Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 27 juni 2007, 18:09
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Die site
Tsja, ik zoek nog iemand die hem voor heel weinig geld wil deleten of (als dat ook kan) verbeteren.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 juli 2007, 12:25
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Klopt het dat je geen zaken aan je portfolio mag toevoegen die je in loondienst hebt gemaakt? Ik heb 1 dag in de week mijn eigen tekstbureau, 4 dagen in de week werk ik voor een baas. Daar schrijf ik veel persberichten, maar ook artikelen en opiniestukken voor kranten en tijdschriften. Namens de organisatie dus. Ik wil dat schrijfwerk wel graag aan mijn portfolio toevoegen, maar als ik het goed begrijp is dat dus niet verstandig? Is er een manier om het wel te doen (alleen de namen van de tijdschriften oid?)
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 juli 2007, 12:47
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Daar zijn veel rechtzaken over geweest , het gaat om het intellectueel eigendom van zaken die jij (als maker) creëert voor jouw werkgever en waarvoor je ook betaald krijgt. Een belangrijk criterium is of het werk dat je hebt gemaakt wel of niet tot je functie behoort (dus kerntaak of nevenactiviteit) en of het gezien kan worden als specifiek jouw (intellectueel) eigendom of dat het eigendom overgaat naar je werkgever. Ontwikkelingen (zeker met oog op internet) op gebied van auteursrecht staan niet stil en de wet bevat bij complexere situaties weinig zwart/wit regels.

Op basis van gezond boerenverstand zou ik zeggen: pleeg overleg met je werkgever en kom tot overeenstemming. Hoewel je auteursrechten bezit op jouw creaties, zal er ongetwijfeld ook iets zijn vastgelegd over het gebruik van dat recht (of het afstand doen van die rechten aan je werkgever, geheel of in licentie, kijk eens in je arbeidscontract?) . Ik vermoed dat je werkgever het niet leun vindt als je artikelen op je website plaatst. Het is ook de vraag of dat echt nodig is voor je eigen marketing. Je zou kunnen volstaan met doorlinken vanaf je eigen website naar de site van je werkgever (daar waar je werk te zien is) en op je eigen site met het noemen van je opdrachtgever(s).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 juli 2007, 13:01
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Dank je wel Erix. Helder verhaal. Wat is een goede website om wat meer info te vinden over auteursrecht?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 juli 2007, 13:17
aNHa's schermafbeelding
aNHa aNHa is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 86
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Ik heb pas geleden een pdf over auteursrecht van iemand ontvangen
http://www.ecp.nl/download/Auteursre...ndernemers.pdf
Heel interessant
__________________
Web-effect
Joomla! websites en trainingen
www.web-effect.nl
Twitter LinkedIn
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 juli 2007, 15:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
Wat is een goede website om wat meer info te vinden over auteursrecht?
Eh... Lancelots?
__________________
René
Met citaat reageren
  #17  
Oud 12 juli 2007, 15:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
Klopt het dat je geen zaken aan je portfolio mag toevoegen die je in loondienst hebt gemaakt?
Het auteursrecht op wat je in loondienst maakt berust in beginsel bij de werkgever (als het werk tot je normale taken behoorde etc.).

De vraag is: wat wil je er precies mee doen? Citeren en verwijzen mag altijd. Maar als je iets wil doen wat volgens de auteurswet is voorbehouden aan de auteursrechthouder (i.c. de werkgever), dan heb je diens toestemming nodig.
__________________
René
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 juli 2007, 22:26
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Zoek je verdieping of iets over arbeidsrecht en impliciete kennis (kennis die in jouw hoofd zit)?

En hou dit in de gaten, binnenkort een groot congres over auteursrecht en web 2.0

Verder is er maar één juiste tip: leg je situatie voor aan de jurist. Wat ik al eerder zei: juristen zijn het over één ding eens en dat is dat de wet- en regelgeving, maar ook de rechtspraak momenteel sterk in beweging zijn op dit punt.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #19  
Oud 5 mei 2009, 15:33
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het auteursrecht op wat je in loondienst maakt berust in beginsel bij de werkgever (als het werk tot je normale taken behoorde etc.).

De vraag is: wat wil je er precies mee doen? Citeren en verwijzen mag altijd. Maar als je iets wil doen wat volgens de auteurswet is voorbehouden aan de auteursrechthouder (i.c. de werkgever), dan heb je diens toestemming nodig.
ik heb daar ook een vraag rond...
Ik heb ook een aantal dingen in loondienst gemaakt en wil die graag in mijn portfolio plaatsen met uiteraard de vermelding © + naam bedrijf, maar wel een beeld + omschrijving van de werkzaamheden.
In mijn contract stond dat alle rechten berusten bij de werkgever, logisch, en in mijn mening pleeg ik dus helemaal geen inbreuk op de rechten, noch mijn contract door dit in mijn portfolio op te nemen.
Ik vermeld het bedrijf ook niet bewust als klant, want het is/was geen klant, maar ik geef er een andere omschrijving aan.

Denken jullie dat ik in fout ben door dit te doen of kan dit gewoon?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 5 mei 2009, 15:41
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musthave Bekijk bericht
ik heb daar ook een vraag rond...
Ik heb ook een aantal dingen in loondienst gemaakt en wil die graag in mijn portfolio plaatsen met uiteraard de vermelding © + naam bedrijf, maar wel een beeld + omschrijving van de werkzaamheden.

Je kunt er wel 100 ©'s bij zetten, maar die © betekent dat de rechten bij het bedrijf liggen en niet bij jou. Het is dus niet een symbooltje waarmee je plotseling andermans materiaal mag plaatsen. Het betekent niet "alles is OK, want iemand heeft het auteursrecht en dus mag ik het gebruiken". Het betekent: afblijven, tenzij je schriftelijke toestemming vooraf hebt gekregen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musthave Bekijk bericht
In mijn contract stond dat alle rechten berusten bij de werkgever, logisch, en in mijn mening pleeg ik dus helemaal geen inbreuk op de rechten, noch mijn contract door dit in mijn portfolio op te nemen.
Ik begrijp jouw mening niet, als je zelf stelt dat de rechten bij je werkgever liggen. Je moet het echt omdraaien: als de rechten bij de werkgever liggen, mag je niet zonder toestemming iets gebruiken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musthave Bekijk bericht
Denken jullie dat ik in fout ben door dit te doen of kan dit gewoon?
Ik weet zeker dat je fout zit als je niet de rechten hebt en geen toestemming vraagt. Ergo: niet slim, mogelijk vragen om problemen. Die kan je gemakkelijk voorkomen door het gesprek aan te gaan met je werkgever en te overleggen over wat deze wel en niet goedkeurt. Laat dit zwart op wit zetten.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrecht

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Even voorstellen Graag feedback, ook op mijn website als het kan! JokeHeikensTekst Marktplaats 10 29 juni 2008 19:19
Eerste stap naar het ondernemerschap? harald Marktplaats 26 17 november 2007 16:48
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon