Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 juni 2017, 20:26
MvdT MvdT is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 juni 2017
Berichten: 1
Standaard Als zelfstandige starten

Beste lezers,

Ik ben door een bedrijf gevraagd om producten (kunst) voor hen te verkopen. Ik ga niet bij het bedrijf in dienst, maar krijg een percentage van de verkoopprijs. Belangrijk is dat ik het alleenrecht heb om de kunst te verkopen. Ik zie het niet als een volwaardige baan, maar meer als het verdienen van een zakcentje.
Onkosten die ik voor de verkoop moet maken, worden door hen vergoedt.
Op dit moment werk ik niet en heb ik geen uitkering.

Ik heb contact gehad met de Kamer van Koophandel om te vragen of ik me moet inschrijven. Zij geven onderstaand antwoord:
Indien de activiteiten in economisch opzicht beperkt blijven, dwz. niet meer dan ca. 2 dagen per week aan tijd dat er ingezet wordt, of een omzet die kleiner blijft dan ca. 10.000 euro per jaar, kan wellicht van inschrijving afgezien worden. U kunt dan wel bij de Belastingdienst een BTW nr. aanvragen en u kunt het formulier "Opgaaf onderneming niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel" aanvragen.
Indien u wel een eigen bedrijf wilt starten, kunt u het beste een eenmanszaak oprichten.

Wat ik niet helder krijg is hoe ik dit moet aanpakken en welke belastingen ik moet betalen. Ik ben bang dat het me meer geld gaat kosten, dan dat het oplevert.

Heeft iemand ervaring met het werken als zelfstandig op provisiebasis?

Alvast bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 juli 2018, 21:21
w3bcrowf3r w3bcrowf3r is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juli 2018
Berichten: 3
Standaard

Je hoeft je niet in te schrijven bij de KvK als je niet meer dan 10k per jaar verdient. Ze vragen je om bij de belasting een formulier te vragen, zodat je daarmee belasting kan betalen als je dat wilt. Dat heeft niets te maken met de KvK handel natuurlijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Starten als zzp jeff83 Belasting 1 19 december 2013 22:52
Starten als ICT-freelancer vanuit WW Jan Huijsmans Freelancepraktijk starten 4 15 september 2010 18:01
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon