Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 maart 2014, 00:19
Vanders Vanders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 12
Standaard Inbreng eigen middelen en inkomstenbelasting?

Hallo,

Iets wat me nog steeds niet duidelijk is.
Hoe zit het als ik eigen middelen inbreng in mijn bedrijf?
Moet ik hier inkomstenbelasting over betalen , ik begrijp dat niet?
Stel als voorbeeld ik breng mijn prive computer met een dagwaarde van 1000,- in de zaak.
Dan heb ik afschrijving van 200,- , dus dat houd in dat de overige 800 als inkomsten gezien word en ik daar inkomstenbelasting over moet betalen?
Dat kan toch niet kloppen? Immers die computer is van (spaar)geld betaald waar ooit al inkomstenbelasting over is betaald uiteraard....

Na een week lezen en zoeken snap ik dit nog steeds niet....

Dank u
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 maart 2014, 10:30
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Hallo,

uiteraard hoef je er niet nog eens inkomstenbelasting over te betalen.

Als je een computer met dagwaarde van € 1.000 inbrengt doe je een privé-storting, waardoor je vermogen met € 1.000 toeneemt. Die vermogenstoename is echter geen winst.

De afschrijving van € 200 verlaagt de boekwaarde van de computer en is een kostenpost. De afschrijvingskosten komen in de winst- en verliesrekening en zorgen voor een verlies van € 200. Door dit verlies neemt je vermogen met € 200 af en dat wordt dus € 800. Dit bedrag zet je credit op de balans. De boekwaarde van de computer wordt na afschrijving eveneens € 800 en dat bedrag komt debet op de balans te staan. De volgende jaren schrijf je weer € 200 op de computer af totdat de waarde op nul staat.

Groeten,
Erik van de Weerdhof
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2014, 14:58
Vanders Vanders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 12
Standaard

Hallo,

Dank u voor uw antwoord.
Dan denk ik dat ik het nu eindelijk doorheb,
De balans is eigenlijk alleen een weergave van het vermogen en bron e.d. Van het bedrijf en staat geheel buiten de inkomstenbelasting.
Het enigste wat voor de inkomstenbelasting van toepassing is , is de wins/verlies rekening, correct?

Dat klinkt wel logischer ja.

Bedankt voor uw uitleg.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 maart 2014, 22:43
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanders Bekijk bericht
Het enigste wat voor de inkomstenbelasting van toepassing is , is de wins/verlies rekening, correct?
Daar komt het in hoofdlijnen op neer: bij het berekenen hoeveel belasting je moet betalen kijk je naar de winst- en verliesrekening en fiscale correcties, bijvoorbeeld representatiekosten die je slechts beperkt kunt aftrekken. Bij sommige van die fiscale correcties zijn er wel raakvlakken met de balans, zoals investeringsaftrek en het bepalen of dotatie aan de oudedagsreserve mogelijk is.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 maart 2014, 17:51
Vanders Vanders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 12
Standaard

Even een vraagje want volgens mij heb ik heel de tijd iets verkeerd begrepen en is het kwartje betreffende afschrijving nu eindelijk ook gevallen!

Als ik straks een strikt zakelijke auto aanschaf (word dus niet prive gebruikt).
Ik betaal die auto van de winst.
Stel 10000,- , dan boek ik die 10000,- als kosten van mijn winst/verliesrekening.
Dan gaat er einde jaar 2000,- afschrijving van mijn winst/verliesrekening af. (Ik pak de restwaarde even niet mee in dit voorbeeld)

Hoe zit het dan met die overige 8000,- die de auto nog waard is? Dat is betaald van inkomsten, ik heb altijd gedacht dat je daar dan dus ook alsnog inkomstenbelasting over moest betalen?
Maar dat is dus niet het geval? Want als ik het nu allemaal goed begrepen heb is het bedrijfsvermogen en hoeft daar geen inkomstenbelasting over betaald worden?

Hoe verwerk je zoiets in de balans?

Dank voor degenen die dit even nader uit wilt leggen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 maart 2014, 22:09
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Stel je haalt een omzet van € 15.000 waar geen kosten tegenover staan. Van een deel daarvan van € 10.000 koop je een auto. Dit is een waarde die in beginsel moet terugkomen op de balans. Met de winst- en verliesrekening doe je bij aankoop niets. Wel ga je (tijdsevenredig vanaf ingebruikname!) op de auto afschrijven. Het afschrijvingsbedrag voer je op als kosten in de winst- en verliesrekening en breng je in mindering op de waarde van de auto. Als het afschrijvingsbedrag in het eerste jaar € 2.000 zou zijn, dan voer je € 2.000 als kosten op en is de eindwaarde van de auto € 8.000. Je winst is € 15.000 - € 2.000 = € 13.000 en daar betaal je, fiscale faciliteiten daargelaten, belasting over. In de volgende jaren kan je ook op de auto afschrijven (tot de restwaarde is bereikt) en dat verlaagt de winst in die jaren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Onduidelijkheid in berekening inkomstenbelasting met eigen spreadsheet peterb Belasting 3 28 september 2011 11:04
Liquide middelen / eigen vermogen daan van daanid Administratie 3 2 maart 2009 09:17
Inkomstenbelasting betalen over inbreng bedrijfsmiddelen privé -> zakelijk? jjong1 Belasting 1 6 februari 2009 22:55
Inkomstenbelasting middelen (niet vergeten) vanMaanen Belasting 2 8 augustus 2008 10:59
Inkomstenbelasting activa liquide middelen vraag Belasting 1 30 april 2008 15:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon