Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 januari 2017, 07:31
FGH FGH is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 januari 2017
Berichten: 2
Standaard bezwaar maken tegen navorderingsaanslag

Ik ben in 2012 gestart met mijn eigen bedrijf (éénmanszaak) waarbij ik software ontwikkel, produceer en uitgeef.
Nu in 2016 kreeg ik bezoek van de Belastingdienst om een boekencontrole te doen. Al snel bleek dat het ging om het feit dat de Belastingdienst van mening is dat ik geen ondernemer ben voor de Inkomstenbelasting (wel voor de omzetbelasting).
Volgens de Belastingdienst is er wel sprake van een bron van inkomsten, maar deze bron levert te weinig winst op om in mijn levensonderhoud te voorzien. Ik ben het met deze zienswijze niet eens. Hierdoor concludeert de Belastingdienst dat er sprake is van Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW).
Toen ik begon met mijn onderneming, moest ik van de Belastingdienst mijn Inkomstenbelasting invullen op het ondernemersgedeelte van de Belastingdienst. Ik kreeg dit programma automatisch toegestuurd om in te vullen. Ik heb dus ook gebruik gemaakt van het opvoeren van zelfstandigen- en startersaftrek en ook van de MKB-vrijstelling.
Ik heb een eigen huis met familiehypotheek en een echtgenoot die een inkomen verdient dat minder dan modaal is. Ook heb ik drie kinderen onder de 5 jaar.
Ik krijg nu een navorderingsaanslag Inkomstenbelasting van rond de
€10.000,-.

Nu wil ik graag bezwaar maken tegen deze navorderingsaanslagen en wil daarbij juridische gronden aanvoeren. Kan iemand mij vertellen welke juridische gronden ik zou kunnen aanvoeren en weet iemand relevante jurisprudentie die ik zou kunnen gebruiken?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 januari 2017, 08:05
FGH FGH is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 januari 2017
Berichten: 2
Standaard

Na de boekencontrole die ik heb moeten ondergaan en de conclusie te hebben gehoord dat ik volgens de Belastingdienst geen ondernemer ben, heb ik een "beschikking herziening verlies uit werk en woning" en een "navorderingsaanslag" ontvangen. Op beide formulieren staat dat ik bezwaar kan maken tegen de genomen beslissing.
Mijn vraag is nu: tegen welke beslissing moet ik nou bezwaar maken, omdat ik het niet eens ben met de beslissing over het niet ondernemer zijn?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bezwaar maken op mijn VAR-ROW? dessinontwerp Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 30 mei 2012 13:45
Geen ondernemer voor de IB en toch VAR-WUO gekregen. Bezwaar maken? Co-Mech Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 16 mei 2010 17:10
Gebruik maken van FOR? Adine Versluis Al die andere praktische dingen 5 16 september 2008 22:38
Bezwaar indienen tegen VAR loon richardlagrand Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 25 februari 2008 19:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon