Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 september 2013, 15:18
m1st3r_b m1st3r_b is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Berichten: 10
Standaard Factuurnummering

Beste mensen,

Ik ben al aan het zoeken geweest op het internet en ook op dit forum en ben wel wat gerelateerde onderwerpen tegen gekomen maar een specifiek antwoord op mijn vraag ontbreekt nog.

Voor een nieuw facturatie systeem ben ik van plan om klantnummers aan de factuurnummers te koppelen. Hierbij zullen de factuurnummers een oplopende reeks zijn. Wanneer er voor een klant een nieuwe factuur wordt aangemaakt, veranderd alleen het factuurnummer. Hieronder enkele voorbeelden:

Klant 16, factuur 1: 0016-001
Klant 16, factuur 2: 0016-002

Klant 354, factuur 110: 0354-110
Klant 354, factuur 111: 0354-111

Ik vraag me af of het bovenstaande systeem voldoet aan de wettelijke vereisten voor een factuur.

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 september 2013, 19:12
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Watvoor nummers je gebruikt is niet zo belangrijk. Als het maar duidelijk is dat de facturen elkaar opvolgen.

Jij wil een klantnummer gebruiken zie ik. Dat kan wel, als de factuurnummers bij elke klant gewoon doorlopen. Dus niet dat elke nieuwe klant met factuurnummer 1 begint. Maar dat was volgens mij al wel duidelijk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 september 2013, 00:12
m1st3r_b m1st3r_b is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markie Bekijk bericht
Watvoor nummers je gebruikt is niet zo belangrijk. Als het maar duidelijk is dat de facturen elkaar opvolgen.

Jij wil een klantnummer gebruiken zie ik. Dat kan wel, als de factuurnummers bij elke klant gewoon doorlopen. Dus niet dat elke nieuwe klant met factuurnummer 1 begint. Maar dat was volgens mij al wel duidelijk.
oke, dus de volgende wijze levert geen problemen?:

Klant 16: 0016-001
Klant 354: 0354-002
Klant 16: 0016-003
Klant 354: 0354-004
Klant 66: 0066-005
Klant 66: 0066-006
Klant 354: 0354-007
Klant 16: 0016-008
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 september 2013, 01:13
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Nee, dit is gewoon goed zo. Factuurnummer volgen elkaar duidelijk op. Dat is een vereiste. Je kan in een nieuw jaar ook gewoon doortellen. Dat is het handigste.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 september 2013, 14:05
m1st3r_b m1st3r_b is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markie Bekijk bericht
Nee, dit is gewoon goed zo. Factuurnummer volgen elkaar duidelijk op. Dat is een vereiste. Je kan in een nieuw jaar ook gewoon doortellen. Dat is het handigste.
Oke, dus ik zou ook zoiets kunnen gebruiken en gewoon elk jaar door blijven tellen:


Factuurnummering: klantnummer-maand-jaar-dag-0000
Voorbeeld: 1250913280351 (klantnummer125-september-2013-28e-factuurnummer0351)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 september 2013, 17:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

mag ik de vraag eens omdraaien, waarom wil je persé zo'n complex factuurnummer, welk probleem denk je daarmee op te lossen?

elk boekhoudsysteem en zelfs excel middels het gebruik van draaitabellen of filters is heel goed in staat om rapportages per klant of per periode te genereren zonder dat je die info allemaal in je factuurnummer propt..
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 september 2013, 17:07
m1st3r_b m1st3r_b is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
mag ik de vraag eens omdraaien, waarom wil je persé zo'n complex factuurnummer, welk probleem denk je daarmee op te lossen?

elk boekhoudsysteem en zelfs excel middels het gebruik van draaitabellen of filters is heel goed in staat om rapportages per klant of per periode te genereren zonder dat je die info allemaal in je factuurnummer propt..

Het gaat me er om dat klanten niet precies kunnen zien hoeveel klanten mijn onderneming heeft. Hoe ingewikkelder het factuurnummer, hoe lastiger ze kunnen zien hoeveel facturen er door de onderneming verstuurd worden. Ik neem aan dat het wel voor zich spreekt waarom het niet de bedoeling is dat klanten precies zien hoeveel facturen er verstuurd worden..
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 september 2013, 18:20
DemasqueCoach's schermafbeelding
DemasqueCoach DemasqueCoach is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2013
Berichten: 11
Standaard

Waarom mogen klanten dat niet zien?

Ik weet niet zo goed welke klanten je factuurnummer bewust gaan zitten ontcijferen, maar een beetje slimme klant snapt zo'n ingewikkeld nummer redelijk snel. Het klantnummer is makkelijk te herkennen (als dat 2x op een factuur staat dan is die conclusie snel getrokken). Een datum is ook simpel te zien en dat het nummer daarachter dus het volgnummer is... ja logisch. Dan kan ik als klant zo uitrekenen hoeveel facturen daartussen gezeten hebben.

Maar wat ik met die kennis zou willen, geen idee.

Om dat te omzeilen zou je nog regelmatig nummers kunnen overslaan. Als je de indruk wilt wekken dat je een groot bedrijf met vele facturen bent (nogmaals, waarom je klanten voor de gek houden?), dan ga je van factuurnummer 20 naar 40 naar 60 enz. Dat is ook oplopend en mag dus ook.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 september 2013, 19:58
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DemasqueCoach Bekijk bericht
Waarom mogen klanten dat niet zien?
Om dat te omzeilen zou je nog regelmatig nummers kunnen overslaan. Als je de indruk wilt wekken dat je een groot bedrijf met vele facturen bent (nogmaals, waarom je klanten voor de gek houden?), dan ga je van factuurnummer 20 naar 40 naar 60 enz. Dat is ook oplopend en mag dus ook.
Nope dat mag dus NIET, doorlopend is de eis niet oplopend en doorlopend betekent telkens 1 erbij optellen en niet af en toe wat overslaan.
Het is een wat ouderwetse regel om inzicht te houden in de volledigheid van de administratie, maar het is wel de regel. Doorlopend dus, niet oplopend..

Met het eerste deel ben ik het wel eens.. geen idee welke klant geintresseerd zou zijn in die informatie en als ze het al zouden zijn welk nadeel je er als ondernemer dan van zou kunnen ondervinden.

kortom ga niet klooien met je factuurnummeringen om proberen bepaalde zaken te maskeren, het zijn juist de pogingen iets te maskeren die de aandacht of het wantrouwen van een controlerende inspecteur zullen wekken..
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 oktober 2013, 12:50
m1st3r_b m1st3r_b is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Nope dat mag dus NIET, doorlopend is de eis niet oplopend en doorlopend betekent telkens 1 erbij optellen en niet af en toe wat overslaan.
Het is een wat ouderwetse regel om inzicht te houden in de volledigheid van de administratie, maar het is wel de regel. Doorlopend dus, niet oplopend..

Met het eerste deel ben ik het wel eens.. geen idee welke klant geintresseerd zou zijn in die informatie en als ze het al zouden zijn welk nadeel je er als ondernemer dan van zou kunnen ondervinden.

kortom ga niet klooien met je factuurnummeringen om proberen bepaalde zaken te maskeren, het zijn juist de pogingen iets te maskeren die de aandacht of het wantrouwen van een controlerende inspecteur zullen wekken..

Het gaat niet om zaken te maskeren of om klanten op te lichten of iets dergelijkes. Ik wil gewoon niet dat klanten (en dus ook concurrenten) kunnen zien hoeveel facturen er worden gestuurd. Die inspecteur mag komen, ik heb niets te verbergen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belasting, factuur, factuurnummer, wet

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuurnummering ondoorzichtig maken..? Mart Administratie 9 16 januari 2012 17:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon