Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 december 2007, 20:00
Roy
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard omzet- en inkomstenbelasting

Hallo allemaal,

Mijn eerste jaar als zzp'er zit er bijna op. Ik ben vanmiddag bezig geweest om de administratie bij t werken en heb gekeken of ik kon inloggen bij de belastingdienst. Alles ging goed dus ik ben er klaar voor... toch heb ik nog een paar vraagjes en hoop dat er iemand is die mij hierop antwoord kan geven.
  • Omdat ik maar 7 klanten heb gebruik ik de spreadsheet van deze site voor de berekening van de omzetbelasting. Tijdens het nalopen van alle bonnen vanmiddag kwam ik ook mijn inschrijving van de kvk tegen. Zij bereken op de factuur geen btw-percentage. Zit hier dan geen voorbelasting op? En waar geef ik dit dan op als aftrekpost?
  • Met de spreadsheet kom ik heel duidelijk achter hoeveel omzetbelasting ik moet betalen. Dit geef ik dan op bij de belastingdienst in het inloggedeelte (correct me if I'm wrong), maar waar geef ik dan de inkomstenbelasting op? Doe ik dat op m'n jaarlijkse IB-aangifte onder de noemer 'resultaat uit overige werkzaamheden' (zoals de BD mij dit schriftelijk te kennen gaf') of voer ik alle inkomsten in en berekent hijzelf dit bedrag?
Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen.

Greetz!
Roy
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 december 2007, 20:38
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: omzet- en inkomstenbelasting

Hoi,

KvK berekent inderdaad geen BTW over inschrijving. Je trekt dus het volledige bedrag af als kosten (geen voorbelasting BTW).

De inkomstenbelasting wordt berekend op basis van je jaaraangifte. Ergens in de loop van januari krijg je een email van de belastingdienst dat de aangifte klaar staat op je pagina. Als je inlogt kun je deze downloaden en invullen.
Waar je de inkomsten opgeeft hangt af van of je een VAR-row of een VAR-wuo hebt gekregen maar meer nog van de werkelijke situatie. Met 7 klanten in een kalenderjaar zou ik eerder denken dat het winst uit onderneming is en geen resultaat uit overige werkzaamheden. Maar dit hangt af van veel meer factoren. Elders op dit forum is hier al uitvoerig over bericht.
In de aangifte inkomstenbelasting geef je alle inkomsten op maar ook de (aftrekbare) kosten en eventuele ondernemersfaciliteiten (aftrekposten).

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 december 2007, 20:39
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: omzet- en inkomstenbelasting

Op inschrijving van Kamer van Koophandel zit geen btw!

Volgens mij haal je nu omzetbelasting en inkomstenbelasting door elkaar.
Omzetbelasting heeft niets met inkomstenbelasting te maken, deze geef je afzonderlijk op.

De aangifte inkomstenbelasting 2007 zal je begin 2008 op moeten gaan geven, hiervan krijg je bericht begin 2008 van de Belastingdienst. Je kan de aangifte inkomstenbelasting 2007 begin 2008 van de site van de Belastingdienst downloaden.

Ik adviseer je daar je omzetbelasting en inkomstenbelasting door elkaar haalt, een adviseur in te schakelen die je hierbij helpt of die dit voor je doet, daar je zo voorkomt om fouten te maken!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 december 2007, 20:55
Roy
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: omzet- en inkomstenbelasting

Hoi,

@ Marjan: Bedankt voor je antwoord! Dit was precies het antwoord dat ik eigenlijk al verwachte. Maar ik wil de het toch even zeker weten vandaar mijn vraag hier.
@ buurman-administratie.nl: Bedankt! Over een proffesional zit ik zeker na te denken.

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Roy
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 december 2007, 08:45
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: omzet- en inkomstenbelasting

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roy Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Mijn eerste jaar als zzp'er zit er bijna op. Ik ben vanmiddag bezig geweest om de administratie bij t werken en heb gekeken of ik kon inloggen bij de belastingdienst. Alles ging goed dus ik ben er klaar voor... toch heb ik nog een paar vraagjes en hoop dat er iemand is die mij hierop antwoord kan geven.
  • Omdat ik maar 7 klanten heb gebruik ik de spreadsheet van deze site voor de berekening van de omzetbelasting. Tijdens het nalopen van alle bonnen vanmiddag kwam ik ook mijn inschrijving van de kvk tegen. Zij bereken op de factuur geen btw-percentage. Zit hier dan geen voorbelasting op? En waar geef ik dit dan op als aftrekpost?
  • Met de spreadsheet kom ik heel duidelijk achter hoeveel omzetbelasting ik moet betalen. Dit geef ik dan op bij de belastingdienst in het inloggedeelte (correct me if I'm wrong), maar waar geef ik dan de inkomstenbelasting op? Doe ik dat op m'n jaarlijkse IB-aangifte onder de noemer 'resultaat uit overige werkzaamheden' (zoals de BD mij dit schriftelijk te kennen gaf') of voer ik alle inkomsten in en berekent hijzelf dit bedrag?
Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen.

Greetz!
Roy
Op de meeste vragen heb je al antwoord gekregen, dus dat zal ik niet gaan herhalen. Wel even een vraagje; hoe ben je aan die inloggegevens voor de Belastingdienst gekomen? Of heb je het hier gewoon over je DigiD? Ik heb daar namelijk nog niets van gehad en was eigenlijk van plan, net als voorgaande jaren, gewoon met aangifte te wachten tot ik het formulier krijg. Ik werk ook nog in loondienst en heb begrepen dat ik dan gewoon alles op 1 aangifte in kon vullen.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 december 2007, 10:16
Roy
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: omzet- en inkomstenbelasting

Ben blij dat ik eindelijk iemand kan helpen...

Die inloggegevens heb ik direct van de belastingdienst gekregen na mijn aanmelding als 'startende onderneming'. Je krijgt dan als reactie hierop enkele schriftelijke reacties van hun terug waaronder je inlogcode.

Roy
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 december 2007, 12:05
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: omzet- en inkomstenbelasting

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roy Bekijk bericht
Ben blij dat ik eindelijk iemand kan helpen...

Die inloggegevens heb ik direct van de belastingdienst gekregen na mijn aanmelding als 'startende onderneming'. Je krijgt dan als reactie hierop enkele schriftelijke reacties van hun terug waaronder je inlogcode.

Roy
Mmm... die heb ik niet gehad Nu kwam ik er ook na een maand oid achter dat de BD mijn onderneming nog helemaal niet aangemeld had, hier heb ik echter over gebeld en toen was het in orde. Desnoods doe ik gewoon direct 1 januari mijn persoonlijke en zakelijke aangifte via dat programma, moet ook kunnen zou ik denken..
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 december 2007, 14:52
Roy
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: omzet- en inkomstenbelasting

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
moet ook kunnen zou ik denken..

Ik zou het je niet durven te zeggen. Op zich is het voor mij nu duidelijk, maar ik ben me toch aan het orienteren of het voor mij meerwaarde zou hebben om iemand voor dit soort dingen in te huren? Wellicht voor jou ook een tip?
Tjeers!

Roy
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 december 2007, 09:47
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: omzet- en inkomstenbelasting

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oeroek Bekijk bericht
Het is ook niet de BD die je onderneming aanmeldt, dat moet je zelf doen met een opgaaf startende ondernemingen. ALs je die ingestuurd hebt dan heb je een antwoord gehad, behalve als het heel kort geleden is.

Ik heb er ook een naar mijn loondienst ingestuurd en ben al een tijdje BW ondernemer. De inkomstenbelasting voor mijn bijverdiensten vul ik op mijn reguliere aangifte in als overige werkzaamheden. De fiscus heeft me na mijn opgaaf namelijk niet aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting
Ik had hem zelf aangemeld middels dat formulier, de BD heeft dat echter niet doorgevoerd. Ofwel, die hebben mij niet in hun systeem ingevoerd. Toen ik hierover gebeld heb, gaf die man aan dat het nu wel in orde was (moest even een nieuw formulier opsturen).
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe schat ik winst en omzet op opgaaf startende onderneming? floor Belasting 2 17 april 2007 21:35
Netto omzet komt niet overeen met banksaldo Denise Administratie 7 17 maart 2007 12:29
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 07:58
Schatting inkomstenbelasting Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 13 juli 2006 11:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon