Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 maart 2006, 23:38
pmi pmi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2006
Berichten: 2
Standaard Werkgever noemt mij freelancer. Help!

Hallo,

ik heb dringend hulp nodig, want ik denk dat mijn werkgever de boel belazert, maar ik heb te weinig kaas gegeten van alles wat met loon en belasting te maken heeft.

Het volgende is het geval:

Ik ben student, in 2005 27 geworden. Ik werk al een aantal jaren bij een huiswerkbegeleidingsinstituut. Eerst als student; per uur kreeg ik 8 euro betaald. Het totaalbedrag werd aan het einde van de maand netjes op mijn bankrekening bijgeschreven. Mijn baas liet mij in de waan dat hij alles had geregeld met de belasting en uwv, dus ik ging er van uit dat die 8 euro een netto bedrag was. Dit bleek niet zo te zijn en als oplossing is het resterende bedrag (4 euro per gewerkt uur) op mijn rekening gestort. Hier moest ik dus zelf belasting over afdragen. Maar! en daarom kom ik op deze site: ik werd als 'freelancer' in de boeken gezet.

De huidige situatie is als volgt: per maand krijg ik een bedrag bijgeschreven waarover ik zelf, zo zegt mijn werkgever, belasting over moet betalen omdat ik een freelancer ben. Maar dat ben ik helemaal niet! Ik heb me nergens ingeschreven en ik voldoe al helemaal niet aan de eisen zoals op deze site vermeld staan! Sterker nog; ik heb niet eens een contract! Wel kreeg ik deze maand en eind vorig jaar een soort van factuur, door het bedrijf gemaakt, waarop het aantal gewerkte uren stonden en mijn loon. Ik heb daar wel een krabbel onder gezet.

Nu heb ik altijd als student en tot de leeftijd van 27 jaar een belastingvrije voet gehad. Nu denk ik dat ik wel aangifte moet doen (ik heb geen brief thuis ontvangen) omdat ik een beetje bezorgd ben over het feit dat er gecontroleerd wordt op freelancers.

Het is een lang verhaal, maar is er iemand die mij advies kan geven?
Daar zou ik heel erg blij mee zijn!

Met een hartelijke groet, PMI
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 maart 2006, 08:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Werkgever noemt mij freelancer. Help!

Geen paniek!

De mensen die freelancer willen zijn bedoelen daar meestal mee: hun beroep uitoefenen als zelfstandig ondernemer. En daarvoor moet je aan allerlei eisen voldoen die je op deze site tegenkwam. Dat is op jou niet van toepassing.

Als je zomaar eens wat losse inkomsten hebt waarop geen loonheffing etc. is ingehouden, dan heet dat belastingtechnisch: "opbrengsten uit overige werkzaamheden". Daarvan moet je aangifte doen met een aangifte inkomstenbelasting. Dat is alles, dan zit je fiscaal safe. Bewaar wel alle bewijsstukken minimaal 5 jaar, zoals de 'factuur' die je ontving, giro-afschriften etc.

Iets anders is dat dit niet erg netjes klinkt van de werkgever Zo ben je nu misschien niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Het is nog maar de vraag of dit allemaal door de beugel kan. Als jij een arbeidsovereenkomst had, dan mag je hem daaraan houden. Als je klaar bent bij deze werkgever dan kun je hem een flinke hak zetten door het verhaal te melden bij de belastingdienst. Met "werkgever hield geen loonheffing en premies werknemersverzekeringen in" schrikken ze meteen wakker. Maar hiermee kunnen we je hier niet verder helpen, want dit forum is voor en door freelancers.
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 15 maart 2006 om 12:15
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 maart 2006, 12:04
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Werkgever noemt mij freelancer. Help!

Ben je lid van een bond? De FNV of de CNV? Misschien kunnen zij je verder helpen.
Sterkte!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 maart 2006, 23:47
pmi pmi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2006
Berichten: 2
Standaard Re: Werkgever noemt mij freelancer. Help!

Dank je wel voor je advies! Ja, het is zeker niet netjes van mijn werkgever, maar omdat ik te weinig verstand van zaken heb hierover, ben ik niet altijd snel genoeg met een reactie of een scherpe vraag. Ik ga iig op deze manier mijn aangifte invullen en ik denk dat het dan in orde komt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 maart 2006, 22:50
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Werkgever noemt mij freelancer. Help!

Interessant nu ik het nog een keertje lees de reacties. Want volgens mij hoort jouw reactie hier wel thuis jij bent in mijn ogen namelijk ook een freelancer...ik noem het maar een belasting technische freelancer.

Overigens nog een tip als je dan toch een aangifte gaat invullen hihi, dan mag je ook nog wat kosten opgeven die je gemaakt hebt met je werk. De kans is best aanwezig dat de inspecteur het (moet) accepteren en anders zou ik zeker de discussie met 'm aangaan.

... ik ga toch even de dikke van dale bekijken voor het woord freelancer. Na ja in elk geval zou ik niet bij de FNV langsgaan voor de definitie van freelancer.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 10:35
Bedrijfsaansprakelijkheid freelancer Alex Al die andere praktische dingen 2 31 januari 2006 10:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon