Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2010, 12:19
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Ik heb al rondgeneusd op het forum en de Belastingdienst gebeld, maar ik ben er nog steeds niet uit.

- Ik heb een BTW-nummer aangevraagd en gekregen
- Ik heb een brief over de vaststelling van de belastingplicht ontvangen

Volgens deze brief ben ik wel ondernemer voor de omzetbelasting, maar niet voor de inkomstenbelasting. Dat snap ik niet helemaal, want volgens mij voldoe ik gewoon aan alle eisen. Ook staat er in de brief dat dit een "voorlopig" oordeel is en dat bij later onderzoek tot een ander oordeel gekomen kan worden.

1. Zou iemand mij kunnen vertellen wanneer ik een "definitief" oordeel kan verwachten? De miep van de BelastingTelefoon wist het niet.
2. Zouden jullie proberen dit te veranderen? (Vooral i.v.m. de VAR-WUO die ik niet kan krijgen op deze manier.)

Ik hoop dat iemand kan helpen, alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 maart 2010, 17:23
Tom Tom is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Bij mij is het van afgelopen jaar andersom: ik ben volgens de regels die in het handboek ondernemen van de BD staan geen ondernemer, maar moet toch aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers doen. Volgens de belastingtelefoon had dat te maken met mijn schatting, die ik bij de start heb opgegeven. Het was voor dit jaar niet meer aan te passen, maar als blijkt uit de aangifte dat ik eigenlijk geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting, wordt het volgend jaar automatisch aangepast. Wellicht is dat bij jou ook het geval (maar dan dus andersom, wel met als oorzaak die schatting)?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 maart 2010, 11:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daniella Bekijk bericht
1. Zou iemand mij kunnen vertellen wanneer ik een "definitief" oordeel kan verwachten?
Ik denk pas op basis van de feiten achteraf, dat wil zeggen: na je belastingaangifte inkomstenbelasting. Volgens mij kun je het ondernemerschap claimen en ondernemersaangifte doen, pas dan oordeelt de belastingdienst definitief en kun je eventueel nog bezwaar indienen.

Citaat:
2. Zouden jullie proberen dit te veranderen? (Vooral i.v.m. de VAR-WUO die ik niet kan krijgen op deze manier.)
Het staat niet vast dat je geen VAR-WUO zult krijgen. Welke VAR je krijgt, wordt bepaald aan de hand van jouw antwoorden op de vragen op het VAR-antwoordformulier. In de VAR-handleiding staan indicaties van hoe de vragen worden gewogen.

Of je er iets aan kan veranderen weet ik niet. Dat hangt af van de informatie die je aan de belastingdienst hebt verstrekt. Je zegt dat je een ander oordeel had verwacht. Waarom denk je dat?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 mei 2010, 15:48
t_captain t_captain is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 12
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Ik wil dit topic even naar boven halen.

Vandaag precies hetzelfde meegemaakt. Na inschrijving van de eenmanszaak vorige week, kreeg ik vandaag een brief van de belastingdienst waarin een voorlopig oordeel "ondernemer voor omzetbelasting" werd uitgesproken.

Ergens vind ik dit vreemd want bij de inschrijving heb ik de volgende gegevens opgegeven:

- verwacht aantal opdrachtgevers 1e jaar: 3
- verwachte omzet per heel jaar: 100.000
- verwachte kosten/investeringen per heel jaar: 15.000
- verwachte winst per jaar: 85.000
- inkomsten uit: onderneming en loondienst
- loondienst eindigt per 30-6.

Wat volgens mij wel in het plaatje van "echt" ondernemerschap past. Het is me niet duidelijk waarom in vooralsnog geen ondernemer voor IB zou zijn, en er stond ook niets over bezwaar maken in de brief.

Vraag aan topicstarter Daniella: heb je die VAR-WUO gekregen of was de voorlopige vaststelling belastingplicht inderdaad een probleem met het verkrijgen van je VAR?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 juni 2010, 14:34
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Sorry voor mijn zeer, zeer late antwoord, alsnog bedankt voor alle reacties. Ik zal alsnog reageren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik denk pas op basis van de feiten achteraf, dat wil zeggen: na je belastingaangifte inkomstenbelasting. Volgens mij kun je het ondernemerschap claimen en ondernemersaangifte doen, pas dan oordeelt de belastingdienst definitief en kun je eventueel nog bezwaar indienen.
Bedankt voor het advies!
Dus gewoon ondernemersaangifte doen, en dan maar zien of ze het goedkeuren?
Ik zal het tegen die tijd ook maar eens aan mijn accountant voorleggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Of je er iets aan kan veranderen weet ik niet. Dat hangt af van de informatie die je aan de belastingdienst hebt verstrekt. Je zegt dat je een ander oordeel had verwacht. Waarom denk je dat?
Omdat ik dacht te voldoen aan alle voorwaarden, maar ik snap al waarom. Mijn omzet voor dit jaar is zeer laag. Ik leer nog bij, om zo mijn diensten uit te breiden en volgend jaar meer winst te maken. Ik neem aan dat dit hun oordeel was vanwege mijn lage omzetschatting.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t_captain Bekijk bericht
Vraag aan topicstarter Daniella: heb je die VAR-WUO gekregen of was de voorlopige vaststelling belastingplicht inderdaad een probleem met het verkrijgen van je VAR?
Ik heb zojuist mijn VAR-WUO ontvangen. Blijkbaar was de voorlopige vaststelling belastingplicht dus inderdaad geen probleem, zoals Rene al zei heb jij inmiddels al een VAR ontvangen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 juni 2010, 15:57
t_captain t_captain is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 12
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

En ik ga ook reageren op dit oude topic

Het eerste wat ik van de belastingdienst vernam na inschrijving bij de KvK was de voorlopige beschikking dat ik ondernemer was voor de omzetbelasting. Over de inkomstenbelasting werd niets gezegd, niet dat ik ondernemer was maar ook niet dat ik het niet was.

Niet veel later heb ik een VAR aangevraagd en daarop heb ik ook een VAR-WUO gekregen.

In de VAR-WUO staat letterlijk dat het voordeel dat ik geniet uit de VAR werkzaamheden en tijdens de periode waarvoor deze geldig is, wordt gezien als winst uit onderneming.

Ik kan de situatie maar op 1 manier uitleggen: als ik met mijn werkzaamheden in lijn blijf met wat ik heb aangegeven in de VAR aanvraag dan is de winst die ik maak mert die werkzaamheden te zien als winst uit onderneming.
Ik ga dus absoluut een ondernemersaangifte doen en ik ben niet van plan om dit op te geven als resultaat overige werkzaamheden.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 juni 2010, 01:20
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Zelfs de VAR is geen garantie dat het uiteindelijk beoordeeld wordt als winst uit onderneming.

Stel bij de aangifte altijd het standpunt in dat het wel winst uit onderneming is. In dat geval heb je in ieder geval recht op de mkb-winstvrijstelling en mogelijk ook nog op de ondernemersaftrek.

De voorlopige oordelen van de Belastingdienst zijn mij een doorn in het oog. Het is een momentopname van de start.....ja logisch dat dat niet het meest gunstige moment is om als ondernemer te worden aangemerkt.

In ieder geval is de reden van de Belastingdienst duidelijk en ik zeg....niet doen, lekker tegendraads opnemen als winst uit onderneming. Overigens heeft het voorlopig oordeel van de Belastingdienst geen rechtsgrond.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 juni 2010, 11:33
t_captain t_captain is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 12
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kroes Bekijk bericht
Zelfs de VAR is geen garantie dat het uiteindelijk beoordeeld wordt als winst uit onderneming.
[...]

Klopt. Een VAR is eenvoorlopig oordeel. Naar ik heb begrepen is het wel een garantie zolang je werkzaamheden matchen met hetgeen je hebt op je aanvraag van de VAR.

Maar als starter is het vaak even zoeken naar wat voor opdrachten je kunt krijgen en dan is de vraag of dat nog overeenkomt met je verwachtingen vooraf. Daarom dus de werkzaamheden ruim genoeg definieren in de VAR aanvraag.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 juni 2010, 11:49
JurgenCreative JurgenCreative is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juni 2010
Berichten: 1
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Dag allemaal,

Ik ben toevallig met ongeveer het zelfde bezig. Ik moest in april aangifte doen maar kwam er toen achter dat ik heel veel voordeel misliep doordat ik niet als ondernemer werd aangemerkt. Ik heb daarom uitstel aangevraagd omdat men mij zei dat ik een brief moet sturen naar de belastingdienst om als ondernemer te worden aangemerkt.

Ik hoor jullie allemaal zeggen: 'ik doe gewoon ondernemersaangifte' maar volgens mij kan dat helemaal niet. Je kunt het aangifteprogramma voor ondernemers pas downloaden als je als ondernemer bent aangemerkt (ik heb in april me namelijk suf gezocht naar de velden voor ondernemersaftrek, maar die zitten gewoon niet in het programma voor normale aangifte inkomstenbelasting). Of hebben jullie daar een andere oplossing voor?

En heeft iemand eerder zo'n brief naar de belastingdienst gestuurd?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 juni 2010, 17:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t_captain Bekijk bericht
Een VAR is eenvoorlopig oordeel.
Nou nee, het is gewoon een geldend oordeel, maar het geldt alleen voor de vraag of de opdrachtgever loonheffing/premies moet inhouden, niet voor de vraag of je als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting.

Volgens mij is de naam "WUO" een gigantische vergissing. Het had VAR-wel-inhouden en VAR-niet-inhouden (VAR-WI en VAR-NI) genoemd moeten worden.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Dienst verleend aan België; wel of niet belast? LDH Belasting 5 2 december 2009 23:50
Niet voldoen aan ondernemersuren; ondernemer ja/nee? Tiara Belasting 1 16 juni 2009 18:30
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 13:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon