Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 september 2007, 08:39
Interfico Interfico is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2007
Berichten: 16
Standaard VAR WUO/ROW -- Afgezien van aftrekposten geen verschil?

Ik ben zelf bezig te gaan freelancen als grafisch vormgever en webdesigner. Dit wil ik naast school doen, ik kom dus nooit aan het urencriterium. Wel haal ik die 3 klanten per jaar, ik kan me ook goed genoeg presenteren als ondernemer.

Nu zie ik, dat mijn inkomsten bij een VAR WUO onder de inkomstenbelasting vallen.

Wanneer ik een VAR ROW zal krijgen heb ik de keus om onder inkomstenbelasting te vallen of om bij het loonbelastingsysteem te horen.

Bij beide vormen hoeft de werkgever in principe geen premies te betalen.

Voor mij zit er dus geen verschil in tussen deze twee, of heb ik het nu heel verkeerd?

Wat is dan het precieze doel van zo'n verklaring, wat is de toegevoegde waarde aan je onderneming?
  #2  
Oud 17 september 2007, 10:09
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: VAR WUO/ROW -- Afgezien van aftrekposten geen verschil?

Voor jezelf heeft het misschien geen meerwaarde maar voor je opdrachtgevers wel. Zij zijn er bij een VAR-WUO zeker van dat je gezien wordt als ondernemer en dat zij dus nooit aangesproken kunnen worden op sociale lasten die zij hadden moeten afdragen.

Bij een VAR-ROW is dit niet het geval en zal de opdrachtgever zelf moeten bepalen of het een eventuele loondienst verband betreft en kan dus achteraf wel een aanslag krijgen!
  #3  
Oud 17 september 2007, 16:45
Interfico Interfico is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2007
Berichten: 16
Standaard Re: VAR WUO/ROW -- Afgezien van aftrekposten geen verschil?

Ok, dat is mooi.

En hoe groot is mijn kans om een VAR WUO te krijgen? Ik zal freelancen naast school, dus het urencriterium voor aftrekposten haal ik bij lange na niet. Ik maak websites.

Ik zal meer dan 3 klanten per jaar hebben en zal mij ook presenteren als zelfstandige ondernemer dmv een eigen website en visitekaartjes.
  #4  
Oud 17 september 2007, 17:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR WUO/ROW -- Afgezien van aftrekposten geen verschil?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Interfico Bekijk bericht
En hoe groot is mijn kans om een VAR WUO te krijgen?
De Handleiding VAR-aanvraag geeft aan hoe je de vragen moet interpreteren en hoe het ongeveer wordt gewogen. Bij vraag 2d staat een toelichting op de uren en dat wordt anders gewogen dan het urencriterium van 1.225 uur per jaar.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 15:56
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon