Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 november 2011, 15:38
Shauny Shauny is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 november 2011
Berichten: 3
Standaard Inkomstenbelasting freelance student

Hoi allemaal,
ik heb een vraagje met betrekking tot de inkomstenbelasting.
Ik ben sinds mei van dit jaar freelance model/hostess. Nu werd mij de vraag gesteld hoe doe jij dat dan met jouw inkomstenbelasting?
Daar wist ik eigenlijk geen antwoord op. Vorige maand heb ik netjes mijn omzetbelasting betaald minus de aftrek van de btw van de spullen die ik heb moeten kopen.
Nu ben ik ook nog student én dus starter. Momenteel loop ik stage waardoor ik wat minder aan het werk ben. Ik probeer echter wel in het weekend zoveel mogelijk te doen.
Vanaf 19 mei heb ik ruim €2100,00 omgezet (dit is exclusief de 19% BTW).
Hiernaast heb ik: 19,5 uur gereisd, 7 uur briefing gehad en ben ik 3,5 uur kwijt geweest aan feedback geven( waarvan sommige uren vergoed). Daarnaast ben ik natuurlijk uren kwijt geweest aan opbouw van mijn website, administratie e.d.
Nu was mijn vraag hoeveel inkomstenbelasting kan ik verwachten en heb ik recht op bepaalde kortingen? Ik heb op internet al heel wat sites afgelezen, maar veel stukken geven alleen antwoord op freelancer die fulltime werken en dus niet meer studeren. En wanneer wordt de inkomstenbelasting in rekening gebracht of moet je hier zelf aangifte van doen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes,
Shauny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 november 2011, 17:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als freelancer moet je zelf aangifte inkomstenbelasting doen. In jouw geval gaat het om 'inkomsten uit overig werk' (vaak ook 'resultaat uit overige werkzaamheden' genoemd).

Hoeveel belasting je kunt verwachten, kun je uitrekenen aan de hand van de uitleg over de inkomstenbelasting, boxen, schijven en heffingskortingen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 november 2011, 18:24
Shauny Shauny is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 november 2011
Berichten: 3
Standaard

Hoi René. Bedankt voor je reactie. Wordt gewaarderd! Je zegt resultaat uit overige werkzaamheden, maar ik sta ingeschreven bij de KVK als winst uit onderneming. Dit werd mij toen geadviseerd. Maakt dat verschil? Bedankt voor je reactie. Groetjes Shauny
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 november 2011, 18:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je hebt te maken met 3 gescheiden dingen:
  1. Handelsregister (KvK)
  2. Omzetbelasting (btw)
  3. Inkomstenbelasting: VAR een aangifte/aanslag

'Winst uit onderneming' is een begrip uit de inkomstenbelasting en heeft niks met je kvk-inschrijving te maken. Hooguit heb je bij de KvK de formulieren van de belastingdienst gehad en hebben ze je een beetje geholpen met invullen.

Wat de inkomstenbelasting betreft, ja 'winst uit onderneming' is iets anders dan 'resultaat uit overige werkzaamheden', zowel wat betreft je VAR als wat betreft je belastingaanslag. Maar bij het aantal uren en de omzet die je hier schetst zou ik denken dat je niet voldoet aan de criteria voor winst uit onderneming. Maar als dat wel het geval is, prima.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 november 2011, 19:47
Shauny Shauny is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 november 2011
Berichten: 3
Standaard

Ga ermee an de slag. Nogmaals bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance werken als student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting, student, studiefinanciering Sam3284 Belasting 2 3 november 2009 15:29
Freelance journalist student Gaby Freelancen iets voor mij? 12 19 juni 2009 16:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon