Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 januari 2010, 21:44
Smitskamp Smitskamp is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2009
Berichten: 4
Standaard Betalen van zakelijke of privé rekening?

Tja, voorlopige aanslag IB en ZVW 2010 in de bus gekregen…. Ik krijg korting bij ineens betalen en die is hoger dan de rente die ik zou vangen bij gespreid betalen. Ineens betalen dus maar.

Ik heb er een vraag over en wel deze:
Zijn er regels vanaf welke rekening je als ZZP-er je (voorlopige) aanslag IB en Zorgverzekeringswet moet betalen? Vanaf je zakelijke of vanaf je privé rekening?

BTW-verrekening en de wegenbelasting voor m'n zakelijke auto betaal ik overigens van m'n zakelijke rekening. Verder heb ik een VAR-WUO, wellicht dat dat relevant is voor deze vraag.

Groet
Arie Smitskamp
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 januari 2010, 22:26
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Betalen van zakelijke of privé rekening?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smitskamp Bekijk bericht
Tja, voorlopige aanslag IB en ZVW 2010 in de bus gekregen…. Ik krijg korting bij ineens betalen en die is hoger dan de rente die ik zou vangen bij gespreid betalen. Ineens betalen dus maar.
Als je het geld hebt.. iedere euro is er een zou ik zeggen.. en de huidige spaarrente word je niet rijk van :/

Citaat:
Ik heb er een vraag over en wel deze:
Zijn er regels vanaf welke rekening je als ZZP-er je (voorlopige) aanslag IB en Zorgverzekeringswet moet betalen? Vanaf je zakelijke of vanaf je privé rekening?
Nee dat maakt niets uit.. de IB aangifte staat ook op jou naam en niet op de naam van je bedrijf.. Inkomstenbelasting is per definitie een persoonsgebonden belasting en geen ondernemingsgebonden belasting. Strikt formeel betaalt je "bedrijf" geen belasting maar jij persoonlijk betaald belasting over de winst die je in de onderneming maakt. Maar van welke rekening jij de belasting betaald maakt de belastingdienst niets uit in dit geval.

Citaat:
BTW-verrekening en de wegenbelasting voor m'n zakelijke auto betaal ik overigens van m'n zakelijke rekening. Verder heb ik een VAR-WUO, wellicht dat dat relevant is voor deze vraag.
Voor de btw is het handig/verplicht om kosten via de zakelijke rekening te laten lopen als je geen facturen op naam ontvangt (tankbonnen)
Verder is het gewoon wel zo slim om zakelijke en prive transacties gescheiden te houden, dan blijft je boekhouding simpel en krijg je niet teveel verrekeningen met prive en dus ook minder discussies over zakelijkheid van kosten (en dus de aftrekmogelijkheid van de bedrijfswinst)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 januari 2010, 22:42
Smitskamp Smitskamp is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2009
Berichten: 4
Thumbs up Re: Betalen van zakelijke of privé rekening?

Roel dankjewel voor je reactie; wat gaat dat toch snel via Lancelots .

Ik ga (blijf) IB via m'n privé-rekening doen, mede omdat je aangeeft dat de aanslag aan mij persoonlijk is gericht en niet aan m'n bedrijf. Zakelijke auto, belasting en BTW-verrekening doe ik dan via de zakelijke rekening, is immers allemaal ondernemingsgerelateerd.

Ben benieuwd of er nog mensen anders over denken, maar geloof dat het zo wel logisch gescheiden verloopt.

Normaals dank, groet
Arie
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 januari 2010, 23:17
relic000 relic000 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 5
Standaard Re: Betalen van zakelijke of privé rekening?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Als je het geld hebt.. iedere euro is er een zou ik zeggen.. en de huidige spaarrente word je niet rijk van :/


Nee dat maakt niets uit.. de IB aangifte staat ook op jou naam en niet op de naam van je bedrijf.. Inkomstenbelasting is per definitie een persoonsgebonden belasting en geen ondernemingsgebonden belasting. Strikt formeel betaalt je "bedrijf" geen belasting maar jij persoonlijk betaald belasting over de winst die je in de onderneming maakt. Maar van welke rekening jij de belasting betaald maakt de belastingdienst niets uit in dit geval.



Voor de btw is het handig/verplicht om kosten via de zakelijke rekening te laten lopen als je geen facturen op naam ontvangt (tankbonnen)
Verder is het gewoon wel zo slim om zakelijke en prive transacties gescheiden te houden, dan blijft je boekhouding simpel en krijg je niet teveel verrekeningen met prive en dus ook minder discussies over zakelijkheid van kosten (en dus de aftrekmogelijkheid van de bedrijfswinst)
ik sluit me aan bij prive/zaak. Betreffende tankbonnen. Met tank bonnen is het sowieso oppassen. Altijd met zakelijke pinpas betalen, niet prive pas of contant. Je kunt er ook voor kiezen een tankpas te nemen. Dan heb je niet al je tankbonnen maar 1x per maand een factuur van je tankpas verstrekker. Zo'n tankpas hoeft niet veel te kosten, zeg 10 euro per maand. En scheelt administratie.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 februari 2010, 02:38
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Betalen van zakelijke of privé rekening?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smitskamp Bekijk bericht
Ik ga (blijf) IB via m'n privé-rekening doen, mede omdat je aangeeft dat de aanslag aan mij persoonlijk is gericht en niet aan m'n bedrijf. Zakelijke auto, belasting en BTW-verrekening doe ik dan via de zakelijke rekening, is immers allemaal ondernemingsgerelateerd.
Helaas, de Belastingdienst doet al jaren niet aan logica. Daarbij noteren ze per sofinummer slechts één rekeningnummer.

Koppel die twee aan elkaar en je krijgt altijd wel een situatie waarbij zakelijk geld op je privé-rekening terecht komt (de Belastingdienst heeft je privé-nummer, je BTW-aangifte kwam uit op 'terug te ontvangen'), of privé-geld op je zakelijke rekening (de Belastingdienst heeft je zakelijke nummer, je aangifte IB kwam uit op 'terug te ontvangen'). Over het verrekenen van teruggaves met openstaande aanslagen zal ik het hier maar niet hebben.

Om die reden is er in het rekeningschema voor je bedrijfsadministratie een aparte grootboekrekening voor privé-belastingen (of niet, dan valt het gewoon onder privé-opnames/-stortingen). Vraag maar aan je boekhouder. Of, als je die niet hebt, moet/kun je eventueel zelf een dergelijke post/grootboekrekening creëren.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 februari 2010, 15:15
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Betalen van zakelijke of privé rekening?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Helaas, de Belastingdienst doet al jaren niet aan logica. Daarbij noteren ze per sofinummer slechts één rekeningnummer.
Eh logica?? Je kunt bij de belastingdienst als ondernemer meerdere rekeningnummers opgeven voor alle belastingen. Particulieren kunnen trouwens ook per belasting (toeslagen, MRB, IB etc.) aparte rekeningnummers opgeven.
Zakelijke en privé belastingen kun je dus ook qua rekeningnummer prima splitsen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inkomstenbelasting betalen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zakelijk rekening. Hoe, welke? pasz Freelancepraktijk starten 10 10 december 2009 08:17
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Vragen m.b.t. eindejaarsverwerking 2008 Sebastiaan... Administratie 4 12 januari 2009 19:46
Ziektekostenverzekering: betalen van privé of zakelijke bankrekening? JespDJ Administratie 2 6 januari 2009 13:16


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon