zou morgen pro forma bezwaar indienen. Daarna een onderbouwing van je bezwaar schrijven waarin je aangeeft waarom je, volgens jou, als ondernemer voor de IB moet worden beschouwd. Geef daar inderdaad ook een cijfermatige onderbouwing bij (omzet, kosten, winst, bestede tijd etc.). Houd er wel rekening mee dat je als ondernemer meer administratieve verplichtingen hebt dan als resultaatgenieter. Zo zul je bij je bezwaar een verlies en winst rekening en balans moeten opstellen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #16  
Oud 6 oktober 2011, 23:17
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Oke, dank je, dat is duidelijk.

Wat betreft de administratieve verplichtingen. Ik heb al sinds mijn begin een (simpele) winst/verliesrekening met inkomsten, uitgaven, BTW, bruto/netto etc. En een overzicht van de inkomsten en uitgaven in verschillende categorieën.

Is dat voldoende, of moet ik nog meer bij gaan houden?

Een balans kan ik niet opmaken, aangezien ik (afgezien van mijn rekening courant) geen middelen in het bedrijf heb zitten. Al mijn aankopen zaten namelijk onder de 450 euro en zijn dus direct als kosten geboekt en niet als investeringen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 7 oktober 2011, 09:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Tsja, een balans is voor een ondernemer wel noodzakelijk en deze zou je, als je een correcte administratie hebt bijgehouden, ook achteraf over 2010 nog wel moeten kunnen opstellen.
Een balans bestaat niet alleen uit vaste activa, ook de liquide middelen, debiteuren- en crediteurenstand, eventuele schulden, saldo nog te betalen BTW laatste kwartaal, eigen vermogen, privé opnamen e.d. horen op de balans thuis.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #18  
Oud 7 oktober 2011, 10:36
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Als dat zo is, dan maakt het het voor mij al een heel stuk minder interessant denk ik.

Dat zou dan betekenen dat ik met terugwerkende kracht alle mutaties op mijn bankrekening(en) bij zou moeten houden en dat in de toekomst ook bij moet gaan houden.

Dat betekent dus een hoop meer administratieve rompslomp dan de (simpele) resultatenrekening die ik op dit moment heb, en ik betwijfel of ik daar wel zin in heb. Wat dat betreft kan ik dan beter mijn inkomsten via ROW blijven aangeven en die 300 euro die ik misloop op de koop toenemen.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 7 oktober 2011, 11:54
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Tsja, om leuke kortingen te krijgen moet je in de regel nu eenmaal wel iets doen.....
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #20  
Oud 21 maart 2012, 15:07
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Even nog een (late) aanvullende reactie hierop.

Op 10 oktober heb ik mijn bezwaarschrift opgesteld, dat ik dus over 2010 graag opnieuw aangifte zou willen doen als ondernemer aangezien ik graag gebruik wilde maken van de MKB-winstvrijstelling van 12%.

Als reactie van de Belastingdienst, heb ik een gecorrigeerde aanslag ontvangen (nog steeds particulier) waarbij de vermindering overeenkwam met de 12% vermindering van mijn winst (als ROW). Ik heb dus geen aangifte gedaan als ondernemer, echter heb ik wel de vrijstelling van 12% ontvangen.


Echter bekent dit dus nog wel, dat ik nu alsnog een verzoekschrift moet schrijven naar de BD om over 2011 als ondernemer aangifte te mogen doen. Wel een beetje aan de late kant voor 1 april
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
mkb-winstvrijstelling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
10% winstvrijstelling Ys3 Belasting 3 29 augustus 2007 13:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon