Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 maart 2006, 23:38
pmi pmi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2006
Berichten: 2
Standaard Werkgever noemt mij freelancer. Help!

Hallo,

ik heb dringend hulp nodig, want ik denk dat mijn werkgever de boel belazert, maar ik heb te weinig kaas gegeten van alles wat met loon en belasting te maken heeft.

Het volgende is het geval:

Ik ben student, in 2005 27 geworden. Ik werk al een aantal jaren bij een huiswerkbegeleidingsinstituut. Eerst als student; per uur kreeg ik 8 euro betaald. Het totaalbedrag werd aan het einde van de maand netjes op mijn bankrekening bijgeschreven. Mijn baas liet mij in de waan dat hij alles had geregeld met de belasting en uwv, dus ik ging er van uit dat die 8 euro een netto bedrag was. Dit bleek niet zo te zijn en als oplossing is het resterende bedrag (4 euro per gewerkt uur) op mijn rekening gestort. Hier moest ik dus zelf belasting over afdragen. Maar! en daarom kom ik op deze site: ik werd als 'freelancer' in de boeken gezet.

De huidige situatie is als volgt: per maand krijg ik een bedrag bijgeschreven waarover ik zelf, zo zegt mijn werkgever, belasting over moet betalen omdat ik een freelancer ben. Maar dat ben ik helemaal niet! Ik heb me nergens ingeschreven en ik voldoe al helemaal niet aan de eisen zoals op deze site vermeld staan! Sterker nog; ik heb niet eens een contract! Wel kreeg ik deze maand en eind vorig jaar een soort van factuur, door het bedrijf gemaakt, waarop het aantal gewerkte uren stonden en mijn loon. Ik heb daar wel een krabbel onder gezet.