Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 september 2010, 13:08
King King is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 februari 2010
Berichten: 4
Standaard Uren factureren voor aanwezigheid op receptie?

Ik kreeg een uitnodiging van een opdrachtgever voor een receptie, waarbij bestuur en medewerkers elkaar ontmoeten. Het is in het belang van mijn werk om deze mensen ook te ontmoeten, maar zie het ook als 'gunst' van de opdrachtgever dat ik uitgenodigd word als niet-medewerker. Hoe gaan jullie hiermee om? Ga je in je eigen tijd of factureer je hiervoor je uren?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 september 2010, 13:37
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard

Ik ontvang ook geregeld uitnodigingen voor allerhande recepties. Meestal ga ik niet, heel soms wel. Het is nou nog echt nooit bij me opgekomen om daar een factuur voor te sturen. Denk dat de volgende uitnodiging dan lang op zich zal laten wachten
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 september 2010, 13:46
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Precies, een factuur sturen is echt not done!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 september 2010, 13:57
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Er zijn meerdere omstandigheden die bepalen of dat acceptabel is.

Feiten en omstandigheden om het wel of niet te doen.

- is de receptie onder werktijd, en krijgen de medewerkers (vooral mensen waarmee je samenwerkt) gelegenheid om daar bij te zijn onder werktijd
- is de receptie voor werknemers verplicht..
- Is de receptie project gerelateerd en bedoeld als viering van een mijlpaal of is het een algemene periodieke bijeenkomst.
- is het vooral een sociale bijeenkomst of zijn er ook specifieke zakelijke doelen (vraagt het bestuur ook advies / input die je anders uit hoofde van je werkzaamheden zou geven).
- Zijn er andere ingehuurde professionals uitgenodigd en hoe gaan zij ermee om.
- Denk je dat je op die bijeenkomst ook zakelijke kansen kan creëren om een volgend project binnen te slepen..

kortom er is geen gouden regel wat je doet. Deels is ook je gevoel volgen, in sommige branches is het not done, in andere branches geen probleem. Mijn ervaring is dat als het echt niet kan dan is het meestal wel duidelijk of word het duidelijk gemaakt. Als je twijfelt is er meestal wel ruimte om betaalde uren te rekenen, althans dat is mijn ervaring. En ik zorg meestal bij dit soort bijeenkomsten dat ik zuinig ben met het tijdschrijven dus liever een half uurtje minder als de laatste 5 minuten afronden naar boven..

Ik heb het zelf een aantal keer ook gewoon gevraagd aan de opdrachtgever, maar dan wel met een enigszins suggestieve vraag, in de trand van " Ik schrijf wel gewoon uren voor die bijeenkomst, dat is toch ok?"
Een open vraag met "Vind je het goed als ik daar uren voor schrijf" laat te veel ruimte om te gaan twijfelen of onderhandelen, zo van schrijf maar de helft. Kanttekning is wel dat ik mijn opdrachtgevers vaak dit soort tussentijds bevestigende vragen stel in die trant, dus ze vallen deze vraag valt dan ook niet uit de toon..

Ik heb 1x een deal gemaakt omdat de manager vond dat dit een goede netwerkkans was. Toen heb ik afgesproken dat ik de uren mocht schrijven maar als er een nieuwe opdracht voor een andere afdeling uit kwam (wat zijn vermoeden was) dan zou ik die hele dag niet factureren. Ik heb uiteindelijk inderdaad die dag niet gefactureerd maar wel een mooie nieuwe opdracht voor 3 maanden fulltime werk binnengehaald..

met creativiteit kom je een heel eind...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 september 2010, 16:58
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard

In welke branche zit jij eigenlijk, King? Ik kan dat nergens terugvinden.
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 september 2010, 07:52
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard

Ha King

Als ik voor mijn loondienstwerk een freelancer inzet om verslag te doen van
een receptie of evenement, dan vind ik een factuur logisch. Als een freelancer
wordt uitgenodigd voor bijvoorbeeld een afscheidsreceptie op persoonlijke titel
en daar vervolgens een factuur voor stuurt, vind ik dat een vreemde manier
van zakendoen.

Is een freelancer uitgenodigd op persoonlijke titel maar ook bereid een tekst
over het gebeuren aan te leveren, dan zie ik de factuur weer graag tegemoet
;-)

groet,
Bertine
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 september 2010, 13:22
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King Bekijk bericht
Ik kreeg een uitnodiging van een opdrachtgever voor een receptie, waarbij bestuur en medewerkers elkaar ontmoeten.
Ik vind het grappig dat andere mensen (tekstschrijvers) de nuance maken dat het factureren wel logisch zou zijn als je uitgenodigd bent om over de receptie te schrijven. Het lijkt me dat King dan had geschreven "Ik kreeg een OPDRACHT voor..." Dus ik neem aan dat een uitnodiging voor een receptie niets meer is als een uitnodiging is voor een drankje en dan vind ik factureren ZEER ongepast.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 september 2010, 14:23
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcelot Bekijk bericht
Ik vind het grappig dat andere mensen (tekstschrijvers)
Volgens mij is er maar 1 tekstschrijver die er een opmerking over maakt? En dan nog: alleen als het een (indirecte) opdracht betreft, dus een artikel ter publicatie voortbrengt...

Maar om bij de vraag van King te blijven: het lijkt me zinvol eerst even af te stemmen met degene die je uitgenodigd heeft. Zoals al eerder genoemd: het kan goed zijn voor je netwerk en mogelijk nieuwe opdrachten opleveren. Maar als je dan denkt dat jouw aanwezigheid je meer kost dan dat het je (in)direct oplevert, kun je altijd nog besluiten niet te gaan.
__________________
Aan het einde is altijd weer een nieuw begin.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 september 2010, 17:49
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Voor mijzelf hanteer ik de regel dat als het sociaal is, ik niet factureer. Dus een afdelingsuitje, borrelen met collega's of anderszins wat niet direct met de werkelijke dagelijkse taak van doen heeft factureer ik niet.

Dit soort activiteiten zijn misschien wel in het belang van je werk, maar ik vindt het persoonlijk niet correct dit als gewoon werk te zien. Het hoort wat mij betreft bij het netwerken.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 september 2010, 22:12
Toros_IT Toros_IT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 31
Weblogartikelen: 1
Standaard

Als je toch al afscheid neemt van een klant...
__________________
| Umut Koyuncu | T 06 51 92 88 01 | M info (at) torosit (punt) nl | W http://www.torosit.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Urencriterium: belastinginspecteur staat meetellen uren voor de start niet toe snaber Belasting 2 23 februari 2010 17:03
Uren in vrijgestelde dagen van de baas meetellen voor urencriterium? Verwijderd account Belasting 2 11 januari 2009 17:38
Factureren in gewerkte dagen of uren? Demi Al die andere praktische dingen 8 2 juni 2008 00:36
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 12:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon