Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marktplaats

Mededelingen

Marktplaats Stel jezelf voor en bied je diensten aan met een spetterende elevator pitch. Plaats een oproep als je een freelancer zoekt voor een opdracht, om mee samen te werken of werkruimte te delen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 13 november 2007, 12:22
Miranda van Gaalen Miranda van Gaalen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Hoi Harald, zit je schrap?

Als ik je verhaal lees, lijk je enorm te genieten van het bedenken, maar niet van het doen. Had je dát leuk gevonden, dan had je al veel conretere stappen uitgevoerd, lijkt me. Als ondernemer heb je meer aan genieten van doen dan van plannen maken. Het éen kan gemakkelijker zonder het andere dan andersom: want al doende kun je je weg ontdekken en je plan (om)vormen.

Dit jaar is er een recordaantal starters, het aantal afvallers zal naar mijn verwachting mee groeien. Inderdaad: er ís veel vraag naar goede consultancy en ondersteuning in heel veel vormen. Maar het aanbod is vele male groter, en dan redden alleen diegenen het die er uit springen. Die desnoods alle adviezen in de wind slaan, omdat ze volledig geloven in hun éigen weg. Zo sterk, dat ze bereid zijn om te vallen (of zich niet kunnen voorstellen dat ze vallen). Iemand die afhankelijk is van de aanmoediging van anderen...tja... ik zou er mijn geld niet op inzetten.

Je omschrijft dat je leuke opdrachten krijgt en de bijeenkomsten zijn gezellig, maar... Ook als ondernemer zullen er maars zijn. Vrijheid klinkt gaaf, maar brengt verantwoordelijkheid met zich mee. En als je van dat woord in je huidige werk de kriebels krijgt, zal dat als ondernemer net zo zijn. Dan zou je jezelf nog wel eens flink in de vingers kunnen snijden.

Kijk eens eerlijk in de spiegel of jij wel écht die ondernemer bent? Misschien voel jij je prettiger als je opgevangen wordt als je eens valt, en als dat niet direct ten koste van je inkomen gaat. dan pas je wellicht beter in een organisatie. Richt je op wie je werkelijk bent, niet op wie je zou willen zijn.

groetjes, Miranda
die zo eens terug leest en zich erg streng voelt.
__________________
www.zetjezelfopdekaart.nu
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 november 2007, 20:39
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Ik dacht dat een coach anderen helpt om het beste uit zichzelf te halen, om te ontdekken hoe groot ze kunnen worden. Sorry voor mijn worden, maar volgens mij draai je alle kiemen van groei de nek om!
Ondernemen gaat toch MET vallen en opstaan, met op je bek gaan, verschrikkelijk onzeker zijn en bij tijd en wijle puur bij gratie van de aanmoedigingen weer opstaan en verder gaan?
Mister "perfect ondernemer" bestaat niet!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 november 2007, 20:45
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Ik dacht dat een coach anderen helpt om het beste uit zichzelf te halen, om te ontdekken hoe groot ze kunnen worden. Sorry voor mijn worden, maar volgens mij draai je alle kiemen van groei de nek om!
Ondernemen gaat toch MET vallen en opstaan, met op je bek gaan, verschrikkelijk onzeker zijn en bij tijd en wijle puur bij gratie van de aanmoedigingen weer opstaan en verder gaan?
Mister "perfect ondernemer" bestaat niet!
Dat is misschien ook wel wat de coach bedoelt. Het beste uit je zelf halen betekent niet alleen op zoek naar talenten, maar ook naar je zwakke plekken. Als je die leert kennen, worden het 'succesfactoren' (gatsie, wordt zelf hier een coach, terwijl ik eigenlijk tegen coaching ben )
Ondernemen = zweten en swotten. Het geld komt alleen min of meer automatisch binnen als je in loondienst bent.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 november 2007, 21:40
Miranda van Gaalen Miranda van Gaalen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Mooi gezegd Erix.

coachen is niet altijd aanmoedigen, het is een spiegel voor houden. Soms heb je van die momenten dat de spiegel kraakt als je er in kijkt, of zelfs barst. Die momenten heb ik zelf ook. Niet fijn, maar zó verhelderend. En achteraf altijd minder erg dan het leek, want ineens kun je er iets mee.

Volgens mij kan Harald die spiegel best aan. En dan kan hij zelf kiezen wat beter voelt: de droom bijstellen of in actie komen.
groet, Miranda
__________________
www.zetjezelfopdekaart.nu
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 november 2007, 22:04
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

is er ook een optie de droom behouden én in actie komen?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 november 2007, 22:20
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
is er ook een optie de droom behouden én in actie komen?
Ja, nooit stoppen met dromen. Maar een zekere scheiding tussen dromen en doen (en durven; wat leuk, daar ga ik eens een boekje over schrijven ) kan geen kwaad. Sommige klussen "simply pay the bills", andere opdrachten zijn inspirerend en zorgen voor een enorme flow, weer andere klussen raken maar niet verlost uit de droomfase (Ik zou ooit nog wel eens... Over vijf jaar zou het toch wel erg leuk zijn als ik....) maar leveren helemaal niets op.

Wil je de droom bijstellen? Dan is het geen droom meer, maar een streven of ambitie (ook goed). Er komen vanzelf nieuwe dromen bij.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 november 2007, 22:42
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
weer andere klussen raken maar niet verlost uit de droomfase (Ik zou ooit nog wel eens... Over vijf jaar zou het toch wel erg leuk zijn als ik....) maar leveren helemaal niets op.
Mijn onderneming is precies ontstaan uit zo'n droom van het type "Over vijf jaar zou het toch wel erg leuk zijn als ik...", die jij geen kans geeft (het levert toch niets op). Volgens mij wat succesvolle dromen onderscheidt van mislukte dromen is niet de inhoud van de droom maar de wilskracht, de energie, de passie en het doorzettingsvermogen wat je erin legt om iets van te maken. En deze laatste dingen moeten wel een beetje in je zitten, dat klopt.
Maar ik geloof ook onverbeterbaar in groei en verandering van mensen: wat niet is, kan nog komen; een looser kan nog een winnaar worden.
Wat zegt Tiggelaar: dromen, durven, (denken?), doen? kan veel opleveren
Met citaat reageren
  #18  
Oud 13 november 2007, 23:50
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Mijn onderneming is precies ontstaan uit zo'n droom van het type "Over vijf jaar zou het toch wel erg leuk zijn als ik...", die jij geen kans geeft (het levert toch niets op).
Begrijp me niet verkeerd (ik lijk Bush wel): wat ik nu doe was ooit mijn droom en ook nu heb ik nog steeds dromen (die voor een deel gaan uitkomen). Ik denk wel dat je niet helemaal 100% kunt vertrouwen op het uitkomen van dromen. Sommige ideeën moet je bijstellen als je ze wil realiseren, andere blijven ideeën en leveren inderdaad nooit wat op. Dat is geen ramp als er maar genoeg andere leuke dingen tegenoverstaan. Ik wil alleen maar zeggen dat dromen bestaansrecht hebben, maar dat je niet kunt verwachten dat alle dromen bewaarheid worden - daarvoor zijn het nl ook dromen, anders had men het wel plannen genoemd. Dat is weer een andere categorie.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 november 2007, 23:52
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Ik lees in zijn profiel "Laatste activiteit: 31 October 2007 22:10 "

Er is ook niet één soort coach, en dan nog kan iemand variëren in stijl om zijn of haar doel te bereiken denk ik. Ik heb vaak veel gehad aan mensen die zagen dat wat ik produceerde 'okay' was maar beter kon en me dus ook stimuleerden om het beter te doen en me er niet mee weg lieten komen. Dat vond ik op dat moment heel irritant maar achteraf zijn dat wel momenten waarin ik mijn grenzen verlegd heb en nieuwe dingen heb geleerd. Anderzijds waren er ook mensen die onvoorwaardelijk applaudiseerden voor wat ik deed en dat heeft ook effect gehad. Soms betekent je geloof in iemand dat je diegene flink door de mangel haalt, soms dat je iemand ophemelt (en alles wat daartussen zit) en helpt het aanwezige potentieel te zien en te gaan vormgeven...soms kauw je voor hoe dat moet, soms laat je iemand zelf de weg vinden. En voor alles geldt dat je uiteindelijk niet meer kan doen dan zaadjes planten; of ze ontkiemen ligt niet binnen je macht.

Ik merk dat 'dromen' vaak een negatieve bijklank heeft, danwel een hele bombastische. Voor mij is het een vorm van perceptie waarin je andere mogelijkheden hebt dan in de 'fysieke werkelijkheid'. (Nee, en dat is niet bombastisch, kuch...). Voor westerlingen schuilt er in het dromen vaak een soort afrekenings-bewustzijn: zal ik mijn droom waar kunnen maken? Terwijl het al gewoon is wat het is.

@Arend: waarom staat er 'sorry' in je post?

Ik denk dat veel succesvolle ondernemers/freelancers niet eens in de gaten hebben dat ze wilskracht, passie, energie en doorzettingsvermogen hebben. Ze vinden het eerder gewoon logisch dat ze doen wat ze doen. Iemand zei laatst "Jij hebt veel doorzettingsvermogen"; dat was iets waar ik nooit bij stil had gestaan, terwijl ik wel begreep waarom diegene dat zij. Maar je kan het ook zo zien: Ik heb geen stopvermogen ;-)

@erix: Een Afrikaans gezegde: A plan is the white man's dream.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 november 2007, 00:08
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Eerste stap naar het ondernemerschap?

Zo Harald, daar kan je het mee doen!
Ben je over de streep getrokken? Ik denk niet dat je beter (of juist minder goed) hebt nagedacht over je start dan de anderen hier. Spring er in, het is leuk. En als je nog twijfelt, hoor ik graag van je wat het allerergste is dat je kan overkomen als het helemaal mis gaat. (serious)
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon