Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 augustus 2006, 01:16
groentje groentje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 42
Question Opleiding DTP...Welke?

Hallo allemaal!
Zoals de naam al doet vermoeden ben ik nieuw op deze site en nog groen in het freelancen, sterker ik moet nog met een opleiding beginnen.
Wie kan en wil mij helpen met de volgende vraag:
Ik ben op zoek naar een avondopleiding DTP (of Grafisch ontwerpen?)
een complete DTP opleiding dus incluis photoshop,illustrator,indesign etc en de manieren om alles in bestandjes voor de drukker te verpakken.
Ik heb vroeger ditzelfde werk gedaan echter handmatig en niet op de pc.
De LOI< NTI en ROC opleidingen lijken me wat beknopt, De GOC- lijken me hoog aangeschreven maar liggen rond de 6000 euro.
Eduvision uit Apeldoorn lijkt me een redelijk alternatief, maar staan zij goed aangeschreven?
Of heeft een van jullie misschien een beter alternatief?:confuse d::confuse d:
Groentje

(ps primago-advies heeft me op jullie forum gewezen, aardig niet waar!)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 augustus 2006, 13:59
Conk's schermafbeelding
Conk Conk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 17
Standaard Re: opleiding DTP...Welke???

Beste Groentje,

Onderstaande adressen zijn goed aangeschreven en zijn ook allemaal gekoppeld aan de Grafisch Lyceums in de desbetreffende steden. Betaalbaar en niet zo commercieel als Eduvision, die jij zelf noemt.

* MediaCollege Rotterdam >> Website
* MediaCollege Amsterdam >> Website
* Mediainstituut Eindhoven >> Website
* Art & Design College Utrecht >> Website

Ikzelf ben geen voorstander van schriftelijke cursussen. Het is bij een creatieve studierichting belangrijk om goede feedback te krijgen van medestudenten, collega's en docenten. Maar ook om te leren van werk van anderen, die wisselwerking krijg je niet zo snel op afstand. Een klaslokaal is naar mijn idee wel een noodzaak.

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt leren en hoeveel tijd je wilt besteden aan je opleiding. Ik raad je aan om een aantal jaren een avondopleiding te volgen en dit te combineren met een leerzame parttime baan of stage in de grafische sector. Je leert op die manier alle kneepjes van het vak.

Mocht je verder nog vragen hebben, dan kun je hier natuurlijk weer terecht!
__________________

Debby van Dongen

www.conk.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 augustus 2006, 13:23
groentje groentje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 42
Thumbs up Re: opleiding DTP...Welke???

Hallo Debby,
Ik heb ook meteen jouw website bekeken en dat gaf mij het vertrouwen dat jij zeker wel weet waar je over praat!!
Ik heb het aanbod van Utrecht bekeken want dat ligt het dichtste bij Arnhem, en het sprak mij zeker aan.
Ook dat je de volledige DTP opleiding op zaterdagen plus nog wat avonden kan doen, daar ik ook nog de zorg heb over ons kleintje van 15 maanden. Mijn plan is dan ook om e.e.a. rustig op te bouwen dwz opleidingen zolang zij mijn dagelijkse aanwezigheid nog nodig heeft en naarmate zij zichzelf wat beter kan bezighouden de werkzaamheden uitbreiden. Ik vind het leuk dat je andere creatievelingen als collega's ziet en niet als concurenten.
Stel; je zou door omstandigheden werk moeten uitbesteden, zou je, als zelfstandige, dan op iemand met een opleiding van dat Grafisch Lyceum vertrouwen?
Groetjes,
en we spreken elkaar wel weer op deze site
Wenda.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 augustus 2006, 11:46
Conk's schermafbeelding
Conk Conk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 17
Standaard Re: opleiding DTP...Welke???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Hallo Debby,
Ik heb ook meteen jouw website bekeken en dat gaf mij het vertrouwen dat jij zeker wel weet waar je over praat!!
Bedankt voor je compliment! :-)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje

Ook dat je de volledige DTP opleiding op zaterdagen plus nog wat avonden kan doen...
Het is fijn om te lezen dat er een geschikte opleiding voor jou tussen zit. Ik denk dat je een goede beslissing neemt als je de deeltijdopleiding in Utrecht gaat volgen, het is echt een prima opleiding en zeker als het ook nog eens zo goed te combineren is met jouw thuissituatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje

Stel; je zou door omstandigheden werk moeten uitbesteden, zou je, als zelfstandige, dan op iemand met een opleiding van dat Grafisch Lyceum vertrouwen?
Jazeker, geen enkel probleem. Iemand met het Grafisch Lyceum op zijn CV weet wat hij/zij doet en kent de kneepjes van het vak. Máár wat ik daarnaast erg belangrijk vindt, zijn de creatieve capaciteiten die iemand in huis heeft. Een goed portfolio is dan van doorslaggevend belang.
__________________

Debby van Dongen

www.conk.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 september 2006, 22:06
groentje groentje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 42
Thumbs up Re: opleiding DTP...Welke???

Voor allemaal en speciaal voor Debby

Heb de aanvraag voor het Grafisch Lyceum de deur uit.
Debby bedankt voor je hulp!
Heb nog wel een vraag over Licenties van software

Groetjes
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 september 2006, 11:16
Conk's schermafbeelding
Conk Conk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 17
Standaard Re: opleiding DTP...Welke???

Wat leuk om te lezen!

Fijn dat je de knoop hebt doorgehakt en dat je aan een nieuwe opleiding gaat beginnen. Veel succes!
__________________

Debby van Dongen

www.conk.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 september 2006, 22:54
the dyke the dyke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2006
Berichten: 7
Standaard Re: opleiding DTP...Welke???

Hallo,

Ik ben na veel zoekwerk ook beland bij het Art & Design college.

Qua inhoud spreekt Grafische Vormgeving mij veel meer aan, maar die cursus duurt me te lang. De cursus DTP komt dan in de buurt maar ik vind de omschrijving van de cursus overkomen als een hobby cursus

Ik zit al jaren in de grafische sector en dan vind ik onder andere "het kunnen installeren van (systeem)software;" niet echt interessant. Toch blijf ik met een dilemma, want op papier heb ik geen grafische studie gedaan en dat wil ik toch wel graag. Een LOI cursus is helemaal out-of-the-question. Het zal misschien best een aardige cursus zijn, maar volgens mij doen de bedrijven daar lacherig over, en dan doet het meer kwaad dan goed op een cv.

http://www.artdesigncollege.nl/cursu...gstraject.html

http://www.artdesigncollege.nl/cursu...ormgeving.html
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 september 2006, 08:54
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: opleiding DTP...Welke???

Hallo Wenda,

Leuk om te lezen dat je een opleiding hebt gevonden
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 september 2006, 09:13
Conk's schermafbeelding
Conk Conk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2006
Berichten: 17
Standaard Re: opleiding DTP...Welke???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the dyke Bekijk bericht
Qua inhoud spreekt Grafische Vormgeving mij veel meer aan, maar die cursus duurt me te lang. De cursus DTP komt dan in de buurt maar ik vind de omschrijving van de cursus overkomen als een hobby cursus
Hallo 'the dyke',

Begrijp ik hieruit goed, dat je nu wel bezig bent met een opleiding, maar er eigenlijk niet zo tevreden over bent?

Indien je je meer wilt focussen op vormgeving en grafisch ontwerp is een avondstude aan de Kunstacademie misschien iets voor je? Uiteraard doel ik dan op de studierichting 'grafisch ontwerp'.

Voor een goede gedegen opleiding op het gebied van grafisch ontwerp heb je nu eenmaal wel een aantal jaren nodig, waarom vind je dat te lang? Als je kiest voor een avondstudie kun je je baan ook nog 's blijven behouden.
__________________

Debby van Dongen

www.conk.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 september 2006, 09:28
groentje groentje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 42
Standaard Re: opleiding DTP...Welke???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the dyke Bekijk bericht
Hallo,

Ik ben na veel zoekwerk ook beland bij het Art & Design college.

Qua inhoud spreekt Grafische Vormgeving mij veel meer aan, maar die cursus duurt me te lang. De cursus DTP komt dan in de buurt maar ik vind de omschrijving van de cursus overkomen als een hobby cursus

Ik zit al jaren in de grafische sector en dan vind ik onder andere "het kunnen installeren van (systeem)software;" niet echt interessant. Toch blijf ik met een dilemma, want op papier heb ik geen grafische studie gedaan en dat wil ik toch wel graag. Een LOI cursus is helemaal out-of-the-question. Het zal misschien best een aardige cursus zijn, maar volgens mij doen de bedrijven daar lacherig over, en dan doet het meer kwaad dan goed op een cv.

http://www.artdesigncollege.nl/cursu...gstraject.html

http://www.artdesigncollege.nl/cursu...ormgeving.html
Tja, misschien moet je eerst bedenken wat je nu eigenlijk wil: een andere richting uit in je werk plus de daarbij behorende studie of gaat het puur om het papiertje? Dan zul je alles wat je al weet, dus ook de niet interressante dingen, nogmaals moeten doorlopen.

Als je echt wil lachen; download eens een LOI proefles!
Er wordt een opdracht gegeven en eronder staat dan dat degene die over een pc beschikken e.e.a. digitaal kunnen uitwerken, en nergens staat hoe...????!!!!!

nou succes met bedenken en misschien kom ik jou daar nog eens tegen
(kan ik bij jou afkijken, want jij weet alles al..?) haha
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
dtp

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleiding? Cesair Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 9 24 juli 2007 23:15
Op basis van welke winst wordt de zelfstandigenaftrek berekend? Ys3 Belasting 5 21 mei 2007 00:24
DTP versus Grafische opleiding Sandy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 28 10 februari 2007 19:27
welke bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Monique de Neef Al die andere praktische dingen 2 14 mei 2006 22:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon