Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 februari 2014, 15:34
partnermetschuld partnermetschuld is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 februari 2014
Berichten: 1
Standaard hoeveel arbeidsbeloning?

Lastige kwestie hier.

Ik heb al jarenlang (2007) mijn eenmanszaak. Loopt prima!
Toen ik mijn partner in 2009 ontmoette heeft hij in 2010 ontslag genomen omdat hij ook zijn eigen bedrijfje wou beginnen.
Dit is niet van de grond gekomen.
Hij is toen mij gaan helpen in het bedrijfje en inmiddels hebben we dit flink uitgebreid. In zover dat ik het nu niet meer alleen kan trekken.

Ik betaal mijn partner hier niet voor (althans, er gaat niets naar zijn bankrekening toe) en de vaste lasten en boodschappen gaan gewoon van mijn rekening af.
Dit ziet er dus uit dat mijn partner 0 betaald, en 0 verdiend.

Helaas is er nu een kink in de kabel gekomen. Het huis van mijn partner gaat binnenkort (EINDELIJK!) verkocht worden.
We wonen nu samen in mijn huurhuis, waarbij hij inmiddels ook op papier staat.
Helaas komt er wel een restschuld uit van 50.000 euro.
De bank staat niet open voor een regeling en verwijst mijn partner naar de schuldsanering.

Maar ja, dan het probleem..
Mijn partner heeft 0 inkomen, en met 0 inkomen mag je niet de schuldsanering in.
Als mijn partner nu buitenshuis moet gaan werken dan moet ik iemand inhuren om hier alles draaiden te houden want ik kan het inmiddels niet meer alleen.
Niet alleen qua tijd, maar ook qua kracht. Er moeten dingen getild en gedaan worden wat ik als vrouw zijnde simpelweg niet kan.

Als ik iemand fulltime moet inhuren dan moet ik diegene het minimumloon gaan betalen.
Iets wat mijn partner ook zou gaan verdienen als hij een fulltime baan vind, aangezien hij alleen Havo heeft.
Dus daar schieten we niets mee op.

Dus dan zitten we te kijken naar arbeidsbeloning.
De dame van de schuldsanering zou zich hier nog over buigen, maar zegt dat het in principe wel mogelijk moet zijn.

Voor de schuldsanering moet mijn partner alles uit de kast halen om het maximale te gaan verdienen.

Het maximale met iemand met een Havo diploma die bovendien sinds januari 2010 al niet meer werkt op papier zal wel het minimumloon worden.

Dus we willen het nu zo doen:
-ik betaal mijn partner het minimumloon, en ik houd de rest.
De rest komt in de praktijk niet op een mega bedrag neer.
Ik denk dat we samen op dit moment 1800 euro verdienen per maand.

Mijn vragen:

1. mag het zo zijn dat de arbeidsbeloning die iemand geeft aan zijn meewerkende partner meer is dan wat hij/zij zelf overhoud?

2. wat is de arbeidsbeloning precies wat ik mijn partner moet gaan betalen om het netto minimumloon te krijgen?
Het bruto minimumloon is € 1485,60, maar ik lees overal dat het per bedrijfstak kan verschillen wat nu het netto minimumloon is. Hoe bereken ik het netto minimumloon wat ik mijn partner moet geven?

Of moet ik mijn partner het brutobedrag geven, waar vervolgens inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen vanaf gaat, waarna het netto bedrag over blijft?

Ik heb namelijk nooit gewerkt bij een baas, dus ik heb er geen idee van welk geld wordt ingehouden door de baas zelf.

En een hele andere vraag:

3. Arbeidsbeloning. Wanneer is dit van toepassing? Is dit ook van toepassing als mijn partner mee gaat helpen in het bedrijf van mijn vader, dus zijn schoonvader? Of geld arbeidsbeloning dan niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoeveel uur besteden aan het schrijven van een webtekst? Perladevoogd Omgaan met opdrachtgevers 5 5 november 2011 17:24
Inkomstenbelasting Hoeveel belasting moet ik betalen Bogos Belasting 3 2 september 2011 23:56
Hoeveel kan ik vragen voor dit tekstschrijfwerk? Monica Omgaan met opdrachtgevers 6 14 oktober 2008 17:44
Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist? nino1983 Belasting 7 17 april 2008 21:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon