Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 20 mei 2007, 10:17
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Dat zei mijn accountant ook al en dat is precies wat ik nu aan het bekijken ben
Met citaat reageren
  #12  
Oud 26 mei 2007, 13:13
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Zo'n voorlopig aanslag mag je gespreid betalen. Als je in april een voorlopige aanslag krijgt, dan betaal je bijvoorbeeld van mei t/m december maandelijks 1/8e deel.

Er is pas een probleem als je nu een schatting indient met daarin verwerkt een hoog verwacht inkomen in september/december, want dan moet je in mei/september al een deel IB betalen wat je nog niet op de bank hebt staan. In zo'n geval zou je eerst een lagere schatting kunnen indienen en die in september verhogen.
Nou, als je het over de duvel hebt...

Gisteren de formulieren binnengekregen om een schatting van mijn inkomen over 2006/2007 op te geven.

Kan ik nu het beste maar een lager geschat inkomen opgeven of het werkelijk te verwachten inkomen? Mijn accountant heeft het overigens over 11 termijnen waarover je de betaling zou mogen spreiden, ik zie jou 8 maanden noemen. Hoe zit dat eigenlijk precies?

Stel dat ik de te betalen belasting per maand mag gaan betalen, maar ik zit een maand zonder werk, dan kan ik die belasting ook niet ophoesten. Moet ik dan uit alle macht toch ergens die paar duizend euro belasting vandaan halen omdat ik anders een probleem met de belastingdienst krijg?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 26 mei 2007, 14:19
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Het aantal termijnen dat je hebt om gespreid te betalen is afhankelijk van het moment waarop je de voorlopige aanslag ontvangt. Krijg je die in januari dan heb je inderdaad 11 maanden (februari t/m december). Krijg je'm in juni dan heb je nog maar 6 maanden. Vanaf september moet je 'm meen ik in twee termijnen betalen.
Als je eenmaal een voorlopige aanslag hebt ontvangen moet je inderdaad iedere maand aan je betalingsverplichting voldoen. Je schatting kun je dus het beste zo opgeven dat je, uit de opdrachten / inkomsten, die je in portefeuille hebt, zeker weet dat je iedere maand kunt betalen.
Mochten de inkomsten later in het jaar alsnog significant hoger worden dan kun je, zoals Rene al aangaf een nieuwe schatting indienen.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 26 mei 2007, 14:27
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Kan ik, in plaats van een nieuwe (hogere) schatting op te geven, ook gewoon wachten op de normale aangifte inkomstenbelasting? Die komt toch wel en daar moet ik ook m'n inkomsten aangeven.

Gaat de belastingdienst volgend jaar trouwens zelf een schatting van m'n inkomsten maken, gebaseerd op het vorige jaar?
In dat geval is de schatting erg hoog en kan eventuele maanden zonder inkomsten de klap moeilijker opvangen.

Heb ik dit "geneuzel" met schattingen etc. trouwens ook als ik een BV start en dus als werknemer door het leven ga?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 26 mei 2007, 14:49
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Uiteraard kun je in plaats van een hogere schatting opgeven de daadwerkelijke winst op je aangifte vermelden. Als deze echter veel hoger is dan je in eerste instantie hebt opgegeven kun je een flinke aanslag tegemoet zien. Daar komt bij dat je begin volgend jaar ook meteen een voorlopige aanslag 2008 kunt verwachten (in eerste instantie nog op basis van de schatting die je dit jaar opgeeft maar die zal, na vaststelling van de aanslag over 2007 al snel gevolgd worden door nog een voorlopige aanslag). Overigens, als je verwacht dat de inkomsten over 2008 beduidend lager zullen zijn kun je tegen een (voorlopige) aanslag altijd bezwaar maken en verzoeken om vermindering.
En ook niet onbelangrijk: de heffingsrente bedraagt momenteel 5% (2e kwartaal) en gaat m.i.v. het derde kwartaal naar 5,25%. Ik ken geen enkele bank die dergelijke rentevergoedingen geeft. Over de te weinig afgedragen inkomstenbelasting komt dus een fikse heffingsrente heen.
Als je kiest voor een BV kom je als DGA in loondienst en zal de BV loonheffing inhouden. Je hebt dan, tenzij je nog andere inkomsten hebt, geen "last" meer van schattingen en voorlopige aanslagen. Je BV zal echter wel een schatting van de winst moeten opgeven i.v.m. de vennootschapsbelasting waar deze voorlopige aanslagen voor zal ontvangen.
Ook zijn de kosten van een BV veel hoger i.v.m. administratieve verplichtingen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 26 mei 2007, 16:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
In dat geval is de schatting erg hoog en kan eventuele maanden zonder inkomsten de klap moeilijker opvangen.
Geen punt, dan geef je volgend jaar een lagere schatting op.

Citaat:
Heb ik dit "geneuzel" met schattingen etc. trouwens ook als ik een BV start en dus als werknemer door het leven ga?
Yep, ik haalde net het schattingsformulier Vennootschapsbelasting uit de post.
__________________
René
Met citaat reageren
  #17  
Oud 26 mei 2007, 16:57
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Yep, ik haalde net het schattingsformulier Vennootschapsbelasting uit de post.
Die heb ik nog niet gezien maar zijn ze dus ook vlot mee. De So was er deze week ook al.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 26 mei 2007, 18:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
De So was er deze week ook al.
So?
__________________
René
Met citaat reageren
  #19  
Oud 26 mei 2007, 18:58
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Schattingsformulier ondernemers, sorry begin hun jargon nu ook al over te nemen
Met citaat reageren
  #20  
Oud 28 mei 2007, 22:35
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Laten we wel wezen de schattingsformulieren zijn bij uitstek een voorbeeld van de nutteloze administratie waarmee de fiscus ons opzadelt en de kosten. Wel leuk hoor dat we met z'n allen 600.000 van die formulieren moeten invullen wat heb je eraan?

Ik zou weleens willen weten of mensen ervaring hebben met het invullen ervan, zo ja hoeveel tijd ben je ermee kwijt en begrijp je precies wat je invult?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
schatting inkomstenbelasting, voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Belastingdienst herstelt voorlopige ib-aanslagen 2006 René Nieuws - Voor en door freelancers 0 13 oktober 2006 18:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon