Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Modelovereenkomsten (wet DBA)

Mededelingen

Modelovereenkomsten (wet DBA) In het Regeerakkoord 2017 werd aangekondigd dat de wet DBA (Modelovereenkomsten) wordt vervangen. De handhaving van de wet was al herhaaldelijk uitgesteld.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2016, 03:18
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard Hoe werken de modelovereenkomsten (was: Lionbridge stelt VAR-WUO als voorwaarde)

Grappig om deze thread (Lionbridge stelt VAR-WUO als voorwaarde) nog eens door te lezen! Inmiddels al jaren niet meer voor ze gewerkt maar zit nu te denken of ik niet weer op dezelfde freelance basis wat projecten voor ze zal gaan doen, als ze tenminste willen.

Wat betekent het voor mij/ons nu de VAR gaat verdwijnen en de modelovereenkomsten er komen? Is het voor de modelovereenkomst nog noodzakelijk om meer dan 1 opdrachtgever te hebben? En hoe gaat zo'n modelovereenkomst in zijn werk, is dat iets wat ik moet initiëren naar Liobridge toe? Moet ik daarna of ervoor de belastingdienst er op een of andere manier bij betrekken? Zoals altijd is de site van de belastingdienst volstrekt nutteloos in het op leesbare manier verstrekken van relevante informatie...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2016, 09:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Siemen1234 Bekijk bericht
Is het voor de modelovereenkomst nog noodzakelijk om meer dan 1 opdrachtgever te hebben?
De inhoudelijke criteria voor het ondernemerschap zijn niet veranderd. Dus: ja. Wat veranderd is, is de manier waarop je vooraf duidelijkheid krijgt over de arbeidsrelatie.

Citaat:
En hoe gaat zo'n modelovereenkomst in zijn werk, is dat iets wat ik moet initiëren naar Liobridge toe?
Daar zijn jullie vrij in. In de praktijk zal een partij als Lionbridge waarschijnlijk met zijn eigen contracten op de proppen komen. Lees die kritisch, zou ik zeggen.

Citaat:
Moet ik daarna of ervoor de belastingdienst er op een of andere manier bij betrekken?
Dat moet niet, dat mag. Je kunt een (model)overeenkomst aan de belastingdienst voorleggen voor beoordeling.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2016, 14:19
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Ok, dus even samenvattend... Als ik het goed begrijp zijn dit de manieren waarop ik voor ze zou kunnen werken:

1. Part-time, full-time of 0-uren contract. Wil het bedrijf niet.
2. Payrollservice. Wil het bedrijf niet.
3. Als ZZP'er / freelancer, al dan niet met VAR-WUO/modelovereenkomst. Kan ik niet krijgen want geen 3 opdrachtgevers.


Er is dus geen manier voor mij om de projecten van Lionbridge aan te nemen?

Onbegrijpelijk want het enige wat ik wil is werken als freelancer voor 1 opdrachtgever, waarbij de opdrachtgever geen inkomstenbelasting hoeft in te houden. Natuurlijk zou ik zelf die inkomstenbelasting alsnog zelf moeten betalen. Waar zit nou het probleem in de praktijk, waarom word ik tegengehouden om te werken en daar belasting over te betalen? Het komt op mij over alsof het enige probleem hem zit in de regelgeving zelf. Of mis ik iets?

In mijn geval zou ik die inkomstenbelasting overigens helemaal terugkrijgen, ben student en het gaat om heel lage inkomsten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 maart 2016, 14:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Siemen1234 Bekijk bericht
Er is dus geen manier voor mij om de projecten van Lionbridge aan te nemen?
Jawel, met een door de belastingdienst goedgekeurde overeenkomst (standaardmodel of eigen model). Ik zei het verkeerd. Zo'n modelovereenkomst is geen voorwaarde voor jouw ondernemerschap, maar voor het niet hoeven inhouden van loonheffing/premies door de opdrachtgever. Sorry.

Als je niet meerdere opdrachtgevers hebt zul jij voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer worden gezien en heb je geen recht op zelfstandigenaftrek.

Citaat:
waarom word ik tegengehouden om te werken en daar belasting over te betalen?
Omdat de overheid (i.i.g. sommige politieke partijen) niet wil dat je je vrijwillig kunt onttrekken aan de premies voor werknemersverzekeringen (ww, arbeidsongeschiktbeid) die horen bij het werknemerschap. Dan doen de jonge gezonde mensen dat massaal en worden de zieke oude mensen te duur. Dat tast het collectieve draagvlak aan. Daar kun je van alles van vinden, maar dat is een belangrijk politiek motief achter het zelfstandigenprobleem.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 maart 2016, 15:22
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Ah, dat is voor mij prima, dan zal ik daar eens achteraan gaan. Dat laatste begrijp ik overigens wel. Dan vraag ik me wel af wat mijn kansen zijn bij de belastingdienst...

Bedankt in ieder geval, voor alle reacties!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
modelovereenkomsten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Intermediair stelt aansprakelijkheid tot € 500.000 als voorwaarde, hoe beperk ik mijn risico? MAEP Al die andere praktische dingen 4 25 juni 2008 21:09
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 19:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon