Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2013, 12:18
Jan16 Jan16 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Berichten: 8
Standaard Vraag over KOR en voorheffing

Ik heb een vraagje over de kleine ondernemersregeling en het formulier suppletie aangifte OB.

Eind vorig jaar heb ik mijn bedrijf beëindigd vanwege tegenvallende inkomsten, en in 2012 heb ik BTW betaald over inkopen (betaalde facturen), en per kwartaal na de BTW aangifte deze BTW weer terug ontvangen van de belastingdienst.

Vanwege de bedrijfsbeëindiging gaat er materiële vaste activa van mijn zaak (denk aan bijv. computer) naar mij toe, waarover ik BTW zou moeten betalen. Dit bedrag is lager dan €1345, waardoor na het toepassen van de kleine ondernemersregeling ik geen BTW over de materiële vast activa zou moeten betalen.

Echter, tijdens het vorige jaar heb ik BTW verrekend over de inkopen (de BTW over inkopen is betaald en weer terugontvangen van de belastingdienst na kwartaalaangifte BTW).

Mijn boekhouder heeft het formulier 'suppletie aangifte OB' ingevuld, en nu staat bij '5b Voorbelasting' het bedrag vermeld dat ik via de kwartaalaangiftes BTW over het vorig jaar heb verrekend, waardoor het bedrag van de kleine ondernemersregeling minder wordt, en dit bedrag wordt ook negatief opgevoerd bij '5f Saldo al aangegeven bedrag over betreffende tijdvak'.

Concreet betekent dit dus dat ik het bedrag van BTW dat ik vorig jaar heb verrekend, de BTW die ik heb betaald over inkopen en weer terug heb ontvangen na de kwartaalaangifte BTW, weer terug zou moeten betalen aan de belastingdienst ('5g Totaal, te betalen' op het formulier suppletie aangifte OB).

Kan iemand me vertellen of dit inderdaad het geval is?
Zoals ik nu het formulier lees valt de KOR lager uit vanwege de voorbelasting, 5b, EN ik moet bovendien de BTW die ik al had verrekend weer terug betalen zodat ik in feite toch BTW betaal over de inkopen van 2012.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag mbt inkomstenbelasting/aftrekken enz. gilles0181 Belasting 2 16 december 2012 15:46
Tussenpersoon vraagt om bewijs van afdracht omzetbelasting: is deze vraag legitiem? 4t&it Omgaan met opdrachtgevers 8 3 februari 2012 22:06
Vraag over belastingaangifte als 'ondernemer' of 'particulier' marlies84 Belasting 5 1 september 2011 12:22
Inkomstenbelasting Vraag over aangifte IB voor ondernemers wabjuh Belasting 4 19 maart 2011 09:36
Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag? Art Belasting 7 12 augustus 2007 01:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon