Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 12 februari 2008, 07:13
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Okay, eigenlijk wel logisch.

Ik ben dus begonnen met een krediet van 5.000 euro. Daarvan heb ik mijn mac en software gekocht en mijn eerste "loon" van betaald. Deze "Schuld" was natuurlijk snel weg, doordat mijn omzet al gelijk de eerste maand mij weer in de plus bracht.

Eigenlijk moet ik dat krediet dus nu niet meer gebruiken, kan ik ook geen problemen krijgen met de FOR.

Ik denk dat dit het wel is voor dit onderwerp.

Groeten,
Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 maart 2008, 19:15
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Hmmm...interessante discussie. Ik zit nu met hetzelfde probleem als waar de topicopener mee startte. En volgens mij is die vraag nu nog niet beantwoord.

Stel, ik maak elk (toekomstig) jaar ongeveer evenveel winst. Ik heb met die winst jaarlijks recht op een reservering voor de FOR van 6000 euro. Volgens de voorwaarden van de FOR mag de stand van een oudedagsreserve op een balans van een onderneming niet hoger zijn dan het bedrag van het ondernemingsvermogen dat op de balans staat.

Er komt dan toch (binnen aanzienlijke tijd) een moment dat de FOR op de balans meer wordt dan het ondernemingsvermogen? Tenzij ik inderdaad jaarlijks (veel) geld in de onderneming laat zitten? Of zie ik dit nu verkeerd?

En maakt het voor de reservering op de balans nog uit of ik het geld uit de FOR op een rekening zet of dat ik er een lijfrente voor aankoop? Of wordt de reservering verminderd met de premiebedragen/koopsommen voor een lijfrente polis?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 17 maart 2008, 19:54
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Zoals ik het nu zie is het zo:

Als je je inleg van FOR altijd opzij zet, en dat mag ook op een andere rekening doen, en er NOOIT aankomt, dan zal het kapitaal van de ondernemer meer moet zijn dan de stand van de FOR.

Op het moment dat je geld uit je FOR reserve haalt, en je hebt verder geen kapitaal, dan wordt de kapitaal van je onderneming lager dan de stand van de FOR.

Ofwel heel simpel:
Je hebt een computer die nu nog 1000 euro waard is en in je boekhouding is je FOR 100.000. Je kapitaal is dan 101.000

Heb je nu, omdat je even zonder werk zit, geld uit je FOR gehaald om te kunnen leven, bijvoorbeeld 5000 euro, dan is je kapitaal nu nog 96.000 euro terwijl in je boekhouding de FOR op 100.000 staat. EN DAT MAG NIET.

Volgens mij moet je er gewoon niet aankomen en lekker op een spaar rekening zetten. Al die jaren met rente over rente levert veel op. En dan later alles ineen keer in een lijfrente of koopsom gooien en over de uitkering een lagere belasting betalen.

Toch mensen???

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
  #14  
Oud 17 maart 2008, 20:11
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Volgens mij lopen er toch een paar dingen door elkaar hier.

Je FOR maakt deel uit van je Eigen Vermogen (EV). De reden dat de stand van de FOR niet hoger mag zijn dan je EV totaal is dat je anders met negatief kapitaal gaat werken en hieruit kun je geen FOR-dotatie doen (zou ook raar zijn om te reserveren van iets dat je niet hebt). In veel gevallen heb je in het EV 2 balansposten: FOR en kapitaal.

"Geld uit je FOR halen" om van te leven? Houd er rekening mee dat het bedrag dat je aan FOR hebt opgebouwd een zuiver boekhoudkundig bedrag is. In heel veel gevallen zijn hier geen liquide middelen van voorhanden.
Geld om van te leven onttrek je aan je liquide middelen (waar desnoods een lening tegenover staat), niet aan je FOR.
Zodra je geld uit de FOR laat vrijvallen (of onttrekt) zal de stand van de FOR met hetzelfde bedrag afnemen. Je kunt dus niet geld onttrekken en tegelijkertijd niet dit bedrag uit de FOR laten vrijvallen. Let wel: op het moment dat je dit doet is dit bedrag ook belast (het was immers belastingvrij opzij gezet).

Koop je van je FOR een lijfrente dan neemt de FOR af met het bedrag dat je in de lijfrentepolis stopt. Voordeel van FOR in eigen beheer is dat je het geld (liquide middelen) tijdelijk voor andere doeleinden (investeringen) kunt gebruiken. Koop je er een lijfrentepolis van dan staat je geld vast. Vaak wordt dit pas gedaan wanneer de onderneming wordt gestaakt zodat niet in 1 keer fiscaal hoeft te worden afgerekend over de oudedagsvoorziening.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 17 maart 2008, 20:16
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Volgens mij lopen er toch een paar dingen door elkaar hier.

Je FOR maakt deel uit van je Eigen Vermogen (EV). De reden dat de stand van de FOR niet hoger mag zijn dan je EV totaal is dat je anders met negatief kapitaal gaat werken en hieruit kun je geen FOR-dotatie doen (zou ook raar zijn om te reserveren van iets dat je niet hebt). In veel gevallen heb je in het EV 2 balansposten: FOR en kapitaal.
Oke, nu ik weet dat je FOR onderdeel uitmaakt van je EV wordt de voorwaarde al een stuk logischer....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Koop je van je FOR een lijfrente dan neemt de FOR af met het bedrag dat je in de lijfrentepolis stopt. Voordeel van FOR in eigen beheer is dat je het geld (liquide middelen) tijdelijk voor andere doeleinden (investeringen) kunt gebruiken. Koop je er een lijfrentepolis van dan staat je geld vast. Vaak wordt dit pas gedaan wanneer de onderneming wordt gestaakt zodat niet in 1 keer fiscaal hoeft te worden afgerekend over de oudedagsvoorziening.
Ok, duidelijk! Dankjewel. Ik heb me rot gegoogled, maar kon dit dus nergens vinden....
Met citaat reageren
  #16  
Oud 17 maart 2008, 20:17
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Ok... wellicht dat ik het niet goed verwoordde, maar het gedeelte van FOR bedrag opzij zetten op een spaarrekening en niet meer aankomen om later de FOR + Rente om te zetten in lijfrente of koopsom, dat klopt toch.

Zolang je het geld niet investeert en dus apart zet, kan er niets fout gaan.

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
  #17  
Oud 17 maart 2008, 22:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Klopt, houdt er echter wel rekening mee dat rente op zakelijke tegoeden tegen het progressieve IB tarief belast wordt. De rente op (zakelijke) spaarrekeningen is over het algemeen al niet om over naar huis te schrijven en als je van de ontvangen rente jaarlijks 42% of 52% naar de fiscus mag brengen kun je je afvragen of het niet slimmer is om (als je het geld tussentijds toch niet wilt gebruiken voor andere doeleinden) de reservering meteen om te zetten in een (particuliere) lijfrente die tot je pensioen fiscaalvrij kan oprenten.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 13 april 2008, 14:20
Matthe's schermafbeelding
Matthe Matthe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 december 2007
Berichten: 24
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Hoe moet je de FOR in de boekhouding opnemen?
Het is een onderdeel van het eigen vermogen, ok.

Daar kan ik bij de jaarafsluiting een (balans)boeking van maken als
prive
AAN FOR

Het zal echter ook van mijn boekhoudkundige resultaat af moeten.
Dus ik zal iets met kosten moeten doen.
Stel ik spaar 10000 in een jaar en wil dat als FOR op de balans zetten.

Boek ik dan iets bij de jaarafsluiting iets van:

FORkosten 10000
Aan FOR 10000

????
__________________
"Zes dagen in de week zult ge werken; de zevende dag zult ge de kleine karweitjes doen"
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 april 2008, 15:21
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Je boekt inderdaad enerzijds de FOR-dotatie op een V&W rekening (bijvoorbeeld dotatie FOR) en anderzijds uiteraard de reservering op de balanspost FOR (onderdeel eigen vermogen). Dit kun je via een memoriaal boeking doen aan het eind van het jaar.
Prive heeft hier feitelijk niets mee te maken.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 13 april 2008, 16:59
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Ik weet dat ik dit topic heb gestart en weet nu precies wat ik wil weten over FOR.
Voor de andere aspecten heb ik een boekhouder. Hij weet hoe en wat.

Groetjes,
Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
fiscale oudedagsreserve (for)


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat tedoen met negatief BTW saldo? nl04537 Belasting 26 31 oktober 2007 11:25
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 09:46
Freelance met 1 opdrachtgever, hoe? Eva_ Al die andere praktische dingen 7 27 juni 2007 19:39
Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen? Black Knight Al die andere praktische dingen 9 21 juni 2007 16:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon