Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2013, 23:42
iDR iDR is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2013
Berichten: 1
Thumbs up Al in het 1e jaar gebruik maken van zelfstandigen- en startersaftrek?

Hallo Lancelots vrienden!

Ik ben een startende ondernemer sinds begin 2012 en moet nu, net als zovelen, aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers doen. Ik voldoe aan het urencriterium ondanks mijn voltijds baan (je moet er wat voor over hebben! ). Dit is mijn eerste onderneming, dus heb ik in de laatste 5 jaar geen zelfstandigen/startersaftrek genoten.

Als ik het goed heb heb je recht op de zelfstandigenaftrek als je aan het urencriterium voldoet. Bovendien hebben starters recht op de startersaftrek als zij in de afgelopen 5 jaar niet vaker dan 2 maal de zelfstandigenaftrek hebben gebruikt. Effectief betekent dat dus dat je in de eerste 5 jaar 3 maal de startersaftrek kunt genieten.

Nu heb ik in het eerste jaar verlies gedraaid, misschien dat dat zelfs in het tweede jaar het geval zal zijn. Mijn vraag is: Wat is gunstiger, nu al de zelfstandigen- en startersaftrek aanvragen? Of beter wachten tot ik b.v. in de jaren 3, 4 en 5 winst maak?

De belastingdienst schrijft: "Het kan zijn dat de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek bij elkaar hoger zijn dan uw winst. Het deel dat hoger is dan uw winst kunt u verrekenen met andere inkomsten uit werk en woning. Hebt u geen andere inkomsten, dan kunt u het bedrag verrekenen in andere jaren.". Verrekenen kan allereerst met winst van de 3 afgelopen jaren en (daarna) de komende 9 jaren.

Om die reden lijkt het dus prima om beide aftrekken nu al in het 1e jaar aan te vragen. Nu wil het geval dat je hier en daar hoort dat het slim kan zijn dat uit te stellen, bijvoorbeeld tot de jaren 3, 4 en 5. En dat snap ik niet, want dat betekent toch dat ik dan in de eerste 5 jaar maar 3 maal zelfstandigenaftrek krijg (namelijk de jaren 3, 4 en 5). Terwijl wanneer ik in de jaren 1, 2 en 3 de startersaftrek vraag, ik daarnaast in jaren 1 t/m 5 (en daarna) zelfstandigenaftrek kan genieten, dus 5 keer ipv 3 keer. Klopt dat of maak ik een denkfout?

Alvast bedankt voor jullie inzichten. Ik heb al alles afgezocht en met meerdere personen hierover gesproken, maar ik krijg maar geen uitsluitsel.

Veel succes met jullie werkzaamheden!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inkomstenbelasting, startersaftrek, urencriterium, verrekenen, zelfstandigenaftrek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 12:33
Inkomstenbelasting Wat zijn de Voor- en Nadelen van de FOR ? MarketMind Belasting 9 4 november 2010 20:04
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
VVD wil het beginnen van een eigen bedrijf stimuleren Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 31 augustus 2006 12:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon