Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 oktober 2011, 14:32
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard Factuur opnieuw uitreiken op andere naam?

Beste iedereen,

Een vraag. Ik heb in mei 2010 een opdracht afgerond voor een klant, en deze is toen ook betaald. De factuur stond op naam van de klant, en daar waren toen geen problemen mee. Er was destijds ook een manager, die heeft gezorgd voor de betaling van de factuur.

Deze manager vraagt nu (in oktober dus) of ik de factuur nogmaals wil sturen aan hem (met factuurdatum mei 2011), en dan niet op naam van de klant, maar op zijn naam (een volledig ander bedrijf), omdat hij het betaald heeft. Ik zal hem nog vragen of de klant nooit het bedrag aan hem heeft terugbetaald

Wat moet/mag ik doen? Moet ik dan eerst een creditfactuur opstellen van de oude factuur of iets dergelijks? Anders kunnen ze het allebei opgeven als kosten bij hun aangifte. Een oude factuur wijzigen en opnieuw opsturen (met hetzelfde factuurnummer) mag toch helemaal niet?

Ik hoop dat jullie hier meer van weten! Ik vind het een beetje een rare situatie...

Alvast enorm bedankt!
Groetjes,
Marlies
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 oktober 2011, 14:33
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

hum ik bedoelde natuurlijk mei 2011 in de eerste zin sorry
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 oktober 2011, 14:48
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Ik zou het niet doen, maar kan je geen redenen of gronden geven hoe dat met belastingen etc zit.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 oktober 2011, 15:27
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

Dank voor je reactie.

Hmm ik heb nog eens nagevraagd en het komt erop neer dat de manager het zal gaan betalen voor mijn klant. Maar ik mag dan toch niet met terugwerkende kracht een factuur dateren in mei? En dan zou ik voor mijn klant eerst een creditfactuur moeten opstellen... hoe zit het dan met mijn eigen BTW aangifte? Die is natuurlijk allang gedaan...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 oktober 2011, 15:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je dit al zou doen, dan zou het als volgt moeten met als datering vandaag (mits klant 1 en klant 2 hiermee akkoord zijn):
  1. Creditfactuur uitreiken aan klant 1, met vermelding van het factuurnummer van destijds
  2. Nieuwe factuur uitreiken aan klant 2

Maar het is wel bedenkelijk om dat 5 maanden later nog te doen, lang nadat de factuur al betaald is. Het riekt naar iets frauduleus. Je zou de manager kunnen vragen dit verzoek per brief in te dienen, zodat je een goed dossierstuk hebt om de gang van zaken aan jouw kant te verantwoorden.

Maar het simpelste lijkt me om 'nee' te zeggen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 oktober 2011, 15:51
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

Bedankt Rene, duidelijk!

En stel als ik de creditfactuur ga sturen en de nieuwe factuur verstuur, moet ik dan mijn eigen BTW ook opnieuw indienen aan het eind van dit kwartaal? Ik heb dat immer al in kwartaal 2 opgegeven...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 oktober 2011, 15:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het zijn gewoon nieuwe facturen als alle anderen, die vanzelf meegaan in de btw-aangifte van het 4e kwartaal.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 oktober 2011, 14:22
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

Even een update.

De persoon die een nieuwe factuur wil heeft aangegeven dat als hij dit niet krijgt zijn administratie niet zal kloppen, en ook die van mij niet.

Klopt het dat op deze manier ook mijn administratie niet klopt? Of ligt dat probleem bij hem en niet bij mij?

Ik hoop nog even op jullie reactie!
Dank!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 oktober 2011, 15:50
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Waarom zou jouw administratie niet kloppen?? je hebt destijds een opdracht gedaan, er een factuur voor gestuurd en de factuur is betaald. Al betaalt Sinterklaas de factuur, dat is niet jouw probleem.

Als die manager, om welke reden dan ook, de factuur uit eigen zak heeft betaald voor het bedrijf moet hij daar zijn geld gaan halen en niet bij jou om een factuur vragen.

Mijn advies: niet doen!
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 oktober 2011, 17:57
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

bedankt voor je reactie en advies, Marjan!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur naar foutief adres verstuurd viviane_bronkhorst Administratie 6 1 december 2011 23:36
Factuur betaald door andere BV jappie911 Administratie 1 20 april 2011 12:58
Factuur op naam ander bedrijf edie91 Al die andere praktische dingen 6 7 april 2011 19:59
Verkeerde factuur verstuurd Maurice65 Administratie 2 24 oktober 2010 14:29
Eigen naam of bedrijfsnaam Bas Al die andere praktische dingen 11 12 augustus 2008 13:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon