Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 mei 2013, 21:55
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard vanuit BV naar tijdelijke dienstverband naar inhuur.. problemen?

Hoi mensen,

Nadat ik enkele jaren als zzp-er en daarna als DGA van mijn BV had gewerkt voor diverse opdrachtgevers kwam ik vorig jaar de crisis tegen. Mijn toenmalige opdrachtgever (Vestia) had mij nogwel nodig maar had geen geld meer (goh....) en ik zat zonder project. Na 4,5 maand zoeken werd mij een leuk project aangeboden om tijdelijk als projectmanager aan de slag te gaan. Voorwaarde was wel dat het op payroll basis via tussenpersoon moest. Ik dacht: Ach, ik heb werk en het betaald, dus tijdelijk een mooie oplossing.
Nu, 8 maanden later, wil de opdrachtgever mij langer inhuren. Echter wil ik dat niet via de huidige payroll omdat ik daar geen pensioen opbouw en ik veel geld had ingeleverd. Dus wil ik weer gewoon ingehuurd worden door payroll bedrijf en dus uit de tijdelijk dienstverband. Dit vanuit mijn BV, mijzelf gedetacheerd.
De opdrachtgever heeft er geen bezwaar tegen maar het payroll bedrijf wel. Ik denk dat het puur om geld gaat, want ik bied ze 15 euro marge aan en zij vangen nu veel meer.
Zij geven aan dat als zij mij inhuren, maar bij dezelfde opdrachtgever wegzetten, dat er dan sprake is van een draaideur constructie en de belastingdienst gaat zeuren.

In de nieuwe situatie vervul ik opdrachten voor de opdrachtgever en dit doe ik zelfstandig. Ik ben er wel fulltime mee bezig. Ik bepaal zelf mijn uren en werkplek, ik ontvang geen instructies en volg het prince2 management model, maar moet natuurlijk wel verantwoording afleggen / rapporteren. Tevens draag ik zelf zorg voor verzekeringen, laptop en telefoon en alle bijkomende kosten. En ik loop risico. In mijn ogen veel elementen waarmee ik mijn zelfstandigheid aan toon.

Heeft mijn tussenpersoon / payroller gelijk en is dit onmogelijk of preekt hij voor eigen parochie en wil zoveel mogelijk geld incasseren?
En stel dat de belastingdienst spreekt van een draaideur constructie. Wat zijn dan de consequenties en voor wie?

Ik hoor graag jullie mening.

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
  #2  
Oud 8 mei 2013, 16:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Hoi Dennis,

Dat lijkt me op zich wel mogelijk. Vanuit de opdrachtgever gezien: mits je een VAR-DGA hebt voor deze werkzaamheden.

Maar ik kan me voorstellen dat dit voor een payroller een ongewone constructie is. Een payroller is niet per se ook een detacheerder van zelfstandigen en daar kunnen juridische/fiscale haken en ogen aan zitten (Waadi, ketenaansprakelijkheid, inhoudingsplicht loonheffing/premies e.d.).

Waarom blijft de payroller ertussen? Wil de eindklant je niet direct inhuren?
__________________
René
  #3  
Oud 9 mei 2013, 20:40
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard

Ik noem de tussenpersoon een payroller maar of hij ingeschreven is als detacheerder weet ik niet. Bij heeft alleen zelfstandigen of mensen op projectbasis in dienst.

De eindklant doet veel zaken met deze tussenpersoon. Dus ik ga er vanuit dat hij deze relatie in stand wil houden. Tevens is de inhoopafdeling van de eindklant nou niet de meest flexibele. Je moet al flink zeuren om een offerte te mogen aanvragen bij een bedrijf wat nog niet in het systeem staat.

Ik heb in ieder geval de situatie ook voorgelegd bij iemand die er verstand van heeft en ik krijg maandag een advies. Dat advies zal ik hier dan ook delen ter lering en vermaak....
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
draaideur, inhuur, payrolling, var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vennootschapsbelasting Emigreren naar Amerika & BV meeverhuizen? hassen747 Belasting 3 10 maart 2012 00:44
BV omzetten naar eenmanszaak: hoe? fro Al die andere praktische dingen 2 25 mei 2011 09:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon