Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 augustus 2006, 17:28
mdaneels mdaneels is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 augustus 2006
Berichten: 1
Standaard Werken voor een Spaans bedrijf vanuit België

Ik heb de aanbieding gekregen van een Spaans bedrijf om vanuit huis voor hen te werken.
Nu zou dat wel op freelancebasis moeten.
Of ze zouden ook het geld op een Spaanse rekening kunnen zetten.

Zou ik me zelfstandige moeten maken, of is er ook een andere manier.
Als het loon bijv op een Spaanse rekening gestort zou worden, zou ik dan ook freelance moeten zijn?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 augustus 2006, 17:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: werken vr een spaans bedrijf vanuit belgië

Oi, moeilijke vraag.

Als je zelfstandige in Nederland zou zijn, dan kun je gewoon hier de dienst verrichten en het Spaanse bedrijf factureren. Waar je bankrekening staat doet niet ter zake. Je zou nog even de BTW moeten uitzoeken.

Maar als het door de Spaanse en/of Nederlandse belastingdienst als loon gezien wordt, dan weet ik niet hoe het zit met de loonheffing door de werkgever.

En om het ingewikkelder te maken, werk je in België en vraag je het op een Nederlandse website
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 augustus 2006, 19:48
Stefan Jager
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: werken vr een spaans bedrijf vanuit belgië

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Oi, moeilijke vraag.
Inderdaad. daarom ga ik er ook verder niet al te diep op in.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Je zou nog even de BTW moeten uitzoeken.
Dat ligt er een beetje aan. Ik maak en verkoop software, en mij is verteld dat ik, omdat ik de software in Nederland maak, ik er BTW over moet heffen, ook al is de koper een Amerikaans bedrijf. Hoe dat bedrijf die belasting weer terugkrijgt wisten ze niet, en daar zeiden ze verder ook niets over.

Ik kan nu het emailtje zo gauw niet meer vinden, maar voor zover ik heb uit kunnen vinden zegt de Nederlandse (!) belastingdienst dus dat je BTW moet heffen. Hoe dat in Belgie zit weet ik niet.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 augustus 2006, 20:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: werken vr een spaans bedrijf vanuit belgië

Oppassen met dit soort uitspraken Stefan: er is een groot verschil tussen producten en diensten, en daarnaast staat de wet op de omzetbelasting vol met uitzonderingen voor specifieke soorten diensten.

Als jij die software als bitjes via Internet levert dan ligt het anders dan wanneer je een CD stuurt. En bij reclamediensten wordt de 'plaats van dienst' verlegd naar het land van de afnemer. Om maar eens een paar dingen te noemen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 augustus 2006, 17:11
Stefan Jager
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: werken vr een spaans bedrijf vanuit belgië

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Als jij die software als bitjes via Internet levert dan ligt het anders dan wanneer je een CD stuurt. En bij reclamediensten wordt de 'plaats van dienst' verlegd naar het land van de afnemer
Hmm. Niet dat ik van plan was CD's te gaan leveren, maar dit is wel wat anders dan men mij vertelde. De plek waar iets ontstaat (een dienst of product) is de plek waar BTW geheven wordt door de Nederlandse Belastingdienst, en daarom moet ik BTW heffen voor software-levering aan het buitenland, omdat ik de software maak in Nederland. Zo is het mij verteld...

Ik zit verder niet in de reclame-business of zo, dus dat weet ik niet, maar bovenstaande weet ik zeker. Juist omdat ik op termijn naar de VS wil emigreren en mijn business mee wil nemen, ben ik nogal op het buitenland gefocust (in dit opzicht althans).
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 augustus 2006, 09:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: werken vr een spaans bedrijf vanuit belgië

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefan Jager
Hmm. Niet dat ik van plan was CD's te gaan leveren, maar dit is wel wat anders dan men mij vertelde. De plek waar iets ontstaat (een dienst of product) is de plek waar BTW geheven wordt door de Nederlandse Belastingdienst, en daarom moet ik BTW heffen voor software-levering aan het buitenland, omdat ik de software maak in Nederland. Zo is het mij verteld...
Dat is te simpel gesteld, want er zijn speciale regels voor elektronische diensten. Die zijn van toepassing als je bitjes levert, maar niet als je CD's levert.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon